• Äldre 18 Dec 12:16
    757 visningar
    8 svar
    8
    757

    Slemproppen

    Alså troligen jättedum fråga, men kan det kännas när slemproppen går?
    Låg och sov tidigare idag och när jag vaknade kände jag att det kändes lite konstigt där nere, som om något var påväg ut! När jag gick på toan för att kissa kom det någon vit slemklump. Väldigt liten dock! 


    Kan det vara slemproppen? Nu hamnade den i toan så var inte precis villig att "ta" upp klumpen, men såg ut som en vit snorig klump.. Det har blivit lite slemmigt i trosan i efterhand också..
    Är i V38 (37+1).. 

  • Svar på tråden Slemproppen
  • Äldre 18 Dec 12:19
    #1

    Ingen dum fråga :) Min slempropp gick först lite en och en halv vecka innan förlossningen drog igång, den ska vara som gele, lite genomskinlig och klibbig. Jag kände inte av att den lossnade dock. 


    Sen dagen innan förlossningen drog igång på natten så avgick stora klumpar hela dagen, tillsammans kunde de nog fylla upp en deciliter. Sen så gick vattnet på natten. 


  • DSA01
    Äldre 18 Dec 13:57
    #2
    Rowalise skrev 2014-12-18 12:16:16 följande:

    Alså troligen jättedum fråga, men kan det kännas när slemproppen går?
    Låg och sov tidigare idag och när jag vaknade kände jag att det kändes lite konstigt där nere, som om något var påväg ut! När jag gick på toan för att kissa kom det någon vit slemklump. Väldigt liten dock! 


    Kan det vara slemproppen? Nu hamnade den i toan så var inte precis villig att "ta" upp klumpen, men såg ut som en vit snorig klump.. Det har blivit lite slemmigt i trosan i efterhand också..
    Är i V38 (37+1).. 


    Ingen dum fråga alls....
    Som sagt du är i V. 37 barnet kommer precis när som helst helt normalt.
    Ring till förlossningen och fråga så du har kontakt med de redan nu, för de kommer ju att skriva in i din journal att du varit i kontakt med de sedan när du kommer in till de så ser de vad som hänt innan och hur lång tid allt tagit då det är dags för bebisen att komma.
     
    Bor du nära sjukhuset ?
    Är det första barnet ?
  • DSA01
    Äldre 18 Dec 13:59
    #3

    Förresten när slem proppen går så betyder det att bebisen är på väg alltså vattnet går när som helst.

  • Äldre 18 Dec 14:14
    #4

    Oj alså nu var det inte ALLS mycket som kom, men helt klart en slemmig klump hamnade i toan. Har inte hänt tidigare!
    Väntar andra barnet men, detta skedde ju INTE när jag väntade första, + att jag vart igångsatt då. Var på besök hos BM i måndags och hon sa att barnet låg väldigt lågt ner.


    Det kändes ju inte när jag kissade, men när jag vaknade kändes det som om att något var på väg ut helt enkelt.
    Min BM är på våran VC idag, så kanske jag borde gå ner till henne och prata eller vad tycker ni ? Har ju läst på lite på internet och är fullt medveten om att vattnet kan gå precis när som helst, allt är packat och klart dessutom.

    Bor verkligen inte nära sjukhuset.Gråter Bor på skärgården/landet så har ca 4 mil till sjukhuset. Men jag menar, om det inte är fara att en del av slemproppen nu har gått så är jag inte speciellt orolig heller. Väntar gärna med att åka in då jag inte äger bil eller körkort. Kanske låter skit dumt jag vet! Borde jag vara orolig eller få mig undersökt? 

  • Äldre 18 Dec 14:31
    #5
    +1

    Du behöver absolut inte kontakta barnmorskan eller förlossningen för att slemproppen har gått. Det är vanligt med slemmiga flytningar, eller blodblandade flytningar innan förlossningen kommer igång och det kan dröja dagar eller veckor tills dess. Det är den information jag har fått.

    Om det kommer mycket blod, eller om du har regelbundna och täta värkar, eller om vattnet har gått, då är det dags att ringa förlossningen.

  • Äldre 18 Dec 15:20
    #6
    Vinterdröm skrev 2014-12-18 14:31:27 följande:

    Du behöver absolut inte kontakta barnmorskan eller förlossningen för att slemproppen har gått. Det är vanligt med slemmiga flytningar, eller blodblandade flytningar innan förlossningen kommer igång och det kan dröja dagar eller veckor tills dess. Det är den information jag har fått.

    Om det kommer mycket blod, eller om du har regelbundna och täta värkar, eller om vattnet har gått, då är det dags att ringa förlossningen.


    Jo men det är ju exakt det jag läst! Tack för bekräftelse. 
    Blir så förväntansfull !!! Längtar,längtar,längtar

  • Äldre 18 Dec 15:25
    #7

    Ja, sen kan det ju vara så att flytningar kan vara väldigt rinniga och rikliga, och då kan det ju självklart vara svårt att veta om det är vattnet som har gått. Då måste man självklart ringa!

    Lycka till! Hjärta Själv har jag mindre än 3 veckor kvar...

  • DSA01
    Äldre 18 Dec 16:29
    #8

    Aha ok, som sagt andra förlossning kommer ju förmodligen att gå snabbare än den första , det bero ju helt på om du är snabbfördeska.

    För det var jag min första var nere på 2 timmar (trots bedövning) och min andra inom loppet av en timme  (utan bedövning, hann inte ens få den hahaha;) ) det var snabba ryck det hahahhahahaSkrattande

    Det var inte alls meningen att oroa dig alls utan det är som vinterdröm nämnde att är det inte mycket då kan man lunga sig , men jag tänkte bara om du var orolig så kunde du bara ringa de ifall det skulle hänt nåt.

    Men det är ju lunga puckar du har ju allt pack klart så det är ju bara att sticka då unge börja härja där inne hahahaGlad

    Lycka till

Svar på tråden Slemproppen