• Anonym (ja)
    Äldre 18 Dec 13:43
    530 visningar
    4 svar
    4
    530

    vad gäller?

    Jag är föräldraledig och vill vara hemma tills vårt barn börjar skolan.

    Jag har en tillavidareanställning och nu är det en som vikarier för mig. Hur länge kan min chef ha en vikarie utan att behöva anställa henne ( hennes tjänst är ett vikariat för mig) Hon vill ha en tillsvidareanställning istället.

    Finns det några regler för hur detta ska gå till?

    Chefen har inte råd att ha mig anställd och vara hemma om hon måste anställa min vikarie.

    Jag undrar även om min chef skulle säga upp mig för att anställa vikarien. Hur påverkar det min föräldrapenning?

  • Svar på tråden vad gäller?
  • Äldre 18 Dec 16:08
    #1

    Hej,


     


    Om det skulle vara så att din chef skulle säga upp dig, så kan du skydda din föräldrapenning och sjukpenningsgrundande inkomst genom att skriva in dig på arbetsförmedlingen från din första arbetslösa dagen.


     


    För att få svar på resterande frågor så får vi be dig kontakta ditt fackförbund som kan hjälpa dig.


     


     


    Hälsningar


    Sebastian, handläggare

  • Anonym (ja) Trådstartaren
    Äldre 18 Dec 16:19
    #2

    Jag är inte med i facket och egentligen är detta min chefs uppgift att ta reda på vad som gäller. Tänkte mer att det vore bra att ha lite egen info om vad som gäller så det inte blir knasigt.

    Menar du att när mina föräldradagar är slut att jag ska skriva in mig på arbetsförmedlingen? Eller menar du att jag ska skriva in mig där om jag blir uppsagd under min föräldraledighet?

  • Äldre 18 Dec 17:37
    #3

    Hej,

    Om du inte längre arbetar eller tar ut föräldrapenning och barnet är over ett år så behöver du skydda din SGI.
    Det kan du göra genom att skriva in dig på arbetsförmedlingen.

    Läs mer här om skydd av SGI:
    https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/arbetssokande/riskerar/skydda_sgi

    Hälsningar
    Theo, Handläggare

  • Äldre 18 Dec 17:40
    #4

    Under länken kan du läsa följande:


    Om du blir arbetslös under tiden du är föräldraledig

    Om du blir arbetslös under tiden du är föräldraledig får du behålla din tidigare SGI om barnet är under 1 år eller om du anmäler dig på Arbetsförmedlingen senast samma dag som ditt barn fyller ett år.


    Du kan också behålla din SGI om du från och med ditt barns ettårsdag tar ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka. Om du tar ut mindre föräldrapenning eller helt slutar ta ut föräldrapenning måste du anmäla dig hos Arbetsförmedlingen, senast samma vardag, för att få behålla din tidigare SGI

    Hälsningar
    Theo, Handläggare

Svar på tråden vad gäller?