• Anonym (anonym)

    Abort som gått bra

    Hej, jag skulle bara vilja bidra med en text jag letade efter innan min abort. Man läser så himla många skräckexempel vilket gjorde mig jätterädd. Det är såklart ingenting man ska ta lätt på. Men för mig har allt gått jättebra, 
       Många kommer säkert dömma mig då jag egentligen inte hade någon yttre anledning till att göra aborten. Jag har en sambo som jag älskar otroligt mycket, vi har båda fast jobb och bor i en trea. Vi båda vill ha barn i framtiden men just nu kändes det helt enkelt fel. Vi använder i normala fall kondom men jag skulle ha mens dagen efter så vi kunde inte tänka oss att jag skulle bli gravid, men så fel vi hade...
       Jag gjorde min tidigt, redan i v5+1. Det var viktigt för mig att ta bort det medan det var så outvecklat som möjligt då jag kände att det skulle bli svårare och svårare ju längre tiden gick. Beslutet kändes relativt lätt för mig. Jag grät hela kvällen när jag testat possitivt och sedan gick jag i fem dagar och hoppades på ett missfall. Sammantaget tyckte jag att de visade tydligt var som var rätt för mig.
       Jag ville göra min hemma för att det kändes mycket tryggare för mig. Jag fick det fantastiska tipset att börja redan kl 06 på morgonen vilket var grymt bra! Jag fick ordentligt med smärtstillande med mig hem och ett direktnummer till barnmorskan jag hade haft kontakt med. Jag började som sagt kl 6 med att ta en 800 mg Alvedon, en morfin tablett och två till smärtstillande som jag inte kommer ihåg namnet på samt själva abortpillrena. Sedan gick jag och la mig igen och sov fram till kl 8.30 då "värkarna" började. Jag gick på toa och då kom blod och lite klumpar, inget dramatiskt. Sedan kom smärtan, och ja, det gjorde ont men det var hanterbart. Det var som en stark mensvärk. Sedan kom lite blod då och då, ca varannan timme. Min sambo servade mig så att jag hela tiden hade en varm vetevärmare på magen (fantastiskt smärtlindrande de där). 
       Framåt 11 kulminerade smärtan och jag tog en morfintablet till, detta gjorde mig sömnig och jag sov en timme till. Efter detta blev det mycket bättre. Kl 12 ringde jag min barnmorska för att berätta hur det gått och sedan framåt 14 gick jag och sambon en promenad med hunden och det kändes rätt bra redan då. Jag hade sedan lätt mensvärk och småblödde i tre dagar efter det, sedan var allt över. Har inte ångrat mig.
       Mitt tips är att börja kl 6 på morgonen, då är sjukvården vaken och sedan är det över till eftermiddagen. Få med dig ordentligt med smärtstillande om du skall göra den hemma och ta den i god tid. Ha ett telefonnummer du kan ringa om du känner dig orolig, var inte ensam och lägg en vetevärmare på magen, det hjälper jättemycket.
  • Svar på tråden Abort som gått bra
  • Anonym (C)

    Jag hade väntat mig att det var mycket värre än bad det var efter att ha läst om andra! Ville egentligen inte ens göra en hemmaabort, men sjukvården sa att det var det bästa när man gjorde så tidigt. De berättade att det kunde göra ont som förlossningsvärkar, men det kändes knappt! Blödde inte överdrivet mycket heller. Gick på toa med jämna mellanrum så att klumparna kom ut. Jag var ensam och tyckte att det var skönt :)

Svar på tråden Abort som gått bra