• paulisen

    Kan man vara borta från sin bebis??

    Jag har en fundering som många har väldigt starka åsikter om. Det är så att jag har bf i början av februari. I mitten av april så kommer jag att "behöva" vara borta ca 6 h per dag i en månad, de har med mitt jobb att göra annars kan de få konsekvenser som drabbar oss negativt i framtiden. (Låter som de gäller liv eller död men så illa är det såklart inte) men jag skulle verkligen vilja fixa så de går att genomföra! Tanken är att bebis ska vara med sin pappa under tiden och sedan besöka mig en gång under dagen minst för att amma, resten av dagen tänkte vi ersättning eller mjölk som jag har pumpat ut innan. OM amningen nu fungerar för mig förstås. Innan april och efter april kommer jag att vara hemma hela dagarna och ta hand om bebis, detta gäller bara en månad.

    Självklart går bebis i första hand och huvudsaken är att hon kommer må bra, det kommer jag aldrig att äventyra!

    Men de här är mitt första barn och jag har ju ingen direkt erfarenhet av hur det fungerar. Så ni som har barn och erfarenhet, skulle det gå att lösa på detta sätt? Eller kan jag direkt sluta fundera på det för att de är inte ens finns på kartan att de går att göra?

  • Svar på tråden Kan man vara borta från sin bebis??
  • isabellab

    JA det kan du :) Låter som ni planerat det väl.

    Grattis och lycka till!

  • Sisisisi

    Det ska nog kunna fungera! Jag skulle vänja barnet med flaska från början, det kan bli svårt annars. Inte för mycket flaska så att barnet föredrar den framför amningen, men tillräckligt ofta för att barnet ska gilla flaskan oxå ;)

    När mina barn har varit två månader har de dessutom blivit någorlunda regelbundna i sitt ätande och har ammat varannan - var tredje timme under dagarna.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • gossensmamma

    Självklart funkar det! Ni är föräldrar, ni verkar ha planerat det här jättebra, ni vet bäst vad som funkar både för er föräldrar och för ert barn.

  • fyr

    Och även om bebisen skulle vägra flaska kommer det att kunna gå bra eftersom din partner kan komma på amningsbesök på ditt jobb.

  • Sisisisi
    fyr skrev 2014-12-18 17:20:20 följande:

    Och även om bebisen skulle vägra flaska kommer det att kunna gå bra eftersom din partner kan komma på amningsbesök på ditt jobb.


    Ja, det är klart! Då är det verkligen inga problem :)
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • aeae

    Personligen hade jag inte gjort det då jag värnar mot barnets anknytning. Att vara den främsta anknytningspersonen och bebisens största trygghet kommer vara du, och sen helt plötsligt vara borta sex timmar om dagen? Klart det går, men jag skulle inte tagit den risken eller velat vara borta ens en timme. Tråkig sits!

  • Annelie 76

    Klart du kan. Jag började jobba halvtid när sonen var 4 månader. Jobbade halva veckan, hela dagar. Hade en pump som pumpade båda brösten samtidigt, pumpade på morgonen innan jag åkte, sen på lunchrasten, sen direkt jag kom hem. Hade en Medela Freestyle som är gjord för amerikanska mammor som jobbar. Kommer med en kylväska anpassad för pumpflaskorna bland annat. Superbra om än dyr. Lönar sig att leta upp en begagnad på tex Blocket.

  • persikofjaril
    aeae skrev 2014-12-18 20:39:18 följande:

    Personligen hade jag inte gjort det då jag värnar mot barnets anknytning. Att vara den främsta anknytningspersonen och bebisens största trygghet kommer vara du, och sen helt plötsligt vara borta sex timmar om dagen? Klart det går, men jag skulle inte tagit den risken eller velat vara borta ens en timme. Tråkig sits!


    Lyssna inte på detta ts. Det är ju bara att se till att pappan också tar hand om bebisen när han är hemma, så hinner de ju vänja sig vid varandra. Pappan kommer ju knappast att vara en total främling. Så jag tror det kommer gå jättebra!
  • Kim Possible

    Naturligtvis går det, det är väl förhoppningsvis pappans bebis också. Att det skulle skada barnets anknytning stämmer inte, såvida man inte gör något rejält fel. Barn kan ha flera anknytningspersoner, även flera primära, men det förutsätter ju att man som mamma inte sitter och tjuvhåller på barnet och vägrar barn och pappa kontakt. Är båda föräldrarna med barnet från början brukar det inte vara några problem, även om en eller båda arbetar några timmar per dag. 

    Se till så att barnet har möjlighet att knyta an till er båda från start, så kommer det nog att gå kanon. 

  • Penida

    Klart du kan göra det så länge pappan önskar vara närvarande från början och är intresserad av att vara förälder. Hur många pappor arbetar inte från start och tar knappt ut någon föräldraledighet alls?
    Kan dock råda er till att börja öva på flaska ganska tidigt, när amningen är etablerad. Kan bli svårt om man börjar öva för tätt inpå.


    Avskyr CIO-metoder
  • Grus grus

    Självklart kan du vara borta sex timmar om dagen i en månad. Det enda du behöver tänka på är att allt ni planerar, det spelar ingen roll sen för det kommer bli helt annorlunda. Jag gick i skola en dag i veckan, och tänkte pumpa och att pappan skulle ge med flaska. Vi tyckte att vi planerat allt så noga och bra. Och detta handlade om ett halvår. Men dottern vägrade flaska, och jag lyckades aldrig pumpa hur mycket jag än försökte. Eftersom hon vägrade flaska gick det ju inte med ersättning heller, så det blev att i ett halvår följde pappan med varje vecka till skolan och jag fick amma i raster och ibland fick han ringa ut mig från en lektion för att amma. Det funkade (man får det alltid att funka), men planeringen kunde vi struntat i. Istället sagt att skolan är en gång i veckan, vi löser det, men HUR får vi se sen när ungen är född.


    Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
Svar på tråden Kan man vara borta från sin bebis??