• Anonym (Astri­d)
    Äldre 18 Dec 15:42
    2461 visningar
    18 svar
    18
    2461

    Ensam på julafton, kan inte komma över det

    I somras började min familj (mamma, pappa, två systrar och deras män och barn) planera att fira julen i Thailand. Jag är arbetslös och kände direkt att jag inte har råd med en sådan resa. Att dessutom stå utan a-kassa i de tre veckor jag skulle bli borta kändes inte heller bra. Så jag förklarade och tackade nej, de fortsatte enligt sina planer och alla drog igår.

    Nu kom ledsamheten krypande. Jag är ensam på julafton. Helt ensam. Jag är singel, inga barn, inga pengar att bränna på krogen med mina andra singelvänner efter de har spenderat dagen med sina familjer.

    Bara ensam.

    Saknar min familj. Saknar dem så mycket.

  • Svar på tråden Ensam på julafton, kan inte komma över det
  • Sexig bi man
    Äldre 18 Dec 15:47
    #1
    Anonym (Astrid) skrev 2014-12-18 15:42:29 följande:

    I somras började min familj (mamma, pappa, två systrar och deras män och barn) planera att fira julen i Thailand. Jag är arbetslös och kände direkt att jag inte har råd med en sådan resa. Att dessutom stå utan a-kassa i de tre veckor jag skulle bli borta kändes inte heller bra. Så jag förklarade och tackade nej, de fortsatte enligt sina planer och alla drog igår.

    Nu kom ledsamheten krypande. Jag är ensam på julafton. Helt ensam. Jag är singel, inga barn, inga pengar att bränna på krogen med mina andra singelvänner efter de har spenderat dagen med sina familjer.

    Bara ensam.

    Saknar min familj. Saknar dem så mycket.


    Varför bjöd de dig inte?
  • Anonym (Astri­d) Trådstartaren
    Äldre 18 Dec 15:48
    #2
    Sexig bi man skrev 2014-12-18 15:47:08 följande:

    Varför bjöd de dig inte?


    Var inte gratis för dem att åka så de hade kanske inte råd. Sedan så har jag inte råd att stå utan a-kassa i tre veckor.
  • Äldre 18 Dec 16:08
    #3

    Men alltså... Hade EN i familjen inte haft råd att följa med på en resa över jul, och då fått lov att sitta ensam hade då iallafall vi sett till att gå ihop och bjuda med personen på resan. Fan så elakt.

  • Anonym (hrmm.­..)
    Äldre 18 Dec 16:15
    #4

    Ja det var egoistiskt gjort av dem, även om du kanske sagt att du är ok med det (?) så tycker jag att det var lågt gjort. Hur kan man med gott samvete sitta där tillsammans alla utom en person, och ha trevligt över julen? 

    Att komma på en lösning nu är ju försent, men jag tycker att de kunde kanske bjudit med dig 1 vecka iallafall så att du inte förlorar så mycket A-kassa. Om alla hade gått ihop så hade det inte kostat så mycket per person.

    Men nu är det ju som det är. Bor du i en stad där det finns något liknande statsmissionen? Jag skulle satsa på att ta mig dit och hjälpa de behövande, då blir du inte ensam och känner att du gör något som är bra för själen. 

  • jenny9­9
    Äldre 18 Dec 17:02
    #5

    Vad ledsamt att de åkte utan dig.Jag hade aldrig åkt om det saknades en familjemedlem.

  • Anonym (Julkr­am)
    Äldre 18 Dec 17:04
    #6

    Jättetråkigt, förstår att du känner dig ensam o ledsen.

    Jag hade också satsat på att göra nåt välgörenhetsjobb.
    Finns många härbärgen och liknande som behöver hjälp.
    Att göra andra glada och samtidigt få sällskap!

    Julkram till dig!

  • Anonym (..)
    Äldre 18 Dec 17:04
    #7

    Taskigt gjort av din familj! Hade aldrig lämnat någon kvar!!

  • Anonym (Astri­d) Trådstartaren
    Äldre 18 Dec 17:06
    #8

    Jag lägger ingen skuld på dem, jag kunde ju inte åka och skulle aldrig kunna säga åt dem att de inte skulle åka utan mig.

    Blev plötsligt bara så otroligt ensam

  • Äldre 18 Dec 17:06
    #9

    Kan du inte fira jul med dina andra singelvänner då? Dra ihop ett knytis?

  • Anonym (Astri­d) Trådstartaren
    Äldre 18 Dec 17:11
    #10
    taquine skrev 2014-12-18 17:06:30 följande:

    Kan du inte fira jul med dina andra singelvänner då? Dra ihop ett knytis?


    De har alla planer med sina familjer och ska sedan ut på kvällen.
  • Sexig bi man
    Äldre 18 Dec 17:54
    #11
    taquine skrev 2014-12-18 17:06:30 följande:

    Kan du inte fira jul med dina andra singelvänner då? Dra ihop ett knytis?


    Jag och du och TS kan ha knytis. Jag vet att du vill
  • Anonym (Ensam kvinna­)
    Äldre 18 Dec 18:51
    #12

    Jag är också ensam under julhelgen, men till skillnad från dig så har jag ingen kontakt med min sk familj. Dottern är hos sin pappa denna jul. Så det blir jag och hunden! Försöker att tänka att julhelgen är som en vanlig helg, men det är svårt när man (jag) är ensam...

  • Anonym (Jul)
    Äldre 18 Dec 20:14
    #13

    Var i landet bor du TS och hur gammal är du?

  • Anonym (Astri­d) Trådstartaren
    Äldre 18 Dec 20:28
    #14
    Anonym (Jul) skrev 2014-12-18 20:14:31 följande:

    Var i landet bor du TS och hur gammal är du?


    Jag bor i Örebro, 28 år är jag.
  • Anonym (k)
    Äldre 18 Dec 20:37
    #15
    Anonym (Ensam kvinna) skrev 2014-12-18 18:51:29 följande:

    Jag är också ensam under julhelgen, men till skillnad från dig så har jag ingen kontakt med min sk familj. Dottern är hos sin pappa denna jul. Så det blir jag och hunden! Försöker att tänka att julhelgen är som en vanlig helg, men det är svårt när man (jag) är ensam...


    Kunde inte dotterns pappa bjuda in dig också?
  • neverp­reggo
    Äldre 18 Dec 21:55
    #16

    Åtminstone i min stad finns det en hel del ställen att fira jul på. Kyrkor, aktivitetshus, privatpersoner. Gör något sådant! eller som andra säger, gör lite volontärarbete.

  • Äldre 18 Dec 22:13
    #17

    Hej.

    Jag har velat skicka en julklapp till någon som dig. Får jag det?

  • Anonym (Ensam kvinna­)
    Äldre 19 Dec 08:51
    #18
    Anonym (k) skrev 2014-12-18 20:37:53 följande:
    Kunde inte dotterns pappa bjuda in dig också?
    Hans sambo blir nog inte så glad då, tyvärr. (Hon är så svartsjuk på mig att jag blir mörkrädd). Men innan hon fanns i bilden firade vi alltid jul tillsammans med hans familj och det var jättemysigt! Solig
Svar på tråden Ensam på julafton, kan inte komma över det