• FeatherCloud

    Vikariat och graviditet

    Hej på er,


    Jag har nyligen fått ett vikariat, som efter att jag är klar med min pågående utbildning innan sommaren -15, kommer att gå över till en tillsvidareanställning. Jag trodde egentligen aldrig att jag skulle få detta arbetet när jag sökte det, men det har jag alltså nu fått.


    Jag och min sambo har sedan ett par månader tillbaka startat upp bebisverkstaden (haha) för att vi vill utöka familjen till 4 (vi har en dotter sedan innan) men nu undrar jag hur en eventuell graviditet nu framöver kan påverka min tillsvidareanställning? Låt säga att jag blir gravid nu i vår. Kan företaget neka mig en tillsvidareanställning då?
    Det är min fråga som jag hoppas kunna få svar på.

  • Svar på tråden Vikariat och graviditet
  • FeatherCloud

    Eftersom att jag inte är färdigutbildad förrän till sommaren så har jag ett vikariat fram tills dess.

  • Långbenopluto

    Har du skrivit papper så kan dom inte ta tillbaka det utan anledning.

    Men personligen tycker jag man ska jobba minst 1 år innan man blir gravid.....

  • FeatherCloud

    Jo. Visst kan man tycka mycket men när det kommer till att bli gravid, är det inte alltid något man kan bestämma över. :)

  • Långbenopluto
    FeatherCloud skrev 2014-12-18 21:24:40 följande:

    Jo. Visst kan man tycka mycket men när det kommer till att bli gravid, är det inte alltid något man kan bestämma över. :)


    Man kan använda p-medel.
  • Gladskit

    Har du både skrivit på anställningsavtal för vikariatet och tillsvidareanställningen redan nu (trots att det börjar först i sommar) så är det lugnt. Då kan de inte bryta avtalen utan anledning hur som helst utan då ska du i så fall bli uppsagd från den anställningen.

  • studentska

    Om du inte skrivit på avtal för tillsvidareanställning så kanske det påverkar eventuellt. Visst ska de inte kunna neka på grund av graviditet men de kan ju hävda vad som helst när det kommer till kritan och du kan ha svårt att bevisa något.

    Du kan ju alltid hävda muntligt avtal för tillsvidareanställningen men i så fall står ju ord mot ord och bevisfrågan kan bli knepig. Har du skrivit på papper för den eller det framgår av ditt nuvarande att anställningen övergår i tillsvidareanställning datum XX så har du ju en säkrare sits.

  • FeatherCloud

    Hej, nej jag har inte fått skriva på mer än för vikariatet men vi har det muntligt.

  • Gladskit
    FeatherCloud skrev 2014-12-21 09:23:08 följande:

    Hej, nej jag har inte fått skriva på mer än för vikariatet men vi har det muntligt.


    Okej. Lagligt sett är muntliga avtal lika bindande som skriftliga avtal. Däremot är det ju svårt att bevisa exakt vad som blivit sagt. Så jag skulle nog få det på papper om jag vore du.
  • Voluptuous Shalimar

    Ingen mer än jag som tycker att hon skulle kunna prata med ag? Jag tyckedr att hon borde göra det, och nämna att de planerar för fler barn, förmodligen inom kort. Då visar hon prov på uppriktighet och lojalitet, vilket en ag värdesätter högt.

  • FeatherCloud

    De frågade vid intervjun om vi planerade fler barn och då sa jag "Ja, det vet man aldrig" och skrattade. Så jag har med andra ord inte sagt att vi inte planerar fler barn.


    Nu visade det sig att jag ännu inte är gravid då mensen kom för några dagar sedan och nu vet jag inte om vi ska pausa bebisverkstaden tills i sommar men det känns ju helsurt. Kan man lita på ett muntligt avtal? Vad säger Kommunal, facket om sådant här?

  • studentska
    FeatherCloud skrev 2015-01-02 22:37:04 följande:
    Nu visade det sig att jag ännu inte är gravid då mensen kom för några dagar sedan och nu vet jag inte om vi ska pausa bebisverkstaden tills i sommar men det känns ju helsurt. Kan man lita på ett muntligt avtal? Vad säger Kommunal, facket om sådant här?
    Som sagt ett muntligt avtal gäller men du kommer att ha mycket svårt att bevisa att ett sånt har ingåtts om om arbetsgivaren nekar såvida du inte har det inspelat eller liknande.
Svar på tråden Vikariat och graviditet