• Starfruit

    ångestdämpande

    Har ni några bra råd om ångestdämpande medicin?

    Har hamnat i en djup svacka efter jobbiga händelser som sammanfallit, var hos terapeuten idag och bad om att få en medicin som kan fungera lugnande, att ta tillfälligt, så att jag kan ta mig igenom jullovet med min son. Varpå läkaren skrev ut Propavan. Har generaliserad ångest förövrigt men jobbar mycket genom terapin och har hittills inte använt mediciner. Men känner mig helt utmattad nu, jag orkar inte mer.

    Har nu läst på att Propavan är mot sömnbesvär. Jag har mer problem med ångesten och alla tankar som snurrar, känslor som gör att jag inte kan sluta gråta, och jag vill absolut inte bli dödstrött på kuppen. Har ju ett barn som jag måste vara närvarande med!
    Kan man få de mer "beroendeframkallande" medlen om man ber om det hos sin läkare? Tänker att man kan ta vid behov när man verkligen mår dåligt. Istället för att äta sömnmedel och gå omkring som en zoombie, verkar ju som att många som tagit Propavan fått de bieffekterna.

    Snälla, alla synpunkter är dyrbara... Vad använder ni mot ångest?

  • Svar på tråden ångestdämpande
  • Lisch

    Jag har stesolid. Hjälper mot ångest men man blir trött. Sen så har jag citodon mot konstant värk. Det tar jag endast vid väldiga smärtor så jag inte blir beroende. Vilket går rätt fort.

    Och på dom så blir jag lugn, harmonisk och vill göra massor. Tack vare "värktablett" så känner jag mig normal igen.

    Jag hade inte tagit propavan på dagen. Be om stesolid. Det är beroende oxå men jag har aldrig haft problem under mina 6 år.

  • Anonym (öh)

    Propavan är sömnmedel och det är högst tveksamt om din läkare tänkt sig att du ska knapra av dem dagtid.. Kan du ringa läkaren och förklara tydligt att du lider av ångest dagtid och behöver nåt annat för det?

  • Anonym (Aa)

    Ja ring din doktor om detta. Propavan är inget man ska ta på dagarna. Be att få prova atarax som är lite orosdämpande men inte beroendeframkallande. Funkar ju inte lika bra som de narkotikaklassade men du kanske inte vill vara påverkad av sånt om du har ett barn att ta hand om.

  • Starfruit

    Tack för råd! Ja, jag tror att han missuppfattade vad det handlade om. Problemet är att det var en läkare som skrev ut det akut, inte min husläkare, och nu vet jag inte om jag orkar vända mig till vården i juletider och försöka få en annan. Atarax har jag några stycken hemma som jag fick mot allergi, de funkar bra när man vill sova tycker jag men då jag tog en tablett sov jag i elva timmar och var helt dimmig efteråt. Kanske att jag kan försöka ta Atarax i små doser och att de då kan funka lugnande. Stesolid verkar ju bra. Kan husläkaren skriva ut den?

  • Anonym (Aa)
    Starfruit skrev 2014-12-19 10:51:55 följande:

    Tack för råd! Ja, jag tror att han missuppfattade vad det handlade om. Problemet är att det var en läkare som skrev ut det akut, inte min husläkare, och nu vet jag inte om jag orkar vända mig till vården i juletider och försöka få en annan. Atarax har jag några stycken hemma som jag fick mot allergi, de funkar bra när man vill sova tycker jag men då jag tog en tablett sov jag i elva timmar och var helt dimmig efteråt. Kanske att jag kan försöka ta Atarax i små doser och att de då kan funka lugnande. Stesolid verkar ju bra. Kan husläkaren skriva ut den?


    Husläkaren kan skriva ut det, krävs särskilt recept bara eftersom det är narkotika. På sikt förvärrar stesolid ångest och det hindrar det "normala" tillfrisknandet.
    Du kanske ska prova ta en halv atarax bara.
  • Anonym (n)

    min son fick precis atarax med stränga order att bara ta dem om han inte kunde somna på kvällen. Han tog sin första igår och sover som en stock ff, nu är kl 12.00, så de verkar inte nån höjdare att ta på dagtid heller

  • Starfruit

    Tack för råden. Ja, jag använder en halv atarax o tar dem tidigt på kvällen nu, tycker det funkar bra. Ångesten brukar ju vara starkare på kvällar.. Har tagit vid sju, och tycker inte jag blir så seg på morgonen då. Ska ringa husläkaren imorrn. På sikt ska jag väl skaffa en annan medicin, SSRI, men det här är ju tillfälligt...

  • MaaxMaax

    Jag äter paroxetin (morgon) och quetiapin (kväll) mot ångest och depp, och Lergigan som vid behov när ångesten blir svår.
    Propavan har jag endast ätit som sömnmedicin.


    Veni Sancte Spiritus - - - Blogg: stadiggrund.blogspot.se/
Svar på tråden ångestdämpande