• Anonym (Kaffedraken)

    Ibs med illamående. Fler?

    Hejsan!

    Känner mig SÅ ensam i min "sjukdom". Har sedan jag varit liten haft ibs som visar sig genom att jag periodvis blir SÅ OTROLIGT illamående. Blir lite dålig i magen ibland och väldigt "gasig". Det gör mig inget alls, utan det är illamåendet som är så psykiskt påfrestande. Periodvis är jag helt bra, men så får jag dessa perioder då jag har så svårt att få i mig mat pga illamåendet. Inget tycks hjälpa.... Har varit på läkarundersökningar osv, men får bara svaret IBS och "sur mage"! Känner mig så ensam. Fler som har det såhär? Har något hjälpt för er?

  • Svar på tråden Ibs med illamående. Fler?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har också IBS med svårt illamående i perioder! Dock i kombination med svåra magknip och diaréer. Har du inte fått Primperan utskrivet? Det funkar riktigt bra för mig iaf! Gör så att jag slipper sjukskriva mig och kan leva ett någorlunda normalt liv :)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har haft svår IBS länge, fick till och med en rektoskopi på grund av mina besvär. Men läkarna hittade inget så jag gjorde lite research på nätet själv och upptäckte att paleo-dieten (dvs stenålderskost) hjälpte många så jag testade det och det hjälpte i kombination med andra kostråd. Idag är jag helt symptomfri. Säg till om du vill ha konkreta kostråd och länkar så kan jag PMa dig.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja! Skicka gärna konkreta kostråd! Har testat primperan, men det gav ingen effekt alls TYVÖRR Däremot märker jag att magen mår bättre av att bara äta typ potatis, ris, fisk, kyckling och sådan "ren mat". Snabbmat, frukt och godis kan jag bli jättedålig av. Så tror på det där med stenålderskost. Skulle bli SÅ glad om du skickade tips.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Inga som har ibs med illamående? Känner mig SÅ ensam!!

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ibs) skrev 2014-12-19 21:10:10 följande:

    Ja! Skicka gärna konkreta kostråd! Har testat primperan, men det gav ingen effekt alls TYVÖRR Däremot märker jag att magen mår bättre av att bara äta typ potatis, ris, fisk, kyckling och sådan "ren mat". Snabbmat, frukt och godis kan jag bli jättedålig av. Så tror på det där med stenålderskost. Skulle bli SÅ glad om du skickade tips.


    Hej, glömde helt bort att skicka fler tips. Jag har blivit mer eller mindre bra nu men jag har plockat bort många maträtter. Jag har tagit bort allt som är förbjudet enligt FODMAP-dieten. Dessutom dricker jag benmärgsbuljong väldigt ofta vilket har hjälp magen väldigt mycket. Dessutom har jag tagit bort allt som är förbjudet enligt stenålderskost-dieten. När det gäller grönsaker äter jag nästan enbart morötter och zuccini då jag blir dålig av andra grönsaker. Jag äter max två frukter per dag. 

    Det låter som att jag inte får i mig tillräckligt med näring men det stämmer inte. Jag äter alltid "ren mat" utan tillsatser så det blir mycket fisk kyckling och ibland lite kött. Man man bli gasig av kött så det ska man inte äta för ofta. Är friskare du då magen troligtvis tar upp mer näringsämnen då den inte konstant är upprörd. Dricker dessutom inte jättemycket kaffe då det också upprör magen.

    Titta lite närmare på SCD dieten som har att göra med sibo (Small Intestine Bacterial Overgrowth)

    Säg till om du vill ha flera tips.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ibs) skrev 2014-12-18 16:56:59 följande:

    Hejsan!

    Känner mig SÅ ensam i min "sjukdom". Har sedan jag varit liten haft ibs som visar sig genom att jag periodvis blir SÅ OTROLIGT illamående. Blir lite dålig i magen ibland och väldigt "gasig". Det gör mig inget alls, utan det är illamåendet som är så psykiskt påfrestande. Periodvis är jag helt bra, men så får jag dessa perioder då jag har så svårt att få i mig mat pga illamåendet. Inget tycks hjälpa.... Har varit på läkarundersökningar osv, men får bara svaret IBS och "sur mage"! Känner mig så ensam. Fler som har det såhär? Har något hjälpt för er?


    Jag har ibs med illamående, rapningar och enorma mängder gas i magen. Sjukt jobbigt!

    Äter också primperan och tycker det hjälper men blir samtidigt väldigt trött av dem. Hatar min mage! Kan knappt äta nåt längre! Inga fibrer, ingen frukt, få grönsaker, inte ägg, ingen kolsyra, ingen choklad osv..
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Blä.) skrev 2015-02-24 12:37:25 följande:
    Jag har ibs med illamående, rapningar och enorma mängder gas i magen. Sjukt jobbigt!

    Äter också primperan och tycker det hjälper men blir samtidigt väldigt trött av dem. Hatar min mage! Kan knappt äta nåt längre! Inga fibrer, ingen frukt, få grönsaker, inte ägg, ingen kolsyra, ingen choklad osv..
    Jag hade enorma problem förut; var alltid förstoppad, gasig och illamående. Tog tag i det genom att läsa på ordentligt och kom alltså fram till följande vilket faktiskt har hjälp mig med dessa problem:

    1. Ät inte mjölkprodukter och gluten
    2. Ät nästan ingen potatis
    3. Ät inte socker
    4. Ät inte processad mat/halvfabrikat
    5. Ät inte starka kryddor så som curry, chili osv. Så mild mat som möjligt med andra ord.
    5. Är inte lök och vitlök
    6. Allt som inte är ok enligt fodmap-dieten ska man undvika
    7. Allt som inte är ok enligt paleo ska man undvika
    8. Läs på om SCD dieten som har att göra med SIBO problematik (Small Intestine Bacterial Overgrowth)
    9. Drick inte för mycket kaffe
    10. Max två frukter om dan och då enbart banan eller möjligtvis apelsin/klementin
    11. drick hemmagjord benmärgsbuljong varje dag
    12. Är inte kokta/stekta ägg utan ägg kan ätas när den ingår i bakning
    13. Är enbart zuccini och morötter till en början då de är skonsamma mot magen
    14. är inte för mkt kött, kan bilda gaser

    Så äter jag och har blivit kvitt mina besvär som var så svåra att jag till och med fick koloskopi beviljat. Men jag lyckades faktiskt bli av med problemen så här.

    Hoppas det hjälper.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (fri från IBS) skrev 2015-02-24 12:46:40 följande:

    Jag hade enorma problem förut; var alltid förstoppad, gasig och illamående. Tog tag i det genom att läsa på ordentligt och kom alltså fram till följande vilket faktiskt har hjälp mig med dessa problem:

    1. Ät inte mjölkprodukter och gluten

    2. Ät nästan ingen potatis

    3. Ät inte socker

    4. Ät inte processad mat/halvfabrikat

    5. Ät inte starka kryddor så som curry, chili osv. Så mild mat som möjligt med andra ord.

    5. Är inte lök och vitlök

    6. Allt som inte är ok enligt fodmap-dieten ska man undvika

    7. Allt som inte är ok enligt paleo ska man undvika

    8. Läs på om SCD dieten som har att göra med SIBO problematik (Small Intestine Bacterial Overgrowth)

    9. Drick inte för mycket kaffe

    10. Max två frukter om dan och då enbart banan eller möjligtvis apelsin/klementin

    11. drick hemmagjord benmärgsbuljong varje dag

    12. Är inte kokta/stekta ägg utan ägg kan ätas när den ingår i bakning

    13. Är enbart zuccini och morötter till en början då de är skonsamma mot magen

    14. är inte för mkt kött, kan bilda gaser

    Så äter jag och har blivit kvitt mina besvär som var så svåra att jag till och med fick koloskopi beviljat. Men jag lyckades faktiskt bli av med problemen så här.

    Hoppas det hjälper.


    Tack för råd!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vad äter ni då? Kan ni ge lite förslag? Äter just nu bara fiskbullar och potatis känns det som... Ibs frukter utom banan tål jag just nu och mår illa HELA TIDEN! Är helt desperat!

    Har ni också haft illamående som enda symtom? Jag var uppe HELA NATTEN med mitt illamående. Hur gör man för att klara av det?

Svar på tråden Ibs med illamående. Fler?