• Anonym (Nyförlöst)

    Efter förlossningen, ingen kontroll på underlivet

    Jag födde barn för första gången i söndags kväll och nu är det torsdag och jag känner mig hyfsat ok "där nere" förutom svullnad och dem två ytliga stygn jag fick kliar endel.

    Det som stör mig är att jag inte har någon som helst kontakt med musklerna i bäckenbotten.

    Jag kan knappt bajsa utan måste vänta på tills det är så fullt att det gör ont och trycks ut av sig själv.

    Urinen bara rinner ur mig hela tiden oavsett vad jag gör.

    Nyser eller hostar jag så känns det som allting ska ramla ut. Det blir ett otroligt tryck nedåt.

    Ska det vara såhär? Hur länge kommer det vara såhär? Ska jag göra något åt det?

  • Svar på tråden Efter förlossningen, ingen kontroll på underlivet
  • lovislilly

    Det låter verkligen inte normalt att urinen bara rinner ur dig! Kontakta din bm så fort som möjligt så dom kan kolla så det står rätt till där nere! Lycka till!

  • Anonym (Hm)

    Låter inte bra att urinen bara rinner ur dig. Kontakta vården.

  • The Fugly

    Det med urinen och avföringen låter inte helt normalt, nej. Många läcker urin så sätt inpå förlossningen men inte så att det bara rinner helt utan kontroll.

  • Anonym (Liknande)

    Hade du lång krystfas? Jag sprack ingenting men hade liknande problem, ffa med urinen, efteråt. Krystade länge. Det värsta gav dock med sig när svullnaden började lägga sig. Knipövningar gav bra resultat på längre sikt. Prata med din barnmorska, så att de inte missat någonting. Kram och grattis till din lilla!

  • Anonym (Nyförlöst)
    Anonym (Liknande) skrev 2014-12-19 08:41:22 följande:

    Hade du lång krystfas? Jag sprack ingenting men hade liknande problem, ffa med urinen, efteråt. Krystade länge. Det värsta gav dock med sig när svullnaden började lägga sig. Knipövningar gav bra resultat på längre sikt. Prata med din barnmorska, så att de inte missat någonting. Kram och grattis till din lilla!


    Ja jag hade ganska lång krystfas. Det tog 1,5 timme ungefär.

    Idag börjar det faktiskt kännas lite bättre. Jag hoppas det ger med sig snart. Ska prata med min BM på återbesöket om det inte blivit bättre då.

    Tack!
  • Anonym (Liknande)

    Min krystfas var ungefär lika lång. Jag hoppas att det känns ännu bättre idag. Jag kan även, om vi nu fick samma åkomma, trösta dig med att andra förlossningen krystade jag i tjugo minuter och fick inga såna här besvär alls efteråt. Men det var ju jäkligt scary när det begav sig. Kram!

Svar på tråden Efter förlossningen, ingen kontroll på underlivet