• kgv

    Era erfarenheter kring hormonspiral

    Igår kom mensen tillbaka. 9 månader efter förlossningen klarade jag mig den här gången och det är jag glad för. Men nu, ett dygn senare, känner jag att nu får det räcka. Fy så meningslöst att ha denna skit i 15-20 år till när jag inte vill ha fler barn. Därför går tankarna till att sätta in en hormonspiral med förhoppningen att slippa mensen. 

    Vill gärna ha era erfarenheter kring detta, allt positivt och negativt ni har. 

  • Svar på tråden Era erfarenheter kring hormonspiral
  • kgv
    Tines skrev 2014-12-18 19:27:17 följande:

    Jag har haft min hormonspiral i 4 år och har inget negativt att säga.


    Inga negativa bieffekter? Blödde du i början?
  • Grus grus

    Har haft hormonspiral i sammanlagt åtta år och är helnöjd. Jag har haft mensliknande blödning varje månad i alla fall, men så lite att det räcker med trosskydd.


    Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
  • Erizajo

    Jag har jaydess, med minsta möjliga hormonmängd, blöder inte alls längre och jag blödde MASSOR förut, skitskönt! Inga biverkningar heller ???? den är även storleksmässigt den minsta.

  • Emmeliina

    Jag har haft min hormonspiral i lite över 1 år nu. Blödde från och till de första 6 månaderna, nästan så jag gav upp :p men sen plötsligt ordnade det upp sig och det är ju ungefär den tiden det tar att bli "normal" igen. Nu har jag en liiiiiten blödning var 6-7:e vecka ungefär, så liten så det räcker med trosskydd. Jätteskönt!!!

  • Grus grus
    Anonym (J) skrev 2014-12-18 21:00:27 följande:

    Sambon har, vårt sexliv har minskat radikalt.


    Varför? Det har väl inget med spiralen att göra. En spiral är ju det allra bästa man kan ha vad gäller just den biten, eftersom hormonet stannar bara just där, till skillnad från tex stav och p-piller som går ut i hela kroppen och hormonet påverkar tex humör, vikt och lust. Med spiral stannar hormonet i livmodern och påverkar inget övrigt.
    Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
  • leonie

    Satte in min 4:e hormonspiral förra veckan, har också bara positivt att säga om den, förutom att det gör hvte så ont att sätta in, iaf om man som jag inte har fött barn.

    Ingen mens, inga moodsvings, ingen uppsvullen mage osv.... Helnöjd.

  • Anonym (Emot)

    Jag hade inne min spiral i 3 veckor. Gick rakt in i en depression pga den. (Blev bättre en vecka efter jag tog ut den tack o lov) Nu i efterhand har en annan barnmorska sagt att om man har ångestproblematik kan hormonspiral påverka det negativt! Bra att veta i förväg. Även fast det är lite hormoner "lokalt" så har man även de hormonet i blodet.

Svar på tråden Era erfarenheter kring hormonspiral