• Anonym (QWERTY)

    Slå kvinna? Slå man?

    Varför är det så att om jag som man blir attackerad och slagen av en kvinna och jag slår tillbaka för att skydda mig själv och avvärja attacken så är det jag som man som åker fast för det??

  • Svar på tråden Slå kvinna? Slå man?
  • Påven Johanna

    Verkar konstigt att det skulle förhålla sig på det sättet. Då kanske mannen/du använt mer våld än vad nöden krävde?

  • Anonym (QWERTY)

    Tänker mig normalt självförsvar. 

    Det räcker att kvinnan säger att mannen slog så är det kört för män.

  • audio

    För att du har en snabel Tungan uteVilket betyder att du är hane och ska skydda honan, inte slå henne.

  • Anonym (Tomat)

    För att män är i regel starkare?

    Det är mkt mkt mkt vanligare att män blir misshandlade av sin fru nu för tiden.

  • Pentagram
    Anonym (QWERTY) skrev 2014-12-18 19:51:05 följande:

    Varför är det så att om jag som man blir attackerad och slagen av en kvinna och jag slår tillbaka för att skydda mig själv och avvärja attacken så är det jag som man som åker fast för det??


    På vilket vis "är det så"? Du har nödvärnsrätt.

    Anyway, generellt sett så är det ju som så att om en kvinna och en man slåss så är det kört för kvinnan såtillvida hon inte har någon form av tillhygge. Detta kan naturligtvis ligga i grunden när det bedöms om försvarsvåld varit rimligt.
  • Anonym (-)

    Jag tror att dom går mycket på hur stor storleksskillnad det är mellan mannen och kvinnan. Är mannen mycket större så ska han egentligen inte behöva använda så mycket våld - då räcker det ofta att bara hålla fast för att kvinnan inte ska kunna göra så mycket. Om hon då har mycket skador så kan man dra slutsatsen att övervåld har använts. Är storleksskillnaden inte alls stor så bedöms man troligtvis mer som jämlikar.
    Jag känner en rätt stor kille som blev anmäld när han försvarade sig mot en tjej. Hon fick en hel del blåmärken. Han åkte inte dit för det eftersom hans berättelse lät trovärdig, så frågan är om det faktiskt är så "illa" som folk får det att låta som.

  • Anonym (QWERTY)

    Ja jag vet inte.

    Jag skulle i alla fall aldrig aldrig anmäla emot en kvinna oavsett hur attackerande hon har varit. Risken och rädslan är för stor för att bli bedömd och misstänkt som förövare i alla fall. 

    Om nu inte myndigheterna gör det så kommer misstanken för alltid finnas där hos nära o kära, samt andra människor i sin närhet. 

    Så nä jag skulle inte våga även om jag blev helt solo påpucklad av en tjej. Jag vet att det skulle bidra till att mörkertalet blir ännu större vad gäller män som inte anmäler eller ännu sämre statistik kring om män blir påpucklade eller inte. 

    Men jag skulle ändå inte våga, för det är mitt liv som står på spel och jag är inte beredd att offra mitt liv för att förbättra statistiken.

  • Anonym (Svag)

    Det handlar nog om vem som är starkast/kan göra mest skada. Givetvis är det fel av alla att slåss, men samtidigt så finns det situationer som är värre än andra.

    T ex så om två män som är likvärdiga i storlek slåss, eller två kvinnor likvärdiga i storlek slåss, så är det inte riktigt lika illa som om en mycket större man slår en kvinna, eller om en kvinna slår ett barn. Illa är det ju alltid, men...

    Vi säger om jag och min sambo skulle slåss. Han är 20 cm längre än mig och väger 40 kg mer. Han kan hålla fast mig i båda mina handleder med en hand och jag kan inte komma loss. Skulle han slå mig har jag inte en chans. Skulle jag slå honom behöver han bara ta tag i mina armar och så har jag inte en chans då heller.

    Obs vi har aldrig slagit varandra, det var bara ett exempel på skillnader man/kvinna.
    Det finns säkert förhållanden där kvinnan är starkare än sin man, och där gäller ju då det omvända, det blir snäppet värre om hon slåss även om det alltid är lika fel.

    Samtidigt har alla rätt att försvara sig, men man ska inte använda mer våld än nöden kräver.

Svar på tråden Slå kvinna? Slå man?