• Anonym (Sara)

    Köpa lägenhet i Egypten

    Hej, är på gång att köpa en nybyggd lägenhet i Hurghada Egypten. Är det någon som har erfarenhet av just det eller går i samma tankar? Dela gärna med er.

    Fördelar/nackdelar

    Saker att tänka på

  • Svar på tråden Köpa lägenhet i Egypten
  • zZzZz

    hoppas du inte blir blåst, och sen står där utan pengar och nada att hämta i egypten...

  • Anonym (Sara)
    zZzZz skrev 2014-12-18 23:03:32 följande:

    hoppas du inte blir blåst, och sen står där utan pengar och nada att hämta i egypten...


    Hur då menar du? Har du erfarenhet? Är det ett vanligt fenomen , vad ska man tänka på?
  • zZzZz
    Anonym (Sara) skrev 2014-12-18 23:06:14 följande:
    Hur då menar du? Har du erfarenhet? Är det ett vanligt fenomen , vad ska man tänka på?
    Jag personligen skulle aldrig köpa en lägenhet utomlands, då det skulle kännas onödigt med en så stor investering i något man kanske bara använder 1-2v av årets 52veckor, skulle då hellre tycka det känns mer värt med 2v resa med fint hotell en gång om året, samt då kan man faktiskt bestämma att man kanske vill besöka olika länder och inte alltid samma land varje gång :)

    Vanligt och vanligt vet jag väl inte, kan förekommer gör det säkert, bara kolla hur det blev med byggena i Dubai för många år sen, folk investerade pengar och vips stod dom där utan bostäder och pengarna var borta...

    Känner du folk i landet som du kanske kan få hjälp av så du vet allt går rätt till?
    sen behöver du kanske någon där som kan titta till bostaden så det inte blir inbrott eller liknande om den står tom större delen av året... ?
  • Anonym (Sara)
    zZzZz skrev 2014-12-18 23:13:00 följande:

    Jag personligen skulle aldrig köpa en lägenhet utomlands, då det skulle kännas onödigt med en så stor investering i något man kanske bara använder 1-2v av årets 52veckor, skulle då hellre tycka det känns mer värt med 2v resa med fint hotell en gång om året, samt då kan man faktiskt bestämma att man kanske vill besöka olika länder och inte alltid samma land varje gång :)

    Vanligt och vanligt vet jag väl inte, kan förekommer gör det säkert, bara kolla hur det blev med byggena i Dubai för många år sen, folk investerade pengar och vips stod dom där utan bostäder och pengarna var borta...

    Känner du folk i landet som du kanske kan få hjälp av så du vet allt går rätt till?

    sen behöver du kanske någon där som kan titta till bostaden så det inte blir inbrott eller liknande om den står tom större delen av året... ?


    Vi planerar ju att bo där alla loven, höstlov,vinterlov,sportlov och påsklov.

    Tänkte det skulle bli skönt att slippa planera och packa så mycket ,utan istället bara sätta sig på planet och komma hem :).

    Vet inte hur det var i Dubai, men det är lite det jag är rädd för. Men om man skriver kontrakt osv så hur kan de då bara dra, jag menar, bygget står ju där och många av lägenheterna är nu redan tillsatta och de flesta är sålda.

    Känner tyvärr ingen där, hade ju varit enklare då. Kontakten vi har är svensk som arbetar härifrån och från Hurghada.

    Är inte orolig för inbrott för det är en gated community så ingen som inte ska vara där kommer in, vakter 24h om dygnet så det känns ganska säkert.

    Sitter inte på en förmögenhet men lägenheterna är sjukt billiga just nu och de säger att de kommer gå upp i framtiden då Egypten blivit lugnare. Därför verkar detta intressant och kanske kan man hyra ut tiden man inte är där.
  • OsamaSalem

    Hej Sara!


    Osama heter jag - jag är Egyptisk
    Har varit i Sverige i 3 år, min rekommendation till dig att köpa direkt från ett känt byggföretag och inte från privata personer,

    ingenting fel med de flesta privata personer men bara undvika onödiga situationer.

    /Osama

  • Anonym (Sara)

    Sorry, såg inte ditt inlägg förrän nu.

    Har redan köpt lägenheten och ska ner nästa månad få den är klar. Vet du något om regestrering av lägenheten till myndigheter och advokat?

Svar på tråden Köpa lägenhet i Egypten