• Anonym (aj!)

    smärta abort vs smärta förlossning

    Jag har aldrig varit med om förlossning men däremot har jag gjort en medicinsk abort i vecka 9 för några år sedan. Smärtan var hemsk! Jag tror inte värktabletterna kickade in riktigt för när de satte igång kunde jag inte vara stilla pga smärtan, gick runt och runt, satte mig på toa, resta mig och gick runt, satte mig på toa, hela tiden. Min kille fick inte prata med mig för kunde inte fokusera på något annat än smärtan jag hade! När aborten var genomförd och smärtan släppte så deckade jag rakt av i sjuksängen.

    Någon annan som också upplevt en abort så smärtsam? Jag är livrädd för att föda barn i framtiden då de lär göra 100 gånger ondare :(

  • Svar på tråden smärta abort vs smärta förlossning
  • Line85

    Eh, jag vill inte förminska din upplevelse kring aborten men min abort, i vecka 10, kändes knappt. Som lite mensvärk kanske. Vid min förlossning några år tidigare trodde jag att livet var slut. Så ont gjorde det.

    Så jag vet inte, men vad jag förstår ska väl smärtstillande tabletter ta bort smärtan vid en abort.. Jag kan ha fel, kanske hade jag tur..

    Det kan ju bero på andra saker kanske?

  • Anonym (aj!)
    Line85 skrev 2014-12-18 23:30:53 följande:

    Eh, jag vill inte förminska din upplevelse kring aborten men min abort, i vecka 10, kändes knappt. Som lite mensvärk kanske. Vid min förlossning några år tidigare trodde jag att livet var slut. Så ont gjorde det.

    Så jag vet inte, men vad jag förstår ska väl smärtstillande tabletter ta bort smärtan vid en abort.. Jag kan ha fel, kanske hade jag tur..

    Det kan ju bero på andra saker kanske?


    Jag har läst om folk som haft riktigt jobbiga aborter med fruktansvärd smärta och min var nog en sån, jag tror inte jag fick tillräckligt med smärtstillande, aldrig känt en sån intensiv smärta, då har jag ändå ibland känt på djävulsk mensvärk som gjort att jag inte kunnat röra mig.
  • Anonym (C)

    Jag fick knappt ont av aborten. Som mensvärk bara. Förlossningarna gjorde sjukt mycket ondare. Att gå runt var inte att tänka på, jag ville ligga så stilla som möjligt för att fokusera på andningen. De tvingade ner mig på en boll ett tag och sen tillbaka i sängen. Fick inte ligga still heller utan skulle hålla på att vända sida. Lustgasen var min bästa vän tills jag fick eda :) Men jag sa nog åt personalen att jag ville bli både sövd och snittad under förlossning, bara för att slippa värkarna :)

  • Anonym (mia)

    Detta kanske låter klyschigt men jag ser förlossningen som positiv smärta, abort som negativ smärta. Jag har gjort en sen abort och då kan man ju få ganska bra med smärtlindring men allt känns ju bara så sunkigt. Jag har fött två barn, det ena helt utan smärtlindring och det är ju bara så häftigt.

  • Alvina

    Jag har genomgått två aborter och en förlossning. Vill man verkligen ha barn får man helt enkelt stå ut med smärtan. Jag gjorde kejsarsnitt och jag kan ärligt säga att det gjorde inte alls så ont som jag föreställde mig. Jag kommer definitivt genomgå ett till snitt om jag får barn igen.

  • Anonym (.....)

    Jag gjorde en abort i vecka 10. Helt smärtfri! Inte ens en värktablett tog jag. Jag ville inte ha nåt smärtstillande och det behövdes inte alls. Inte heller upplevde jag nån ångest eller psykisk smärta.

    Idag är jag gravid i nionde månaden. Den smärtan jag har de senaste 6 månaderna är helt helvetisk! Min foglossning är djävulsk! Kan inte sitta, inte ligga inte stå och aldrig sova. Jag gråter av smärta var varannan dag och det finns inga värktabletter jag kan ta :( Det värsta är nog att ha smärtan konstant och så länge. Dessutom är jag trött av att enbart ha sovit några timmar i taget i ett halvår...

    Jag gissar att min forlossning kommer göra ont. Men samtidigt vet jag att den är min befrielse. När förlossningen är över så kommer mina foglossningssmärtor gå över :)

  • Anonym (medicinsk abort)

    Personligen tyckte jag att abortsmärtan var värre, eftersom den inte bara var fysisk utan också emotionell. Det var en jobbig situation, helt enkelt.

    Senare fick jag barn och det var en smärta jag hade förberett mig för i månader, läst böcker mm, så jag kände mig verkligen redo. Smärtan var jobbig och tung, men den kommer i vågor och jag gick in i smärtan.

    Självklart kommer en period under förlossningen när du inte kan vara stilla och har fruktansvärd smärta osv, men du VET inom dig att du kommer få ett litet barn och att din smärta leder mot något positivt. Det gör hela skillnaden för mig.

  • Anonym (medicinsk abort)
    Anonym (.....) skrev 2014-12-19 02:30:22 följande:

    Jag gjorde en abort i vecka 10. Helt smärtfri! Inte ens en värktablett tog jag. Jag ville inte ha nåt smärtstillande och det behövdes inte alls. Inte heller upplevde jag nån ångest eller psykisk smärta.

    Idag är jag gravid i nionde månaden. Den smärtan jag har de senaste 6 månaderna är helt helvetisk! Min foglossning är djävulsk! Kan inte sitta, inte ligga inte stå och aldrig sova. Jag gråter av smärta var varannan dag och det finns inga värktabletter jag kan ta :( Det värsta är nog att ha smärtan konstant och så länge. Dessutom är jag trött av att enbart ha sovit några timmar i taget i ett halvår...

    Jag gissar att min forlossning kommer göra ont. Men samtidigt vet jag att den är min befrielse. När förlossningen är över så kommer mina foglossningssmärtor gå över :)


    Jag vill inte skrämma dig, men jag har besvär av min foglossning tre år efter förlossningen. Det gör visserligen inte ont längre, men det klickar och har sig...jag är fortfarande "lös" så att säga i höftpartiet. Jag hade också en djävulsk foglossning, den var värre än förlossningen alla gånger, eftersom den varade dag efter dag.
  • Anonym (minni)

    Har gjort tre aborter, alla medicinska. 


    Första (v 9) var otroligt smärtsam, grät, kräktes, det gjorde så ont, som om någon tryckt in tusen knivar. 


    Andra kändes knappt. Den var nog lite tidigare. Bara som lite mensvärk.


    Tredje och den senaste gjorde också ont. kommer inte riktigt ihåg själva aborten. gick inte så bra så fick göra medicinsk abort två ggr med några veckors mellanrum för allt inte kom ut. efter var allt ändå inte ute och var tvungen att åka in å skrapa. det var väldigt utdraget med mycket smärta under lång tid. över en månad. Det var den absolut värsta.


     


     

Svar på tråden smärta abort vs smärta förlossning