• hallonskog

    Deltidsanställd + egenföretagare - vad gäller?

    Hej!

    Min situation ser ut som följande:
    Jag är sjuk och kommer att söka deltidssjukskrivning för utmattning och trötthet som sjukdomen medför.

    Min sysselsättning under hösten har sett ut på detta sätt:
    - butiksarbete, anställd på 7,75 h/vecka. Tar ofta extra pass. Under hela julen jobbar jag t ex 21h/vecka.
    - egenföretagare, jobbar ca 8h/vecka.
    - studerande 50%.

    Jag undrar alltså hur en sjukskrivning i vår skulle se ut för mig när det enda som finns på papper är mina 7,75h i butiken? (Och mina 8h i företaget - beroende på hur ni vill att det ska styrkas?) På grund av att jag behöver sjukskrivas så hade jag inte tänkt hoppa på någon fler kurs eller ta på mig ett större schema/plocka på mig mer pass på mitt butiksjobb, och därför blir jag ju till stor del "arbetslös" - fast jag egentligen skulle kunna vara sysselsatt om jag inte var sjuk.

    Det jag helst av allt skulle vilja, är att bli sjukskriven från allt utom mitt företag eftersom jag där kan styra mina tider helt och hållet själv och få det att fungera med min vardag. Också för att det är något som ger mig energi tillbaka.

    Alltså:
    - Skulle sjukpenningen baseras på att jag är viss % arbetslös? (Och skulle det innebära att jag måste göra vissa aktiviteter, ansökningar osv?)
    - Kan jag vara med och påverka vad jag sjukskrivs från och inte? Det jag behöver är vila (fysisk och psykisk) för att läka min kropp...

    Vore jättebra att få svar på dessa frågor.

  • Svar på tråden Deltidsanställd + egenföretagare - vad gäller?
  • Försäkringskassan

    Hej!

    Här på familjeliv kan vi bara ge generella svar i sjukförsäkringen.
    Sjukanmälan gör man till oss sin första sjuka dag om man inte har en arbetsgivare som betalar sjuklön de första 14 dagarna.
    Sjukanmälan gör men enklast via vår webbsida www.forsakringskassan.se  eller vår servicetelefon 020 524 524. Ansökan kan man sedan göra på mina sidor med hjälp av bank-id (e-legitimation).
    Vi kan inte generellt svara på om du kan vara sjukskriven från det ena men inte det andra.
    Mycket beror på hur det står i läkarintyget och hur handläggare bedömer din arbetsförmåga utifrån det.
    Jag skickar med en länk till vår vägledning där du kan läsa mer om sjukpenning och vad som gäller.
    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d9c92dee-96e1-4193-be98-cf0dae99ad83/vagledning-2004-02.pdf?MOD=AJPERES

    Hälsningar
    Lotta,handläggare

Svar på tråden Deltidsanställd + egenföretagare - vad gäller?