• Anonym (ts)
    Äldre 19 Dec 00:45
    1564 visningar
    17 svar
    17
    1564

    hormon blodprov

    Hej!

    Jag ska lämna blodprov imorgon för att kolla hur hormonerna är, får man svar samma dag eller tar det några dagar? :)

  • Svar på tråden hormon blodprov
  • Anonym (Mm)
    Äldre 19 Dec 01:50
    #1

    Några dagar tar det

  • Anonym (Hej)
    Äldre 19 Dec 02:01
    #2

    Varför kollar man det? Känner att jag är i en väldans obalans i kroppen. Har mått dåligt i över 2, år. Kan man kräva ett sådant test?

  • Anonym (Hej)
    Äldre 19 Dec 02:04
    #3

    PS har varit på en väldigt många läkar och gynekolog besök men de hittar inger fel.

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 19 Dec 02:13
    #4
    Anonym (Hej) skrev 2014-12-19 02:04:10 följande:

    PS har varit på en väldigt många läkar och gynekolog besök men de hittar inger fel.


    Det finns nog flera anledningar till att man kollar det men jag misstänker att jag har pco eller något strul med ämnesomsättningen/sköldkörteln.

    Jag är som du beskriver "hormonell obalans" och har en jobbig oregelbunden cykel. Har även tagit åt mig enormt psykiskt av allt jag läst och har då diagnostiserat mig själv. Jätte jobbigt.. :)

    Jag tror inte det är så trevligt att kräva ett test men ring och prata med dom :) jag ringde och sa att jag misstänker att det är något med hormonerna, fick direkt tid för vul i januari och imorgon ska jag lämna prover. Chockad själv över hur snällt det gick till eftersom att jag har läst hur de flesta nästan får bråka sig fram :)

    Har läkarna tagit prover på dig? Gjort vul?
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 19 Dec 02:13
    #5
    Anonym (Mm) skrev 2014-12-19 01:50:18 följande:

    Några dagar tar det


    Tack för svar :)
  • Anonym (Hej)
    Äldre 19 Dec 02:53
    #6

    Allt började med att min mens blev konstig den kommer i tid men den var bara annorlunda. Jag mådde illa, fick uppstötningar blev trött. Pms besvär och vallningar.Det värsta av allt var att jag hade ont bak ryggslutet höger sida. En tryckande och brännande känsla. Jag blev förstoppad mm. Blev gravid och det visade sig vara en druvbörd som är väldigt ovanligt. Graviditeten blev ej ett foster utan den växte okontrollerat likt cancer men det var godartat. Fick metastaser på lungor och lever. Fick göra en skrapning och sen gå på 2 olika relativt milda cellgifter. Det var aldrig någon tvekan om att jag inte skulle bli frisk eller inte få barn i framtiden. Men 1 års graviditets förbud fick jag. Går på ständiga hcg (graviditetshormonet) kontroller, eftersom just hcg går upp väldigt högt av druvbörd. Nu ska jag vara frisk men mår fortfarande dåligt i kroppen. Får även finnar vid mens. De har nog gjort över 20 vul, flera olika rönkten och koloskopi. De hittar inget fel. Håller på att bli galen snart. Sa upp mig från jobbet eftersom jag inte mår bra. Läkarna säger att de tror jag mår dåligt eftersom jag går och känner efter hela tiden.

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 19 Dec 03:52
    #7
    Anonym (Hej) skrev 2014-12-19 02:53:57 följande:

    Allt började med att min mens blev konstig den kommer i tid men den var bara annorlunda. Jag mådde illa, fick uppstötningar blev trött. Pms besvär och vallningar.Det värsta av allt var att jag hade ont bak ryggslutet höger sida. En tryckande och brännande känsla. Jag blev förstoppad mm. Blev gravid och det visade sig vara en druvbörd som är väldigt ovanligt. Graviditeten blev ej ett foster utan den växte okontrollerat likt cancer men det var godartat. Fick metastaser på lungor och lever. Fick göra en skrapning och sen gå på 2 olika relativt milda cellgifter. Det var aldrig någon tvekan om att jag inte skulle bli frisk eller inte få barn i framtiden. Men 1 års graviditets förbud fick jag. Går på ständiga hcg (graviditetshormonet) kontroller, eftersom just hcg går upp väldigt högt av druvbörd. Nu ska jag vara frisk men mår fortfarande dåligt i kroppen. Får även finnar vid mens. De har nog gjort över 20 vul, flera olika rönkten och koloskopi. De hittar inget fel. Håller på att bli galen snart. Sa upp mig från jobbet eftersom jag inte mår bra. Läkarna säger att de tror jag mår dåligt eftersom jag går och känner efter hela tiden.


    Åh herregud, beklagar! :(

    Hmm. Jag har aldrig hört talas om druvbörd men vad jag förstått av att läsa lite nu som hastigast så är det inte konstigt om ditt psyke har tagit en rejäl smäll. Stress,ångest m.m kan lura hjärnan och kroppen. Jag har själv varit jätte stressad sen jag började forska runt kring pcos och nu känner jag saker som jag aldrig annars har känt. Bara en teori..

    Finnar vid mens får även jag och det ska inte vara så ovanligt. Hur menar du med att din mens var anorlunda?

    Jag ska kolla om jag kan få reda på något vettigt från en ssk vän. :)
  • Anonym (Hej)
    Äldre 19 Dec 05:50
    #8

    Gulligt! Mitt råd till dig är att inte läsa så mycket om sjukdomar på nätet. Jag gjorde det under en period och fick ångest och mådde ännu sämre. Ta det lugnt och slappna av. Mensen blev mindre och liksom. Fick pms ont i bröst och nästan ingen mensvärk. Mensen kunde dröja någon dag och hålla på i ca 2-3 dagar bara. Jag har alltid gått som en "klocka" tidigare. Läkarna säger att allt ser jättefint ut på vul. Jag har tydligen en tunn slemhinna pga p-piller så de säger att det är normalt. Jag har försökt tänka positivt och det har blivit bättre. Känner däremot att det börjar bli värre igen. Min bästa vän har pco. Ibland får hon utskrivet tabletter som gör att hon får mens. Men har du mens nu eller inget alls.

  • Anonym (Hej)
    Äldre 19 Dec 06:01
    #9

    Förresten har du varit på vul och kollat. Är ingen expert men äggen brukar ligga lite annorlunda vid pco så man kan se en misstänkt pco där.

  • Anonym (ssK)
    Äldre 19 Dec 08:30
    #10
    Anonym (Hej) skrev 2014-12-19 06:01:10 följande:

    Förresten har du varit på vul och kollat. Är ingen expert men äggen brukar ligga lite annorlunda vid pco så man kan se en misstänkt pco där.


    Precis, vid PCO ska äggen ligga som ett pärlhalsband. Har man inte det, då är det någon annan orsak till problemen. 

    Är man på sjukhus får man oftast svar samma dag, men tas proverna på en privat mottagning så skickas de, och då tar det längre tid att få svar. Sedan ska ju läkaren ha tid att ringa tillbaka också. 
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 19 Dec 15:53
    #11
    Anonym (Hej) skrev 2014-12-19 05:50:28 följande:

    Gulligt! Mitt råd till dig är att inte läsa så mycket om sjukdomar på nätet. Jag gjorde det under en period och fick ångest och mådde ännu sämre. Ta det lugnt och slappna av. Mensen blev mindre och liksom. Fick pms ont i bröst och nästan ingen mensvärk. Mensen kunde dröja någon dag och hålla på i ca 2-3 dagar bara. Jag har alltid gått som en "klocka" tidigare. Läkarna säger att allt ser jättefint ut på vul. Jag har tydligen en tunn slemhinna pga p-piller så de säger att det är normalt. Jag har försökt tänka positivt och det har blivit bättre. Känner däremot att det börjar bli värre igen. Min bästa vän har pco. Ibland får hon utskrivet tabletter som gör att hon får mens. Men har du mens nu eller inget alls.


    Haha ja jag gör ju det värsta man kan göra.. googlar allt och lite till.. jag har inte gjort vul än men har tid för det den 15 januari :)

    Jag har en dotter som är 2år sen innan och ett tidigt missfall i v8 men efter missfallet blev verkligen allt jätte konstigt, mensen blev fruktansvärt oregelbunden. 28 dagar förra gången och 42 denna gång så jag har mens men den kommer inte riktigt som den ska. Jag använder äl test och får fullt utslag och mensen kommer alltid 14-15 dagar efter utslag. Men.. då har jag läst att äl test inte fungerar om man har pco. Ena månaden får jag pos äl dag 14 och nästa te.x dag 28. :)

    Min mens har även blivit riktigt sparsam.. den är mörk och det kommer inte alls mycket under de 4-5 dagar den är. Ingen mensvärk eller något.

    Missfallet fick jag för gode precis 1år sedan.
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 19 Dec 15:55
    #12
    Anonym (ssK) skrev 2014-12-19 08:30:35 följande:

    Precis, vid PCO ska äggen ligga som ett pärlhalsband. Har man inte det, då är det någon annan orsak till problemen. 

    Är man på sjukhus får man oftast svar samma dag, men tas proverna på en privat mottagning så skickas de, och då tar det längre tid att få svar. Sedan ska ju läkaren ha tid att ringa tillbaka också. 


    Yes. Jag har hört att det blir som ett pärlband på äggstockarna. :)

    Tack från svar! Jag var hos vc så det skulle ta några dagar sa hon :)
  • Anonym (Hej)
    Äldre 19 Dec 16:10
    #13

    Ok varför tror du att du har pco? Tror att du liksom jag kanske har tunn slemhinna och att det kanske inte ska komma så mycket mens. Efter missfall så kan ju mensen bli störd. Bra att du går och kollar iallafall fall. Försöker du bli gravid nu?

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 19 Dec 16:43
    #14
    Anonym (Hej) skrev 2014-12-19 16:10:26 följande:

    Ok varför tror du att du har pco? Tror att du liksom jag kanske har tunn slemhinna och att det kanske inte ska komma så mycket mens. Efter missfall så kan ju mensen bli störd. Bra att du går och kollar iallafall fall. Försöker du bli gravid nu?


    Ja vi försöker få till ett syskon till dottern :) försöker du bli gravid?

    Ja det har du ju rätt i..:/ men dom borde väl se slemhinnan på vul? Om det nu är tunn slemhinna så kan väl inte ägget sätta sig? Hur gör man då? Får man nåhon behandling eller något?:/

    Min största anledning är nog min starka magkänsla och den oregelbundna cykeln. Har en sambo som jobbet skift (7 dagar borta sen 7 dagar hemma) den oregelbundna cykeln hjälper inte det minsta.. haha :)

    Ja det känns skönt att få kolla hur det står till även fast vi inte har försökt 1år än (Missfallet var helt oplanerat)
  • Anonym (Hej)
    Äldre 19 Dec 17:19
    #15

    Jo man kan se på vul hur tunn slemhinnan är. Tror det finns tabletter för att bygga upp slemhinnan.I min kompis fall så kommer hon få behandling när hon vill bli gravid. Tabletterna får igång ägglossning mm. Du har ju ägglossning så det är ju bra. Tror inte du ska oroa dig för pco. När jag pratade med min läkare om rädsla för att inte kunna bli gravid igen så var de inte alls oroliga. De sa att jag har varit gravid. Min vän har med pco övervikt och mörkare behåring och finnar i 27 års ålder. Hon gick ner lite i vikt och tycker att det blev bättre. Självklart kan man vara smal och ha pco men många är överviktiga. Du har nog läst om alla symtom iallafall. Tror dina symtom kan komma av dels missfallet (kan ta lång tid att återställa sig) och sedan stressen.

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 19 Dec 17:46
    #16
    Anonym (Hej) skrev 2014-12-19 17:19:49 följande:

    Jo man kan se på vul hur tunn slemhinnan är. Tror det finns tabletter för att bygga upp slemhinnan.I min kompis fall så kommer hon få behandling när hon vill bli gravid. Tabletterna får igång ägglossning mm. Du har ju ägglossning så det är ju bra. Tror inte du ska oroa dig för pco. När jag pratade med min läkare om rädsla för att inte kunna bli gravid igen så var de inte alls oroliga. De sa att jag har varit gravid. Min vän har med pco övervikt och mörkare behåring och finnar i 27 års ålder. Hon gick ner lite i vikt och tycker att det blev bättre. Självklart kan man vara smal och ha pco men många är överviktiga. Du har nog läst om alla symtom iallafall. Tror dina symtom kan komma av dels missfallet (kan ta lång tid att återställa sig) och sedan stressen.


    Men så bra att det finns hjälp mot det också :) jag har gått upp i vikt sen missfallet faktiskt. Men nu väger jag ju inte 100 pannor, var snarare underviktig innan dottern så nu klassas jag nog som "normal viktig". Jag hoppas du har rätt om att jag inte ska oroa mig över pco. Största rädslan är nog att pergo inte skulle hjälpa och IVF är enda utvägen.. eftersom att vi har barn sen innan så måste vi betala IVF själva.. SNOR DYRT! Sen rädslan över att IVF inte funkar.. :-/

    Tror du att jag får ägglossning med tanke på äl testerna? Vilken lättnad isåfall :D får din vän mens själv? Får hon pos äl test?

    Har du barn sen innan? Hur har du tänkt kring hur du mår? Ska du ringa läkare?

    Haha många frågor.. :)
  • Anonym (Hej)
    Äldre 19 Dec 18:44
    #17

    Hej ja du borde ju få ägglossning om det syns på testerna. Har aldrig prövat såna tester så jag vet inte hur de fungerar. Nej min vän får ingen mens alls om hon inte får hjälp av tabletterna. Ingen av oss försöker bli gravida. Hon pluggar just nu och tror de kommer dröja några år innan hon skaffar barn. Samma med mig min graviditet var oplanerad och jag vill ha en lite bättre ekonomisk grund att stå på innan jag skaffar barn. Men jag längtar väldigt mycket efter barn..

Svar på tråden hormon blodprov