• Äldre 19 Dec 00:58
    3216 visningar
    6 svar
    6
    3216

    16 månaders vägrar äta

    Snälla hjälp mig! Jag vet inte längre vad ja ska ta mig till. Min flicka som är 16 månader vägrar äta och dricker absolut ingen välling. Hon väger bara 8,4 kg och är som sagt 1 år och 4 månader. Jag och min sambo har försökt med alla möjliga metoder men vi lyckas aldrig mata henne mer än 2-3 skedar per måltid. Hon får absolut inga mellanmål och småäter inte helle under dagen. BVC sköterskan säger att hon är lite mager men inget jag behöver oro mig för. Som bebis drack hon aldrig mer än 90 ml ersättning och slutade helt vid 5 månader så jag fick ge välling i 8 veckor men även då vägrade hon dricka. Snälla snälla hjälp mig! Hur ska jag mata henne? Jag har alltid lipet i halsen varje gång jag ska försöka mata henne.

  • Svar på tråden 16 månaders vägrar äta
  • Äldre 19 Dec 05:48
    #1

    För det första ska du sluta stressa, det känner barnet! Sedan ska du sluta pressa och truga med maten. Prova olika slags mat och olika sätt att äta. Skedmatning verkar ju inte gå hem hos er lilla. Kanske vill hon som mitt barn äta själv och plockmat istället? Kanske vill hon sitta i era knän och äta från era tallrikar.
    Sluta lägg prestige i det och låt barnet själv bestämma om det ska ätas eller inte. Tjata inte, be inte, mata inte extra,truga inte. Kör inte heller på med "vad duktig du är" när hon äter heller, gör ingen grej av maten och värdera inte henne som duktigare när hon äter.
    Och låt barnet äta när lusten finns till en början. Lägg kanske till ett mellanmål, eller låt henne småäta lite om hon föredrar det. Sådana vanor kan rättas till senare, hon är ju bara 16 månader trots allt.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 19 Dec 07:13
    #2

    skulle också säga ge henne lite mellanmål, kanske för att få igång aptiten om inte annat... annars kan det ju gärna bli en ond cirkel till slut. prova med havregrynsgröt med lite övermogna bananer eller äppelmos alternativt rysk yoghurt  med päron eller blåbärspuré. sånt innehåller ju mycket energi utan att vara sött och ta bort smaken för lagad mat.
    annars är ju plockmat rätt effektivt i den åldern eftersom de ofta gillar att stoppa saker i munnen naturligt och är nyfikna på det mesta.

  • Äldre 19 Dec 07:31
    #3

    En annan grej som är bra för små skeptiker: Låt dem efter förmåga vara med vid matlagning. Eller varför inte låt dem välja något i affären. Och separera olika mat. Många barn vill verkligen kunna se vad det är de stoppar i munnen.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 19 Dec 07:40
    #4

    Mitt barn levde på köttbullar i 12 dagar, morgon, middag och kväll. En annans barn åt bara ärtor. 

    Låt henne äta själv, ställ fram olika saker hon kan äta själv och gå därifrån, plocka disk eller, något annat i samma rum. Sen är de bara att försöka samma sak igen. Gör ingen sak av de. 

  • Äldre 19 Dec 07:46
    #5

    Dessutom ska man släppa alla principer, vill hon ha en leksak när hon äter så låt henne ha det. Äter hon på en annan plats så som sängen, soffan eller golvet så är de ju så. 

  • Äldre 20 Dec 20:26
    #6

    Förutom de idéer de andra redan fört fram så kom jag att tänka på att hon kanske ha järnbrist och med järnbrist försvinner aptiten. Det är vanligt med järnbrist redan för dem över 6mån bebisar som äter bra så om din alltid ätit lite dåligt så är hon verkligen i riskgruppen. Har inte BVC tagit hb på henne?! Kram och försök att inte stressa det kommer att lösa sig.

Svar på tråden 16 månaders vägrar äta