• Anonym (Mamman)

    Du som är gay, när visste du?

    Hej!

    Jag har fyra barn, de är såklart väldigt olika individer. De två äldsta pojkarna på sex och sju är som natt och dag. Sexåringen pratar varje dag (och har gjort senast två åren) om tjejer och kärlek och att pussas osv. Han frågar chans till höger och vänster och fantiserar om sin framtida fru och barn osv.

    Min sjuåring däremot har aldrig så mycket som nämnt ordet kärlek när det kommer till andra barn. När tjejer är kära i honom är han inte kär tillbaka helt enkelt. Men helt plötsligt i veckan kom han och satte sig i mitt knä och sa "jag och Kalle är kära i varandra."

    "vad härligt!" svarade jag.

    "ja, vi brukar pussas på munnen."

    "hur känns det då?" frågade jag.

    "mysigt och speciellt."

    "ja pussar är underbart" sa jag och sen pratade vi vidare om andra saker som han tog upp.

    Ett par dagar senare sa han samma sak till hela familjen vid middagen och då frågade vi barnen lite kring vad som är skillnaden mellan att vara kompis och kära och det var helt tydligt att 7åriga sonen var med på noterna kring kärlek.

    Jag inser att han är väldigt ung men när jag var sju var jag helt på det klara med att jag gillade killar och var enormt förälskad i en klasskompis.

    Lägger ingen negativ värdering i hans sexualitet överhuvudtaget, tycker det är fantastiskt om han hittat en ömsesidig kärlek redan i förskoleklassen, kan tänka mig att det inte är så vanligt när många föräldrar säkert utgår ifrån och påverkar barnen till ett "hetero-tänkande".

    Men jag blir förstås nyfiken! Ni som har erfarenhet av att vara homo- eller bisexuella får gärna berätta hur det var att vara sju år och förhålla sig till allt i detta samhälle som visar att heteo är normen.

    I en utopi skulle jag inte behöva fråga men har ni några tips på vad vi som föräldrar kan göra för att stötta honom OM han nu är gay, för tyvärr kommer han väl mötas av fördomar along the way.

  • Svar på tråden Du som är gay, när visste du?
  • Sexig bi man

    Nu är ju jag bi (och snygg), men jag kommer inte ihåg när jag visste detta. Jag var väl 13-14 när jag kunde börja smått förstå att jag tände på killar, men det tog ganska lång tid tills jag kunde erkänna att så var fallet.

  • radwanska

    Uppmuntra hans "intresse" men börja inte prata om homosexualitet, det är för tidigt! Detta är bara på skoj!

    Jag visste när jag var 12-13 och började komma i puberteten.

    Vad dessa små knattar gör har ännu inte mycket med sexualitet att göra, tror jag!

  • Anonym (Kär vid 8)

    Jag är hetero, men jag förstod inte vad kärlek var förrän jag blev 9 år.
    När jag ser tillbaks till det blev jag kär första gången när jag var 8, men förstod inte vad känslorna var.

  • Anonym (alltid vetat)

    Jag (man) har dragits till det motsatta könet så länge jag kan minnas, vilket innebär att redan före lekskoleåldern (4-5 år) var det enbart flickorna som lockade. Flickorna var söta som änglar men inte pojkarna. Det var flickorna man helst ville leka med, vara i närheten av och i hemlighet drömde om att få krama, pussa på, kela med och hålla i handen men inte vågade. Sex visste jag på den tiden inte ens vad det var för någonting, eller hur barn kom till. Kamraterna fick reda på sådant före mig. Mina föräldrar var pryda, såg dem aldrig kyssas, nästan aldrig sällan pussas och sällan kramas, Men ändå har jag aldrig hyst några som helst tvivel om vilket kön jag gillade. 

    Därför är jag häpen över att vissa i denna tråd inte kommit underfund med sin sexuella läggning förrän i nedre tonåren. Hur kan man var osäker över en sådan sak som att veta vilka som är attraktiva, det är vad jag skulle vilja veta av ren nyfikenhet.

  • Anonym (Bi)

    Jag har alltid vetat att jag gillar båda könen. Ända sen jag var liten liksom. Sen fick jag lära mig under min uppväxt att det var fel. Eftersom halva släkten är homofobisk och p.g.a heteronormen som råder. 

    Mitt bästa tips är att utgå aldrig ifrån att dina barn är hetero! Och sen läsa böcker och kolla på filmer som innehåller samkönade par. För att visa att man kan vara kille + tjej men också kille + kille. 

    Blir gråtfärdig av att du frågar om tips hur du ska stötta din son. Jag har aldrig fått något stöd av min familj. 

  • Anonym (Mamman)

    Tack för era svar! :)

    Jag blir som nån annan skrev också lite förvånad över att flera upptäckt det så "sent". Med det absolut inte sagt att det finns nåt rätt eller fel! Det är verkligen intressant! Jag var som sagt själv vansinnigt förälskad när jag var sju, och även om det inte var sex inblandat var det på blodigt allvar och jag minns känslorna väl, de skiljer sig inte särskilt mycket år från hur jag upplever kärlek nu i vuxen ålder.

    Kärlek har med så mycket mer att göra än sexuell attraktion upplever jag. Samtidigt är det kanske lätt för mig att tänka att jag vetat att jag var hetero sen tidiga år eftersom mitt intresse för motsatta könet liksom gled in/över obemärkt i mer sexuella relationer i tonåren.

    Ni som upptäckte er sexuella läggning i puberteten, var ni platoniskt kära innan dess på det sätt som jag beskriver att jag upplevde som sjuåring? Och var det i så fall i båda könen eller hur såg det ut? Minns att det var mycket prat om kärlek och fråga chans både i låg och mellanstadiet iaf i min skola. Det var väl på lek men känslorna fanns där och var allvarliga i många fall. :)

  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Bi) skrev 2014-12-20 05:14:57 följande:

    Jag har alltid vetat att jag gillar båda könen. Ända sen jag var liten liksom. Sen fick jag lära mig under min uppväxt att det var fel. Eftersom halva släkten är homofobisk och p.g.a heteronormen som råder. 

    Mitt bästa tips är att utgå aldrig ifrån att dina barn är hetero! Och sen läsa böcker och kolla på filmer som innehåller samkönade par. För att visa att man kan vara kille + tjej men också kille + kille. 

    Blir gråtfärdig av att du frågar om tips hur du ska stötta din son. Jag har aldrig fått något stöd av min familj. 


    Usch vad sorgligt att du saknat stöd och fått veta att det du känner är fel! Och tack för tipsen om böcker mm. Vi har alltid sagt "om du träffar nån tjej eller kille" till våra söner och givit homosexualitet som ett naturligt alternativ. Jag är också väldigt glad över att det finns en vän till barnen på fsk som har samkönade föräldrar så de har fått se i praktiken att det är lika bra som deras egen familjekonstellation. :)
  • Anonym (hetero)
    Anonym (alltid vetat) skrev 2014-12-19 22:21:01 följande:
    Jag (man) har dragits till det motsatta könet så länge jag kan minnas, vilket innebär att redan före lekskoleåldern (4-5 år) var det enbart flickorna som lockade. Flickorna var söta som änglar men inte pojkarna. Det var flickorna man helst ville leka med, vara i närheten av och i hemlighet drömde om att få krama, pussa på, kela med och hålla i handen men inte vågade. Sex visste jag på den tiden inte ens vad det var för någonting, eller hur barn kom till. Kamraterna fick reda på sådant före mig. Mina föräldrar var pryda, såg dem aldrig kyssas, nästan aldrig sällan pussas och sällan kramas, Men ändå har jag aldrig hyst några som helst tvivel om vilket kön jag gillade.  Därför är jag häpen över att vissa i denna tråd inte kommit underfund med sin sexuella läggning förrän i nedre tonåren. Hur kan man var osäker över en sådan sak som att veta vilka som är attraktiva, det är vad jag skulle vilja veta av ren nyfikenhet.

    För mig handlade det inte om osäkerhet utan det var bara en icke-fråga. Jag började inte känna den sortens attraktion till andra människor förrän jag var 10-11 år. Innan dess var jag såklart medveten om att det fanns killar och tjejer och att det förväntades av mig att jag i framtiden skulle bilda par med en kille men det hörde liksom vuxenvärlden till.
  • Stella was a diver

    Jag var bara kär i tjejer som barn och mina första sexfantasier när jag kom in i puberteten handlade om tjejer. Jag var helt säker på att jag var flata. När jag blev 15 insåg jag att jag var heterosexuell och jag har bara haft sex med män och lever sedan 15 år med min make som jag älskar, skulle idag inte tänka tanken att ligga med/ha ett förhållande med en tjej. Så börja inte dra slutsatser för tidigt!

  • Anonym (Inte gay, men..)

    Känner en del personer som är homosexuella och de jag pratat med har alltid känt att något är fel och att de dras till samma kön redan som små.

  • radwanska
    Anonym (Mamman) skrev 2014-12-20 10:05:20 följande:

    Tack för era svar! :)

    Jag blir som nån annan skrev också lite förvånad över att flera upptäckt det så "sent". Med det absolut inte sagt att det finns nåt rätt eller fel! Det är verkligen intressant! Jag var som sagt själv vansinnigt förälskad när jag var sju, och även om det inte var sex inblandat var det på blodigt allvar och jag minns känslorna väl, de skiljer sig inte särskilt mycket år från hur jag upplever kärlek nu i vuxen ålder.

    Kärlek har med så mycket mer att göra än sexuell attraktion upplever jag. Samtidigt är det kanske lätt för mig att tänka att jag vetat att jag var hetero sen tidiga år eftersom mitt intresse för motsatta könet liksom gled in/över obemärkt i mer sexuella relationer i tonåren.

    Ni som upptäckte er sexuella läggning i puberteten, var ni platoniskt kära innan dess på det sätt som jag beskriver att jag upplevde som sjuåring? Och var det i så fall i båda könen eller hur såg det ut? Minns att det var mycket prat om kärlek och fråga chans både i låg och mellanstadiet iaf i min skola. Det var väl på lek men känslorna fanns där och var allvarliga i många fall. :)


    Jag är man och upptäckte min läggning (homo) i puberteten, men jag var kär i och tillsammans med tjejer många gånger innan dess. Men det var aldrig några sexuella fantasier. Handlade mer om kramar/gos. Jag insåg/accepterade att jag var homo vid 13 års ålder. Det slog om ganska snabbt, skolåret innan var jag kär i en tjej i klassen, men så fort min kropps sexuella drifter på allvar sattes igång så hade jag bara ögon för killar.

    Med det sagt så visste jag långt innan att det var något annorlunda med mig. Killkompisarna snackade om tjejer och hur gött det skulle vara att vara med en tjej, men jag kunde inte alls relatera. Men jag ville gärna blunda för sanningen och försöka vara "normal" så länge det gick.
  • Anonym (Mamman)
    radwanska skrev 2014-12-23 18:01:17 följande:

    Jag är man och upptäckte min läggning (homo) i puberteten, men jag var kär i och tillsammans med tjejer många gånger innan dess. Men det var aldrig några sexuella fantasier. Handlade mer om kramar/gos. Jag insåg/accepterade att jag var homo vid 13 års ålder. Det slog om ganska snabbt, skolåret innan var jag kär i en tjej i klassen, men så fort min kropps sexuella drifter på allvar sattes igång så hade jag bara ögon för killar.

    Med det sagt så visste jag långt innan att det var något annorlunda med mig. Killkompisarna snackade om tjejer och hur gött det skulle vara att vara med en tjej, men jag kunde inte alls relatera. Men jag ville gärna blunda för sanningen och försöka vara "normal" så länge det gick.


    Tusen tack för ditt svar! :) kommer nyfiket och diskret se vad som händer med honom under de kommande åren och göra mitt bästa för att han ska känna sig normal oavsett sin sexualitet. :)
Svar på tråden Du som är gay, när visste du?