• Anonym (klumpig?)

    Var det fel av mig komma med råd om min brorsons vikt?

    Hej!

    Igår var jag, mannen och vårt barn hemma hos min familj det var även min bror med familj. Vi har ett barn var i nästan samma ålder(min är 2 år och fem månader och hans två år och två månader). Svägerskan nämnde senaste besöket hos barnläkaren och var ledsen över att de fått pikar om dotterns vikt och läkaren vill skicka dem till dietist för att få ner vikten. Svägerskan var inte så pigg på att gå och då sa jag "jag kan tipsa om mat om du vill, det är ju bäst att ta tag i övervikten nu innan det går för långt".
    Svägerskan blev skitsur och fräste något om att bara för att mitt barn är underviktigt så vet inte vi allt om mat.
    Jag tyckte att jag var vänlig och brydde mig? Sa jag fel?

  • Svar på tråden Var det fel av mig komma med råd om min brorsons vikt?
  • Anonym (...)

    Beror lite på situationen och hur din svägerska är som person kanske.

    Hon ville nog ha medhåll och höra att det inte är något fel på hennes barn.

    Men jag förstår helt och hållet att du bara ville hjälpa till.

  • Anonym (Disa)

    Om hon var ledsen kanske du inte borde ha sagt något just då...hon kände sig antagligen ifrågasatt och som en dålig förälder och då är man inte mottaglig för goda råd, särskilt inte från de som inte själva har samma problem. 

  • beccagranen

    Det är ju alltid ett kännsligt ämne, även om du mena väl. Oftast är det bättre att vara en bra lyssnare, fråga hur hon känner och tänker kring det hela, vad hon tror orsakar vikten och vad dom skulle kunna förändra. Kanske tillägga att "jag har sett att x gillar att dansa till musik, vi kan väl skriva in barnen på knatteskutt, det tror jag dom skulle uppskatta". Allt handlar om hur man lägger fram det, hon känner säkert sig anklagad och som en dålig mor som tillåter och serverar barnrt skräp.

  • Anonym (que?)

    Vad tänkte du att du kan ge för tips om du har ett barn med undervikt?

    98 % av alla som har övervikt eller fetma (inkl. vuxna) har det pga att de äter för många kalorier i förhållande till vad de förbrukar. Man behöver inte vara Einstein för att inse att föräldrarna behöver sluta ge tomma kalorier till barnet.

  • micromat

    Sen undrar ju jag om en 2-åring verkligen kan vara överviktig i den bemärkelsen.. Om din bror och hans familj bara äter skitmat och bara ger barnet godis & kakor vore det bra om dom började äta bättre och minskar på godiset & kakorna.. Men äter dom normalt och bra skulle jag inte göra något förrän barnet blir lite äldre då hen/hon/han kanske växer i kapp..

  • Anonym (que?)
    micromat skrev 2014-12-19 10:03:27 följande:

    Sen undrar ju jag om en 2-åring verkligen kan vara överviktig i den bemärkelsen.. Om din bror och hans familj bara äter skitmat och bara ger barnet godis & kakor vore det bra om dom började äta bättre och minskar på godiset & kakorna.. Men äter dom normalt och bra skulle jag inte göra något förrän barnet blir lite äldre då hen/hon/han kanske växer i kapp..


    Även 2-åringar kan vara överviktiga. Men då handlar det om att ta bort läsk, saft, kakor och godis och ge bra näring i det som barnet äter.
  • micromat
    Anonym (que?) skrev 2014-12-19 10:16:25 följande:

    Även 2-åringar kan vara överviktiga. Men då handlar det om att ta bort läsk, saft, kakor och godis och ge bra näring i det som barnet äter.


    Fast det beror ju på om barnet äter massa sånt eller inte.. Man kan inte ta bort något som inte äts..

    Jag skulle avvakta om det är så att barnet inte äter en massa skit
  • Anonym (que?)
    micromat skrev 2014-12-19 10:28:41 följande:
    Fast det beror ju på om barnet äter massa sånt eller inte.. Man kan inte ta bort något som inte äts..

    Jag skulle avvakta om det är så att barnet inte äter en massa skit
    Det är extremt ovanligt att man får övervikt utan att äta/dricka fel.

    Att öka frukt och grönsaksintaget är inget som kan skada och man ska absolut inte avvakta och riskera att barnet har fortsatt övervikt under uppväxten.
  • Anonym (L)

    Det är väl mer bekymrande att du inte vet om det är en brorson eller en brorsdotter du har. Typisk provokationstråd.

  • kenneth768768
    micromat skrev 2014-12-19 10:03:27 följande:

    Sen undrar ju jag om en 2-åring verkligen kan vara överviktig i den bemärkelsen.. Om din bror och hans familj bara äter skitmat och bara ger barnet godis & kakor vore det bra om dom började äta bättre och minskar på godiset & kakorna.. Men äter dom normalt och bra skulle jag inte göra något förrän barnet blir lite äldre då hen/hon/han kanske växer i kapp..


    Tydligen tyckte barnläkaren att det var befogat.

    Nu kommer jag med ett allmänt uttalande som inte är direkt kopplat till "micromat"
    Jävligt konstigt att ALLTID i de här trådarna så ska det gå ut på att inget barn är nånsin tjockt, ingenting behöver nånsin göras, allt löser sig alltid genom magi, och får man påpåekanden om barnens övervikt så ska det bytas läkare och BVC, tills man får höra att allt är bra.

    Ändå läser man om hur övervikt bland barn ökar. Märkligt hur allt hänger ihop eller?
  • Anonym (Disa)
    Anonym (que?) skrev 2014-12-19 10:38:57 följande:
    Det är extremt ovanligt att man får övervikt utan att äta/dricka fel.

    Att öka frukt och grönsaksintaget är inget som kan skada och man ska absolut inte avvakta och riskera att barnet har fortsatt övervikt under uppväxten.
    Det finns en fara i att ändra kosten strax innan en utredning, särskilt om barnet är så litet som två år. Om barnet får cola och chips hela dagarna är det en sak, men om barnet äter hyfsat normalt bör man avvakta.
  • Anonym (que?)
    Anonym (Disa) skrev 2014-12-19 10:49:56 följande:
    Det finns en fara i att ändra kosten strax innan en utredning, särskilt om barnet är så litet som två år. Om barnet får cola och chips hela dagarna är det en sak, men om barnet äter hyfsat normalt bör man avvakta.
    Vem pratar om utredning?

    Nej, det ligger ingen fara i att öka mängden grönsaker och frukt i barnets kost.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (L) skrev 2014-12-19 10:43:43 följande:

    Det är väl mer bekymrande att du inte vet om det är en brorson eller en brorsdotter du har. Typisk provokationstråd.


    Ja det gäller att ha koll på vad man skriver..

  • thanisa

    Det är känsligt område du är inne på. Det är också lätt att många drar för hastiga slutsatser om ett överviktigt barn att det tex äter för mycket godis och läsk. Jag har en vännina vars tvååring är utredd på korsan och tvärsan just för att han är såpass gravt överviktig. Utredningen började innan ett årsålder och många gånger så blir råden de vid en första anblick får att utesluta godis och läsk osv. När de istället registrerade vad barnet åt så kom det fram till att den inte fick i sig tillräkligt med näring och att kalorinivån han äter på är mindre än hälften av vad andra barn i hans ålder äter. Nu börjar viktkurvan plana ut lite men han väger fortfarande mer än min åttaåring. Det visade sig att pojken är otroligt allergisk och allteftersom allergiutredningen går vidare så har allt fler saker förts upp som han inte tål. Nu när de flesta saker är borttagna ur ett allergiperspektiv så börjar hans vikt att inte galoppera. Att han gick upp så kraftigt gjorde att många först sa att det inte kunde vara allergier för då skulle han vara liten istället men hans kropp verkar inte reagera så som de först trodde. Där var det först efter matregistring som sjukvården fick upp ögonen för att det faktiskt var så som mamman sa att han inte åt speciellt mycket eller onyttigt han äter ju så mycket mindre än de flesta men ändå skenade vikten för honom.

    Jag kan förstå din svägerska då de flesta antar saker när det gäller övervikt och kommer med goda råd. Det kan ta tid för henne att smälta det men att gå till en dietist och även göra matregistreringar kan göra att hon har lättare att stå upp när det kommer goda råd från alla i ens omgivning.

  • Anonym (Disa)
    Anonym (que?) skrev 2014-12-19 10:51:38 följande:
    Vem pratar om utredning?

    Nej, det ligger ingen fara i att öka mängden grönsaker och frukt i barnets kost.
    Det var jag som nämnde det. Kraftig övervikt hos små barn kan bero på födeoämnesallergi och därför ska man inte laborera med kosten.  Tänk om det är någon frukt/grönsak barnet inte tål och man ger mer av det?
  • Anonym (que?)
    Anonym (Disa) skrev 2014-12-19 11:09:10 följande:
    Det var jag som nämnde det. Kraftig övervikt hos små barn kan bero på födeoämnesallergi och därför ska man inte laborera med kosten.  Tänk om det är någon frukt/grönsak barnet inte tål och man ger mer av det?
    Nu har Ts inte skrivit något om en utredning och det är inte riskabelt att äta frukt och grönt så nej det är svammel. Man blir inte tjock av allergi.
  • Anonym (-)

    Fortfarande ingen som ser igenom tråden iom den enormt klantiga trådstarten och rubriken; en BRORSON kan inte vara BRODERNS DOTTER!

  • Anonym (Disa)
    Anonym (-) skrev 2014-12-19 12:34:06 följande:

    Fortfarande ingen som ser igenom tråden iom den enormt klantiga trådstarten och rubriken; en BRORSON kan inte vara BRODERNS DOTTER!


    Det kan ju vara så att ts skrivit "brorson" i rubriken för att inte bli igenkänd så lätt och sen glömde sig när hon skrev inlägget och skrev "dotter"? Så har jag själv gjort ett par gånger
Svar på tråden Var det fel av mig komma med råd om min brorsons vikt?