• Anonym (Stackarsmig)

    Så ont i magen, vad ska jag göra?

    Jag började få lite ont i magen igår på kvällen. Sedan vaknade jag kl 6 imorse av värk och har sedan dess haft jätteont. Det värker i hela magen, både uppe och nere, ibland skärande värk. Har varit på toa men det har inte blivit bättre. Är inte lös i magen. Vet inte om kramper känns såhär, men det skulle kunna vara det.

    Vet inte hur jag ska göra??, ligger i soffan och har ont.

  • Svar på tråden Så ont i magen, vad ska jag göra?
  • Anonym (s)

    Du ger alldeles för lite info för att ngn ska kunna ge dig medicinska råd.

    Stoppa i dig smärtstillande och ring 1177.

    Krya på dig!

  • Anonym (20)

    Hur länge sedan du var på toan och skötte in mage ordentligt ?
    Det kanske är det, i så fall rekommenderar att du äter katrinplommon vanlig frukt eller torkad i burk går lika bra , då ska du se att det kommer att gå över , förhoppningsvis

    Gör det inte det så ring 1177 eller boka akuttid på VC och gå dit och kolla upp, har inte de tid då får du åka in akut till sjukhuset.

    Hoppas det går över {#emotions_dlg.flower}

  • Anonym (Stackarsmig)

    Har ringt 1177 nu. Hon sa att jag skulle testa att värma en vetekudde och hålla den mot magen. Blev det inte bättre av det skulle jag åka till akuten.

    Jag har varit på toa en gång idag och var även igår, så det känns inte som att jag är förstoppad.

  • Iarwain

    Så kände jag ungefär, när jag misstänktes ha blindtarmsbesvär.
    1177 var på vippen att skicka en ambulans.

    Det slutade med att jag fick åka till akuten och ligga över.
    Jag fick frågan om jag ville vara med i en studie. Så jag lottades in i en grupp som man inte skulle ta blindtarmen direkt på.
    När värken senare lade sig, så fick jag åka hem.

    Läkaren sa dock att nästa gång, vänta inte 14 timmar med att åka in, åk omedelbart.

    Vad jag förstod bör man ta detta på allvar och du ska inte vänta så speciellt länge om värmandet inte hjälper.

  • Anonym (Stackarsmig)

    Jag skulle tydligen inte ta några värktabletter heller eftersom det kan dölja problem. Jag fick inte ta omeprazol heller, men vid magkatarr brukar jag inte ha ont i hela magen, så det känns inte som att det är det.

    Det är alltid så svårt att veta när man ska söka hjälp eller inte.

  • Anonym (s)

    Ja 1177 vill skicka ambulans för det mesta lindriga tillstånd. En inflammerad blindtarm är inte en anl till att åka ambulans så länge man inte är allmänpåverkad.

    Man kan inte åka in till akuten för magont på en gång bara sådär, då skulle akuten vara än mer överbelamrad än vad de redan är. Men visst, har du feber, mår illa, kräks så bör man söka akuten alternativt har väldigt kraftiga buksmärtor.

  • Anonym (s)

    Och att inte ta värktabletter stämmer inte. Panodil är bra att ta och kommer inte kamouflera en allvarlig buksmärta. Det blir bara än mer synd om dig som ska behöva ha ondare.

  • Iarwain
    Anonym (s) skrev 2014-12-19 11:07:42 följande:

    Ja 1177 vill skicka ambulans för det mesta lindriga tillstånd. En inflammerad blindtarm är inte en anl till att åka ambulans så länge man inte är allmänpåverkad.

    Man kan inte åka in till akuten för magont på en gång bara sådär, då skulle akuten vara än mer överbelamrad än vad de redan är. Men visst, har du feber, mår illa, kräks så bör man söka akuten alternativt har väldigt kraftiga buksmärtor.


    Problemet var att jag inte kunde gå på grund av smärta, jag kröp omkring. Till slut fick jag tag på en kompis som kom och hjälpte mig till akuten.
    1177 ringde upp två gånger för att bekräfta att jag verkligen var på väg.
  • Anonym (Stackarsmig)
    Anonym (s) skrev 2014-12-19 11:10:09 följande:

    Och att inte ta värktabletter stämmer inte. Panodil är bra att ta och kommer inte kamouflera en allvarlig buksmärta. Det blir bara än mer synd om dig som ska behöva ha ondare.


    Ok, så då kan jag ta panodil, eller Alvedon som jag har hemma. Har jag suttit ner och reser mig upp gör det svinont i magen, är väl pga att jag spänner magen då.
  • Ambulansliv
    Anonym (Stackarsmig) skrev 2014-12-19 11:37:28 följande:
    Ok, så då kan jag ta panodil, eller Alvedon som jag har hemma. Har jag suttit ner och reser mig upp gör det svinont i magen, är väl pga att jag spänner magen då.
    Ta du Alvedon och lägg dig och vila med värme på magen. Så länge du ändå orkar uppdatera FL tror jag inte det är nån större fara. Bra om du dock tar en temp före du tar Alvedon. Inget 1177 frågade efter? 
  • Anonym (Stackarsmig)
    Ambulansliv skrev 2014-12-19 13:26:02 följande:
    Ta du Alvedon och lägg dig och vila med värme på magen. Så länge du ändå orkar uppdatera FL tror jag inte det är nån större fara. Bra om du dock tar en temp före du tar Alvedon. Inget 1177 frågade efter? 
    Jo de frågade efter tempen, har ingen feber.
    Har fortf ont. Ondast gör det när jag sitter försöker böja knäna mot bröstet. Åt risgrynsgröt förut och då fick jag jätteont, kanske är mjölken jag inte tål...

Svar på tråden Så ont i magen, vad ska jag göra?