• Soetkorv

    "I Mumindalen" en japansk tv-serie

    Jag har en liten son som börjar gilla tv-serien I Mumindalen och särskilt introt som vi alla minns från början av 90-talet. Den gulliga tecknade serie man trott varit finsk. Häromdagen skrev jag och berättade detta för en bekant i Japan och denna blev jätteglad och sa vad kul att pojken gillar en japansk tv-serie. Då sa jag att nej det är en barnserie från Finland, varvid hon svarade att de gamla originalböckerna från 40-70 talet är skrivna av en finsk författare, men den animerade tv-serien från 1990 är från Japan, som blev en internationell succe!

    Till vissa avsnitt har man tagit ideer från originalböckerna och seriestripparna av Tove Jansson och vissa avsnitt är påhittade av japanerna. Hon förklarade att animerade serier är väldigt vanligt i Japan och att man kan se på stilen att "I Mumindalen" att den är japansktecknad, gulligheten, ögonen när gubbarna ler och deras munnar. Dessutom har Lilla My och Snusmumriken tecknats med större näsor då västerlänningar ofta fick större näsor för att skilja dem från japanska människorna i animerade serier. De har onekligen stora näsor dock söta. 

    Jag hade ingen aning om detta, har alltid trott att tv-serien är från Finland. Visste ni detta? Böckerna vet vi ju är skriva av Tove Jansson, men den tecknade serien? Blev lite chockad. 

  • Svar på tråden "I Mumindalen" en japansk tv-serie
  • det var värst

    ja det visste jag. Det stå ju i produktionstexterna efter varje avsnitt

  • Soetkorv
    det var värst skrev 2014-12-19 10:32:27 följande:

    ja det visste jag. Det stå ju i produktionstexterna efter varje avsnitt


    Jaha det hade jag absolut ingen aning om, har alltid trott att tv-serien är gjord i Finland, så fel man kan ha. Växte upp med mumintrollen och det var mina favoriter. Mina kusiner hade originalböckerna av Tove Jansson och de skiljer sig en del från den tecknade barn-serien faktiskt nu när jag tänker efter. och muminhuset beskrivs aldrig som blått tex. 

    Läste lite om detta nu och japanerna frågade Tove Jansson om lov och sa att de ville göra den mer barnvänlig varvid hon inte ville det, utan att de skulle ha samma ton som i hennes böcker, men till slut gav hon med sig. Det var ju tur för I mumindalen är ju en gammal klassiker. Cred till japanerna då som skapat en gullig tv-serie då.
  • LängtansBlåaBlomma

    Ja, det visste jag! Det står ju redan i förtexterna en massa japanska namn.

    Visste ni förresten att japanerna gjort en helt färsk serie med Ronja Rövardotter?

    Sök på Youtube :sanzoku no musume ronja


    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • fluu

    Ja, det visste jag. Tove J skrev ju inte alla sagor om Mumin heller. Hennes bror tog över efter hand.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • kivirush
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-12-19 11:06:49 följande:

    Ja, det visste jag! Det står ju redan i förtexterna en massa japanska namn.

    Visste ni förresten att japanerna gjort en helt färsk serie med Ronja Rövardotter?

    Sök på Youtube :sanzoku no musume ronja


    Synd bara att den är så seg och dåligt animerad. Men barn i den åldern serien är riktad mot tänker säkert inte på att det är cellshading.
    Säger lite vad jag vill.
  • Soetkorv
    fluu skrev 2014-12-19 11:09:02 följande:

    Ja, det visste jag. Tove J skrev ju inte alla sagor om Mumin heller. Hennes bror tog över efter hand.


    Det var väl så att Tove Jansson skrev de första böckerna om mumintrollen som ska vara finska mellan tidsperioden 1945 och 1970. Dessa var inte riktigt barnböcker dock. Hon gjorde även några seriestrippar i en engelsk dagstidning som hennes bror Lars Jansson sedan tog över och fortsatte på. Sedan har mumintrollen varit på tv som stum dock- och kostymserie där människor klätt ut sig till mumintroll. Dessa blev aldrig något och slog aldrig.

    Sedan frågade japanerna Tove Jansson om lov om de fick göra en animerad tecknad barnserie om mumintrollen. Den är från 1990 och blev en internationell succé! Läste detta nyss.
  • Soetkorv

    Lilla My och Snusmumriken har onekligen stora näsor, något som japanerna ofta ger människor som ska vara västerlänningar för att de ska skilja sig från japanerna. Ser rätt roligt ut nu kan jag tycka när man vet om det :).

    Men de ser ju i vilket fall sötare och bättre ut än de gör i originalböckerna så.

  • fluu
    Soetkorv skrev 2014-12-19 11:22:15 följande:
    Det var väl så att Tove Jansson skrev de första böckerna om mumintrollen som ska vara finska mellan tidsperioden 1945 och 1970. Dessa var inte riktigt barnböcker dock. Hon gjorde även några seriestrippar i en engelsk dagstidning som hennes bror Lars Jansson sedan tog över och fortsatte på. Sedan har mumintrollen varit på tv som stum dock- och kostymserie där människor klätt ut sig till mumintroll. Dessa blev aldrig något och slog aldrig.

    Sedan frågade japanerna Tove Jansson om lov om de fick göra en animerad tecknad barnserie om mumintrollen. Den är från 1990 och blev en internationell succé! Läste detta nyss.
    yes, något sådant.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Gathenhielm
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-12-19 11:06:49 följande:

    Ja, det visste jag! Det står ju redan i förtexterna en massa japanska namn.

    Visste ni förresten att japanerna gjort en helt färsk serie med Ronja Rövardotter?

    Sök på Youtube :sanzoku no musume ronja


    Har velat se den ett tag nu. Är den bra?

    Mästaren Miyazaki var ju på väg att göra en adaption av Pippi Långstrump, vilket hade passat honom som handen i handsken.
    Reasons... we all have them, at times.
  • Icewolf

    Japp, visste om detta sedan ett tag sedan! Japanarna har även en annorlunda intro än våran, med musik och klipp som passar japanarna mer.


     


    Japanska introt 

  • Ivan52x53
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-12-19 11:06:49 följande:

    Ja, det visste jag! Det står ju redan i förtexterna en massa japanska namn.

    Visste ni förresten att japanerna gjort en helt färsk serie med Ronja Rövardotter?

    Sök på Youtube :sanzoku no musume ronja


    Eller på en RIKTIG animesida som uppdateras konstant och där man kan hitta allt Flört

    kissanime.com/Anime/Sanzoku-no-Musume-Ronja

    Jag har inte sett den än men den sitter och väntar på mig på min lista.

    Aja, ang. tråden nu.

    Ser man på något gulligt animerat så kan man anta att det är japanskt. Dessutom är i stort sett alla animes gjorda efter böcker/mangaserier. Det är så jag och mina vänner stödjer skaparna. Vi streamar animes olagligt (heheh) och om vi gillar animen köper vi någon grej som har med animen att göra, som böcker eller prylar, så att vi belönar skaparna Solig
  • Ivan52x53
    Ivan52x53 skrev 2014-12-19 19:27:39 följande:
    Eller på en RIKTIG animesida som uppdateras konstant och där man kan hitta allt Flörtkissanime.com/Anime/Sanzoku-no-Musume-Ronja

    Jag har inte sett den än men den sitter och väntar på mig på min lista.

    Aja, ang. tråden nu.

    Ser man på något gulligt animerat så kan man anta att det är japanskt. Dessutom är i stort sett alla animes gjorda efter böcker/mangaserier. Det är så jag och mina vänner stödjer skaparna. Vi streamar animes olagligt (heheh) och om vi gillar animen köper vi någon grej som har med animen att göra, som böcker eller prylar, så att vi belönar skaparna Solig
    Fun fact. Scrollar man ner till kommentarerna (länken) ser man att folk debatterar om SD.... På en animesida........... Gråter
  • LängtansBlåaBlomma
    Gathenhielm skrev 2014-12-19 13:44:53 följande:

    Har velat se den ett tag nu. Är den bra?

    Mästaren Miyazaki var ju på väg att göra en adaption av Pippi Långstrump, vilket hade passat honom som handen i handsken.


    Såg första avsnittet. Det räckte, är inte så intresserad av animerat :) men gillade avsnittet faktiskt.
    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • Gathenhielm
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-12-19 20:00:24 följande:
    Såg första avsnittet. Det räckte, är inte så intresserad av animerat :) men gillade avsnittet faktiskt.
    Ah, okej. Jag gillar animerat själv, så jag ska nog ta en titt på det när tid finns.
    Reasons... we all have them, at times.
  • Aniiee

    Grattis till upptäckten....


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Soetkorv
    Ivan52x53 skrev 2014-12-19 19:27:39 följande:
    Eller på en RIKTIG animesida som uppdateras konstant och där man kan hitta allt Flörtkissanime.com/Anime/Sanzoku-no-Musume-Ronja

    Jag har inte sett den än men den sitter och väntar på mig på min lista.

    Aja, ang. tråden nu.

    Ser man på något gulligt animerat så kan man anta att det är japanskt. Dessutom är i stort sett alla animes gjorda efter böcker/mangaserier. Det är så jag och mina vänner stödjer skaparna. Vi streamar animes olagligt (heheh) och om vi gillar animen köper vi någon grej som har med animen att göra, som böcker eller prylar, så att vi belönar skaparna Solig
    Vi har ju sett "Min vän Totoro" som är en väldigt gullig japansk animerad film. "I mumindalen" är ju inte gjord av samma skapare, men jag kan nu se att det finns en del likheter.
    Min japanska bekant sa att man kan se att "I mumindalen" är japanskgjord på tonen och stilen bl.a. gulligheten, de runda formerna,ögonen, särskilt när de ler, munnarna att de blir runda och stora, näsorna osv. 

    Jag är uppväxt med mumintrollen och hade ingen aning om detta. Var övertygad om att tv-serien var från Finland. 
Svar på tråden "I Mumindalen" en japansk tv-serie