• Anonym (TS)

    Middag för 9pers hjälp?!

    Ska ha middag för 9pers på söndag och vet inte vad jag ska laga. (Brukar inte laga för så många..)

    Behöver tips på bra maträtter. Kanske flygande jakob? Kan man förbereda det innan? Kanske t.o.m på lördag??

    Tacksam gör tips och råd :)

  • Svar på tråden Middag för 9pers hjälp?!
  • beccagranen

    Jag brukar bjuda på bakpotatis, det sköter sig själv. Till det olika röror som räksallad med parmesan, vitlössallad, creamfresch med rödlök och rom, kryddat smör etc. Sen kan man haskålar med tapas, kryddig korv, oliver, ost och bruchetta. Blir sådär härligt avslappnat när det plockas lite här och dä, äts med händer osv.

  • Alexi

    Men vad brukar du laga som god helgmiddag? Nio pers är ju inte så hyateriskt många att det inte går att bara göra lite större mängd av något vanligt.

    Nej flygande jacob bör du nog inte göra dagen innan.

    Lasagne, köttgryta med ris?

  • Anonym (Mat)

    Laxpasta är enkelt att göra mycket av. Krämig laxpasta är gott! Annars så går kött alltid hem.

    Skomakarlåda - ryggbiff på en bädd av potatismos, knaperstekt bacon i flingor med rödvinssås.

    Oxfilé med hasselbackspotatis, kantarellsås.

    Färsk ravioli/tortelini med pestosås. Servera med parmesano.

    Kycklingcurry med ris.

    Lasagne med en god sallad.

  • Liten till

    Potatisgratäng och kallskuret kött. Gör köttet på lördagen och skiva på söndagen. Med en god sallad och lite baguetter till mums!

  • Anonym (Gottt)

    Sist vi hade gäster var vi också 9 personer. Jag gjorde fyllda lövbiffar(rullader) med gräddsås och potatis/rotgrönsaker i ugnen. Jag gjorde rulladerna dagen innan, och även såsen då.

  • MallaL

    När jag lagar mat på helgerna gör jag oftast till 8-10 pers trots att vi bara är 4, det blir bra matlådor till veckan, så jag är van att laga till många. Däremot tycker jag att man får tänka på ett lite annat sätt när man har gäster, man vill ju umgås med dem och inte behöva stå alltför mycket i köket. Om du vill förbereda allt innan är matpajer suveränt, bara att värma och servera med sallad. Annars som någon föreslog, långkok i gryta, då sker ju största delen av jobbet långt innan gästerna kommer. Blandade rostade rotsaker i ugnen är alltid succé, det tar ju tid att skala och skära allt, men sedan sköter de sig själva i ugnen. En stek, rostbiff el dyl sköter också sig själv i ugnen. Jag brukar undvika att bjuda på pasta för då är det så mycket pyssel precis innan, den ska ju serveras nykokt.

Svar på tråden Middag för 9pers hjälp?!