• hund123

    behöver hjälp med någon som förstår sig på hundars beteende!

    Hej!

    Jag har en hund som är 4 år, en blandning mellan shitzu och jackrussel. Han är väldigt fast vid mig, vill gärna sitta hos mig osv men han vaktar liksom inte mig. Han är väldigt lugn och sover för det mesta. Han är väldigt snäll överlag och lydig. min hund är inte uppvuxen med barn men har umgåtts nästan dagligen med barn. Han blir irriterad av att barn drar och sliter i han (inte så det gör ont) och då börjar han morra, slutar inte barnet med att hålla på med han så nafsar han. Han biter inte utan skallar med nosen typ. Han har gjort detta många gånger på barn och vuxna men skulle aldrig få för sig att bita! Trodde jag! Problemet nu är att jag träffat en kille (träffats i 3v), som är hundvan dock bara med stora hundar som amstaff och rottweiler. Han är väldigt hård med uppfostran till sina djur. När jag är där hemma så får han vara i tvättstugan med min andra hund, han är inte van att vara "inlåst" (barngrind och stor yta) igår höll han på att pipa för han ville gå ut så killen jag träffar gick in till han och sa till han att gå och lägga sig och knuffade lite på han för han skulle gå. Då börjar han morra och min kille trycker ner han på rygg (för att visa att det är han som bestämmer) vilket jag aldrig brukar göra med han i med han alltid lyder mig! och då biter han honom i fingret så det börjar blöda! Vilket jag aldrig trodde han skulle kunna göra! För 2 år sedan så blev han rejält skrämd av en man så han har varit osäker på män sedan dess, han är lite reserverad men inte arg! Killen jag träffar har en son på ett år, innan han vet honom (3h innan) så lekte han på golvet och han la sig nätt över honom och då började han morra och jag sa till han att gå väck. Annars är min hund världens snällaste! Han har tom bott med en lös kanin i min lägenhet, han visade inget intresse för att skada den! Inte ens min kompis tam råttor ville han skada. Nu vill min kille inte att min hund ska vara i närheten av hans son för han är en aggressiv hund och att han har skruvar lösa och är skev. Är väldigt ledsen nu, tycker om killen jätte mycket men måste ju naturligtvis välja min hund före! Behöver råd hur jag ska gå till väga, är min hund verkligen störd?

  • Svar på tråden behöver hjälp med någon som förstår sig på hundars beteende!
  • GrodanHopp

    Nej din hund är inte störd. Snarare extremt snäll. Du ska ÖGONBLICKLIGEN se till att barn ger fan i att dra i din hund! Det kommer att sluta med att något barn blir biter. Inte för att hunden är dum utan för att du inte fredar den!

    Vidare skulle jag skaffa en ny pojkvän som behandlar hunden väl

  • fyr

    Du tar ansvar för din hund! Du låter inte män, som du vet kan stressa hunden, komma så nära att hunden blir osäker. Och inte små barn heller. Ta hand om din hund. Låt inte killen komma nära igen.

  • Haskel

    En hund måste få morra och nafsa för att säga ifrån. Dock måste det finnas vettig orsak till morrande och nafsande.
    Ett bett ska aldrig accepteras, inte heller efter vad din kille gjorde. Även om man till viss del kan förstå att hunden blev skrämd. Men att lägga en hund ned, med handen ska man alltid kunna. Det handlar om naturlig dominans, vilket även används hundar/vargar emellan. ALLA människor, barn som vuxna, måste alltid stå i högre rang än hunden. Det måste hunden veta.

    Våld ska givetvis ALDRIG användas mot en hund. Men som du beskriver saken, nyttjade inte killen våld. Utan försökte enbart dominera hunden, för att få den att förstå att även hans rang var högre än hundens. 
    Agerade killen rätt efter bettet, ska du bara vara glad. För då kommer troligtvis aldrig hunden bita någon igen. Så förhoppningsvis blev han inte rädd, utan tog enbart ett lugnt men fast grepp om hunden, och höll den nere till den låg slappnade av. Därefter låta hunden gå upp, och då berömma, klappa och bete sig precis som vanligt.

  • Fanny b

    Jag tycker inte din hund är störd, att lägga försöka dominera en hund genom att tvinga att den lägga sig kan göra att hundar reagerar på det sätt som din hund gjorde. För mig är detta inte ett bra sätt att få en hund lydig, detta är också ett onaturligt beteende hundar emellan.,

  • Dexter dot com

    Du har en osäker hund som genom morr försökt tala om för dig att den inte är bekväm med barn. Eftersom du låter barn fortsätta dra i hunden utan att lyssna på din hunds signaler måste hunden tillslut naffsa till för att tydligt tala om att den inte litar på barn. Hade du tagit ditt ansvar som ägare och sett till att barn låtit bli hunden har förmodligen varken morr eller naffsningar behövts från hundens sida.

    Det din pojkvän häller på med är rena galenskaperna. Man fostrar inte hundar på det sättet och din hund reagerade helt normalt dvs blev rädd och försvarade sig. Du skulle naturligtvis tagit ditt ansvar även där och skyddat din hund från din pojkvän.

    Naturligvis ska din hund inte vara i närheten av barnet eftersom hunden inte uppskattar barn och personligen hade jag slutat umgås med en person som måste bruka våld på en liten hund. 

  • Fanny b
    Dexter dot com skrev 2014-12-20 10:20:48 följande:

    Du har en osäker hund som genom morr försökt tala om för dig att den inte är bekväm med barn. Eftersom du låter barn fortsätta dra i hunden utan att lyssna på din hunds signaler måste hunden tillslut naffsa till för att tydligt tala om att den inte litar på barn. Hade du tagit ditt ansvar som ägare och sett till att barn låtit bli hunden har förmodligen varken morr eller naffsningar behövts från hundens sida.

    Det din pojkvän häller på med är rena galenskaperna. Man fostrar inte hundar på det sättet och din hund reagerade helt normalt dvs blev rädd och försvarade sig. Du skulle naturligtvis tagit ditt ansvar även där och skyddat din hund från din pojkvän.

    Naturligvis ska din hund inte vara i närheten av barnet eftersom hunden inte uppskattar barn och personligen hade jag slutat umgås med en person som måste bruka våld på en liten hund. 


  • hund123

    Jag såg inte vad han gjorde mot honom i det ögonblicket han bet honom. Hörde bara min hund skrek! Jag vill försöka träna så att han går iväg istället för att sitta kvar och morra! Vet någon hur jag tränat det? Jag har avslutat relationen med honom, jag tycker inte det är okej att försöka fostra någon annans hund efter 3v bara! Jag uppfostrar och skäller inte på hans son? Samma sak.

  • hund123
    Haskel skrev 2014-12-19 21:54:19 följande:

    En hund måste få morra och nafsa för att säga ifrån. Dock måste det finnas vettig orsak till morrande och nafsande.

    Ett bett ska aldrig accepteras, inte heller efter vad din kille gjorde. Även om man till viss del kan förstå att hunden blev skrämd. Men att lägga en hund ned, med handen ska man alltid kunna. Det handlar om naturlig dominans, vilket även används hundar/vargar emellan. ALLA människor, barn som vuxna, måste alltid stå i högre rang än hunden. Det måste hunden veta.

    Våld ska givetvis ALDRIG användas mot en hund. Men som du beskriver saken, nyttjade inte killen våld. Utan försökte enbart dominera hunden, för att få den att förstå att även hans rang var högre än hundens. 

    Agerade killen rätt efter bettet, ska du bara vara glad. För då kommer troligtvis aldrig hunden bita någon igen. Så förhoppningsvis blev han inte rädd, utan tog enbart ett lugnt men fast grepp om hunden, och höll den nere till den låg slappnade av. Därefter låta hunden gå upp, och då berömma, klappa och bete sig precis som vanligt.


    Jag accepterar inte dominans! Han är inte dominant mot mig eller andra människor och djur. Så nått dominansbeteende har han inte.
  • hund123
    Dexter dot com skrev 2014-12-20 10:20:48 följande:

    Du har en osäker hund som genom morr försökt tala om för dig att den inte är bekväm med barn. Eftersom du låter barn fortsätta dra i hunden utan att lyssna på din hunds signaler måste hunden tillslut naffsa till för att tydligt tala om att den inte litar på barn. Hade du tagit ditt ansvar som ägare och sett till att barn låtit bli hunden har förmodligen varken morr eller naffsningar behövts från hundens sida.

    Det din pojkvän häller på med är rena galenskaperna. Man fostrar inte hundar på det sättet och din hund reagerade helt normalt dvs blev rädd och försvarade sig. Du skulle naturligtvis tagit ditt ansvar även där och skyddat din hund från din pojkvän.

    Naturligvis ska din hund inte vara i närheten av barnet eftersom hunden inte uppskattar barn och personligen hade jag slutat umgås med en person som måste bruka våld på en liten hund. 


    Givetvis sitter jag inte och kollar på bara när barn drar i honom! Det är inte okej
  • Lesopeso

    Din hund är helt normal. Alla hundar passar inte med barn, och din varnar iallafall innan något mer allvarligt sker. Att killen tryckte ner hunden på rygg är ju helt vansinnigt, klart som fan att hunden väljer att försvara sig. Nä den killens hunduppfostran är gammaldags och inte alls rekommenderad, ut med honom.

  • hund123
    Lesopeso skrev 2014-12-20 14:33:08 följande:

    Din hund är helt normal. Alla hundar passar inte med barn, och din varnar iallafall innan något mer allvarligt sker. Att killen tryckte ner hunden på rygg är ju helt vansinnigt, klart som fan att hunden väljer att försvara sig. Nä den killens hunduppfostran är gammaldags och inte alls rekommenderad, ut med honom.


    Det Anser jag också. Jag har aldrig behövt ta tag i honom, han visar mig full respekt endå!
  • Fanny b
    hund123 skrev 2014-12-20 14:12:32 följande:

    Jag såg inte vad han gjorde mot honom i det ögonblicket han bet honom. Hörde bara min hund skrek! Jag vill försöka träna så att han går iväg istället för att sitta kvar och morra! Vet någon hur jag tränat det? Jag har avslutat relationen med honom, jag tycker inte det är okej att försöka fostra någon annans hund efter 3v bara! Jag uppfostrar och skäller inte på hans son? Samma sak.


    Jag tycker det är bra att du lämnat honom, för som du skriver har han inte rätt att efter tre veckor gå in och uppfostra din hund.

    Du gör ju som du vill men när det gäller hundar som inte gillar barn tror jag i första hand på att låta dem undvika sådana, om det är möjligt. När det inte går ha honom och barnet separerade från varandra, din hund kan tex vara i stängd bakom ett kompostgaller, han kan då se barnet men barnet kan inte komma åt det. Om barnet vill kan det kasta godbitar till honom, då kan han associera barnet med ngt positivt, Om det går också att föräldern och du tar en gemensam promenad med hund och barn.
Svar på tråden behöver hjälp med någon som förstår sig på hundars beteende!