• Anonym (Fundersam)

    Hur FAN gör de?

    En ensamstående pappa och hans dotter bor i ett hus på ca. 250 kvm2 som är mycket fint inrett med dyra möbler och annan dyr inredning, pappan har en relativt bra bil (Toyota från 2012, köpt ny, kostade runt 400 000), en motorcykel från 2010

    Familjen äter endast bra/dyr mat och äter ute ett flertal gånger varje vecka (Dottern och pappan äter båda lunch ute varje dag och kanske 2 middagar ute). Familjen har städhjälp och kemtvättar mycket kläder. 

    Pappans största intresse är jakt och han har ett x antal dyrare gevär och andra jakttillbehör. Dottern som är 18 år är intresserad av skönhet, shopping och träning. (Jag VET att dottern gör någon typ av skönhetsbehandling varje vecka och hennes kläder är alltid märken som gant, tiger of sweden, filippa k, hugo boss, malene birger osv. köper alltid DYRASTE träningskläderna och har även ett par dyrare designerväskor, en klassisk chanel, en prada, en céline.) Hon fick dessutom en mercedes c-klass 2014 års-modell när hon klarade uppkörningen.  !!! (Får dock tillägga att dottern aldrig talar om dessa saker utan det är sådant man märker om man är i hennes närhet)

    Nu till problemet: Pappan arbetar som säljare!! Enligt lonestatestik.se tjänar en säljare inom hans bransch i snitt 31.000 innan skatt och i vår kommun innebär det att han får ut ca. 23.000 efter skatt. !!!

    Dottern arbetar inget alls utan där läggs det helt fokus på skolan och har arbetat som marknadsföringsassistent senaste sommaren i 1 månad vilket inte har kunnat genererat tillräckligt med pengar för hennes dyra vanor. Andra halvan av det sommarlovet var hon på språkresa i new york med min dotter som hade sparat till den resan i ca. 3 år!!

    Jag VET också att de inte har ärvt några pengar då övriga släktingar lever mer normalt, mamman hjälper inte till med försörjningen då hon har det väldigt dåligt ställt och dottern har för ett par år sedan sagt upp kontakten, de har inga större lån då pappan och min make diskuterade lånekostnader och pappan råkade nämna att han blir skuldfri innan 2015 och tyckte det kändes skönt!

    Utöver den kommentaren talar ingen av dem ekonomi och jag vet inte vad de gör för att finansiera sina liv???? Det enda jag vet är att pappan säljer bilar och dottern inte arbetar! Jag får ut ca. 15000 efter skatt och min man arbetar som bilförsäljare på en annan firma och får ut ca. 22 000. Vi har en dotter i samma ålder som hans dotter som arbetar extra på ett lågprisvaruhus som får ut ca. 2500 varje månad och vi har inte råd att leva som de gör och är skuldsatta i minst 10 år till!

  • Svar på tråden Hur FAN gör de?
  • Dixie

    Så du vet alltså inte alls vad pappan tjänar? 

    en säljare har ju oftast stor del provision och gissningsvis att han en bra säljare och tjänar bra med pengar!! 

  • Anonym (Omöjligt att svara på ...)

    varför undra.

    Har en släkting som fick ärva flera miljoner från en barnlös avlägsen släkting. Låter som en Kalle anka historia men den är sann. Kan va något sådant.

  • Anonym (snittet)

    Om en säljare i hans bransch tjänar 31000 i snitt gissar jag att hans lön ligger rätt långt över snittet då?

    Det går ju inte veta hur människor gör för att få ihop sina liv. Fast det är ganska vanligt ändå, att folk har pengar. Kanske har han ärvt, kanske har han bara gjort fördelaktiga investeringar? Det låter ärligt talat ganska bittert och sniket att fundera på det.

    Fundera på det här istället, skulle du verkligen vilja bo två personer på 250 kvadrat?? Det låter ganska ödsligt tycker jag. What's the point, liksom, när man antagligen bara har en massa tomma rum att dammsuga.

  • Anonym (avundsjuk)

    TS låter härligt avundsjuk som snokar runt i familjens affärer på det där viset.

  • Anonym (bry dig inte)

    Jag tycker nog att du ska ta och stunta i dom.Bara dom har det bra i sin familj. Detta är den svenska avundsjukan

  • Anonym (H)

    Det finns säljare som kommer upp i över 100 000 på en månad, han kanske är en av dem? Om han sen blir företagets bäste säljare kanske han får bonusar också?  Han kan också ha vunnit pengar eller gjort någon extremt smart investering i sin ungdom som nu lönat sig, ex nån liten skitlägenhet i centrala stan han köpte för 25 år sen, har renoverat och nu sålt för flera miljoner? 

    Sen är det så att folk som har pengar ofta inte pratar om dem, så hela släkten kan vara snorrika utan att du vet om det. 

  • sextiotalist

    Varför är det ett problem... för dig?

    Du vet inget mer än det du ser. det kan vara arv, det kan vara en lottvinst, det kan vara en jäkligt bra lön, det kan vara att de lever på ruinens brant.
    Bara det att du googlar på lönen?
    Varför då?

  • Anonym (H)

    Hur kan du veta så exakt om alla grejer de har? Själv kan jag knappt minnas årsmodellen på min egen bil....

Svar på tråden Hur FAN gör de?