• Äldre 19 Dec 12:31
    15922 visningar
    11 svar
    11
    15922

    Grovsalt eller finsalt till gravlax?

    Jag blir tokig, i alla recept jag hittar står det bara "salt", men visst ska det vara grovsalt när man gör gravlax? Som man sedan kan skrapar av när laxen är gravad tillsammans med dillen och vitpepparkornen?

  • Svar på tråden Grovsalt eller finsalt till gravlax?
  • Äldre 19 Dec 12:54
    #1

    Snälla, ingen som vet? :)

  • Äldre 20 Dec 14:48
    #2

    Salt utan jod är det viktiga.

  • Äldre 20 Dec 14:52
    #3
    Theorese skrev 2014-12-20 14:48:17 följande:

    Salt utan jod är det viktiga.


    Oj, tack men nu blev jag ännu mer förvirrad. Varför är det viktigt? Och om man strör finsalt pâ laxen, blir den inte för salt i smaken dâ? Jag menar grovsalt dras ju inte in i laxen lika mycket som finsalt antar jag. Imorgon ska jag köra igång är det tänkt... Obestämd
  • det var värst
    Äldre 20 Dec 14:53
    #4

    jag ska precis grava lax också, och har i alla år bara kört med mitt vanliga salt, blir supergott varenda gång!

  • K grrl
    Äldre 20 Dec 14:58
    #5

    Det som händer när man gravar lax är att saltet drar ut vätska ur laxen och det bildar en lag. För att laxen ska gravas väl vill man att det ska vara just en lag för att sältan ska bli jämnt fördelad. Alltså: jodfritt finsalt, det löser upp sig lättast. Det är inte tänkt att man ska "skrapa av" saltet från laxen. 

    Jodfritt ska det vara eftersom jodet kan missfärga laxen. Ingenting farligt, men ser oaptitligt ut.

  • Äldre 20 Dec 15:10
    #6
    K grrl skrev 2014-12-20 14:58:28 följande:

    Det som händer när man gravar lax är att saltet drar ut vätska ur laxen och det bildar en lag. För att laxen ska gravas väl vill man att det ska vara just en lag för att sältan ska bli jämnt fördelad. Alltså: jodfritt finsalt, det löser upp sig lättast. Det är inte tänkt att man ska "skrapa av" saltet från laxen. 

    Jodfritt ska det vara eftersom jodet kan missfärga laxen. Ingenting farligt, men ser oaptitligt ut.


    Aha, fâr väl gâ och köpa jodfritt dâ. Dumt eftersom man inte använder det sâ ofta sedan (inte jag i alla fall) men jag vill inte att laxen ska se oaptitlig ut...
  • Äldre 20 Dec 15:46
    #7

    Jod kan också för de med känsliga smaklökar ge en besk bismak

  • K grrl
    Äldre 20 Dec 16:46
    #8
    winnethepooh skrev 2014-12-20 15:10:12 följande:
    Aha, fâr väl gâ och köpa jodfritt dâ. Dumt eftersom man inte använder det sâ ofta sedan (inte jag i alla fall) men jag vill inte att laxen ska se oaptitlig ut...
    Jag gravar i och för sig lax ganska ofta, men det brukar gå åt hemma hos oss även om jag bara använder det till insaltningar/gravningar.
  • Äldre 22 Dec 10:02
    #9

    Vissa recept säger att man ska lägga in laxen i en påse och andra säger att man ska lägga den i en form och täcka över den med plastfolie. Gör detta någon skillnad för resultatet? Jag valde nu att lägga den i en form men om det blir bättre med plastpåse kanske jag kan stoppa in den i en nu fastän den redan har börjat gravats?

  • K grrl
    Äldre 22 Dec 12:51
    #10
    winnethepooh skrev 2014-12-22 10:02:24 följande:

    Vissa recept säger att man ska lägga in laxen i en påse och andra säger att man ska lägga den i en form och täcka över den med plastfolie. Gör detta någon skillnad för resultatet? Jag valde nu att lägga den i en form men om det blir bättre med plastpåse kanske jag kan stoppa in den i en nu fastän den redan har börjat gravats?


    Laxen ska vändas, så det är enklare med påse.
  • Äldre 22 Dec 13:27
    #11
    K grrl skrev 2014-12-22 12:51:42 följande:
    Laxen ska vändas, så det är enklare med påse.
    Ok tack! Jag tog i och för sig upp den ur formen och vände den imorse, men jag tänkte att kanske gör en plastpåse skillnad i och med det att den hâller tätare omkring, att gravningen skulle bli intensivare eller sâ. Nâja.
Svar på tråden Grovsalt eller finsalt till gravlax?