• Anonym (Löjlig?)

    Hur mycket tid "ska" man spendera tillsammans som sambos?

    Jag och min sambo har lite olika uppfattningar om den här frågan. Våra liv ser ut såhär: jag pluggar och är ofta i skolan på förmiddagen och eftermiddagen, då måste jag oftast gå upp runt 6-7. Han sover då eftersom han börjar precis innan lunch. Jag kommer hem och pluggar, fixar lite i hemmet och sådär och väntar på honom. När han slutat kl 20.30, då går han till gymmet där han är tills de stänger kl 22. Han kommer hem ca 22.30. Då ställer han sig och lagar mat för han har inte ätit nån middag än, jag håller honom sällskap i köket. Nånstans runt 23.30 är han klar och vi kan äntligen sätta oss ner och han äter, oftast vid tvn, medan jag sitter bredvid och halvsover.

    Det är vardagarna. Jag skulle mer än gärna gå och lägga mig typ kl 22-23, men då skulle jag alltså inte ens hinna säga ett ord till honom på hela dan. På helgerna "måste" han åka till sina föräldrar oftast en hel dag, då åker han oftast hemifrån på förmiddagen, typ 10, och kommer hem efter 23 på kvällen. Det lämnar alltså en dag kvar i veckan när vi kan "ses".

    Igår tog han upp att han känner sig ensam och att hans kompisar gärna vill att han hänger med dem mer, och han "kräver" att en dag i veckan ska avsättas till hans kompisar ("det är ju bara EN dag!"). Det innebär alltså att VI som sambos inte får en enda dag/timme i veckan när VI kan umgås.

    Jag kräver inga stora jävla grejer, men kanske att jag får hjälp att storhandla mat en gång så jag slipper gå varje dag (orkar inte bära allt själv), eller att vi kanske bara sitter ner och pratar lite, spelar kort, tar en promenad eller sådär.

    Min sambo tycker jag är tråkig, han säger "du kan väl pigga upp dig lite när jag kommer hem från jobbet så kan vi umgås då", men då har ju han fått sova mycket längre än vad jag har, han tänker liksom inte på att jag går upp kl 6 och är dödstrött vid 21-tiden.