• Anonym (Nödig)

    Hur ska jag kunna hålla mig?

    Jag ska göra ultraljud av urinblåsan imorgon och blåsan behöver vara fylld för att det ska gå. Jag har dock problem med blåsan (därav ultraljudet) och kan inte hålla mig så länge. Jag måste dricka en massa vatten någon/några timmar före undersökningen och sen lyckas hålla mig tills den är klar och jag vet inte hur jag ska klara av det. Jag måste åka en bra bit i kollektivtrafiken också, något som alltid gör mig jättekissnödig, plus att nervositeten och allt inte gör det lättare Rynkar på näsan några tips på hur man håller tankarna borta och håller sig?

  • Svar på tråden Hur ska jag kunna hålla mig?
  • Anonym (Lördag?)

    Standardundersökning imorgon lördag? Helgen innan julafton?

  • Anonym (K)

    Vad fick du för info inför proceduren?  Kanske bättre att be någon köra dig eller ta taxi?

  • Anonym (Nödig)
    Anonym (Lördag?) skrev 2014-12-19 13:02:55 följande:

    Standardundersökning imorgon lördag? Helgen innan julafton?


    Standardundersökning, vad är det? Jag skulle få en akutremiss, men det tog 2 månader innan den kom. Är också förvånad över det. Men om det här nu ska bli en diskussion om huruvida jag verkligen har en tid imorrn eller inte så kan jag fota kallelsen och lägga upp. Vill bara ha tips och råd.
  • Anonym (Lördag?)
    Anonym (Nödig) skrev 2014-12-19 13:04:08 följande:
    Standardundersökning, vad är det? Jag skulle få en akutremiss, men det tog 2 månader innan den kom. Är också förvånad över det. Men om det här nu ska bli en diskussion om huruvida jag verkligen har en tid imorrn eller inte så kan jag fota kallelsen och lägga upp. Vill bara ha tips och råd.
    Nej, jag blev bara förvånad över att det blev så. Jag tror dig alltså.

    Jag ber om ursäkt om det inte lät så. 
  • Anonym (Nödig)
    Anonym (K) skrev 2014-12-19 13:03:42 följande:

    Vad fick du för info inför proceduren?  Kanske bättre att be någon köra dig eller ta taxi?


    Fick ingen info mer än den som står i kallelsen "drick ca 6 dl vatten några timmar innan". Taxi har jag tyvärr inte råd med, får pengar den 23e. Den enda med bil som jag känner är min mamma men hon är utomlands just nu, annars hade jag absolut frågat henne.
  • Anonym (Nödig)
    Anonym (Lördag?) skrev 2014-12-19 13:05:02 följande:
    Nej, jag blev bara förvånad över att det blev så. Jag tror dig alltså.

    Jag ber om ursäkt om det inte lät så. 
    Är medveten om att trådstarten låter som en av kisstrollets runktrådar, men det här är på riktigt.
  • Anonym (.)

    Åk till undersökningsplatsen flera timmar innan undersökningen och var på plats, så slipper du olyckor på bussen. Sätt dig där du ska vara i närmaste väntrum med vattnet, en surfplatta/god bok och ta det lugnt. Ju mindre du rör på dig desto bättre.

  • Anonym (K)
    Anonym (Nödig) skrev 2014-12-19 13:05:10 följande:
    Fick ingen info mer än den som står i kallelsen "drick ca 6 dl vatten några timmar innan". Taxi har jag tyvärr inte råd med, får pengar den 23e. Den enda med bil som jag känner är min mamma men hon är utomlands just nu, annars hade jag absolut frågat henne.
    Åk några timmar tidigare till sjukhuset, drick vattnet där, sätt dig i väntrummet eller kafeterian och läs, surfa på telefonen eller något annat tills det är dags. 
  • Anonym (.)

    Om det står att du ska dricka 6 dl "någon timme innan" i kallelsen så räcker det ju med att du är där nån timme innan. Det är väl ingen big deal?

  • Anonym (Lördag?)
    Anonym (Nödig) skrev 2014-12-19 13:05:47 följande:
    Är medveten om att trådstarten låter som en av kisstrollets runktrådar, men det här är på riktigt.
    Haha! Det tänkte jag inte ens på blev bara paff över att såna undersökningar gjordes på helgen.

    Jag håller med de andra, åk dit ett par timmar innan.
  • Anonym (Nödig)

    Det var ju ganska smart, att vara där i förväg. Ska fundera på om jag hinner det, har en del grejer att göra innan också.

    Problemet är att jag inte riktigt kan avgöra när jag kommer bli kissnödig, mina njurar och blåsa lever sitt eget liv. Ibland blir blåsan sprängfylld efter 30 minuter av ett 2.5-decilitersglas, ibland kan jag dricka en halv liter och är ändå inte särskilt kissnödig efter 2 timmar. Vill ju inte dricka föööör mycket så jag kissar på mig, men dricker jag för lite kan de inte se nåt Obestämd

    Gjorde ultraljud för nån månad sen fast på ett annat ställe (nästan precis där jag bor), hade fått tiden kl 8 på morgonen då och hinkade i mig vatten 1-2 timmar innan. Ändå var blåsan nästan helt tom när jag kom dit. Då hade jag druckit säkert 1 liter. Jag blev jääävligt kissnödig nån halvtimme senare dock.

  • Anonym (K)
    Anonym (Nödig) skrev 2014-12-19 13:34:49 följande:

    Det var ju ganska smart, att vara där i förväg. Ska fundera på om jag hinner det, har en del grejer att göra innan också.

    Problemet är att jag inte riktigt kan avgöra när jag kommer bli kissnödig, mina njurar och blåsa lever sitt eget liv. Ibland blir blåsan sprängfylld efter 30 minuter av ett 2.5-decilitersglas, ibland kan jag dricka en halv liter och är ändå inte särskilt kissnödig efter 2 timmar. Vill ju inte dricka föööör mycket så jag kissar på mig, men dricker jag för lite kan de inte se nåt Obestämd

    Gjorde ultraljud för nån månad sen fast på ett annat ställe (nästan precis där jag bor), hade fått tiden kl 8 på morgonen då och hinkade i mig vatten 1-2 timmar innan. Ändå var blåsan nästan helt tom när jag kom dit. Då hade jag druckit säkert 1 liter. Jag blev jääävligt kissnödig nån halvtimme senare dock.


    Men då får du nog bara ta det som det kommer, sas. Läkarna är väl medvetna om problemet antar jag? 
  • Anonym (Nödig)
    Anonym (K) skrev 2014-12-19 13:37:36 följande:
    Men då får du nog bara ta det som det kommer, sas. Läkarna är väl medvetna om problemet antar jag? 
    Det vet jag inte. På första ultraljudet som gjordes frågade läkaren/sköterskan mig vad de skulle kolla efter Obestämd är inte säker på hur det funkar, men det är ju en läkare som skickat mig till undersökningen, sen tror jag det är en sköterska som gör själva ultraljudet? Kändes ändå som om jag fick en mindre utskällning för att jag inte hade mer i blåsan när jag kom dit första gången.
  • Lindsey Egot the only one

    Du kan inte åka till sjukhuset så du är där tex två timmar innan och dricka där?

  • Gathenhielm
    Anonym (Nödig) skrev 2014-12-19 13:05:47 följande:
    kisstrollets runktrådar
    Det kanske är för att jag går på rätt starka smärtstillande just nu, men det där fick mig att garva läppen av mig.
    Reasons... we all have them, at times.
  • Anonym (Nödig)

    Det ska nog gå bra. Ska dricka en massa kl 14 här hemma, sen sätter jag mig på bussen direkt så jag är på sjukan 15.00, har förhoppningsvis inte hunnit bli supernödig då. Så har jag en timme på mig att kanske dricka lite mer, sitta och chilla osv.

  • Anonym (Förstår)

    Förstår din oro. När jag skulle göra detta så kunde jag inte hålla mig alls. Hann bara in igenom entrén innan det brast. Men blåsan måste inte vara full (vilket jag gjorde). Du kanske kan sikta på att ha den halvfull bara? Lycka till!

  • Anonym (Nödig)
    Anonym (Förstår) skrev 2014-12-20 06:35:14 följande:

    Förstår din oro. När jag skulle göra detta så kunde jag inte hålla mig alls. Hann bara in igenom entrén innan det brast. Men blåsan måste inte vara full (vilket jag gjorde). Du kanske kan sikta på att ha den halvfull bara? Lycka till!


    Ja, tror de får ta mig som jag är typ Tungan ute sist tryckte hon rätt hårt med ultraljudsgrejen (kanske för att hon inte hittade nån urin) och det är ju inte så lätt att gå igenom om man är sprängfylld.
Svar på tråden Hur ska jag kunna hålla mig?