• Anonym (Hmm)

    "Tvingad" till att anmäla oss själva till soc av förskola..

    Min son är en glad och sprudlande kille på snart 3 år. 
    Han utvecklas bra, äter bra, är glad, pratar, social, självsäker och envis.

    DOCK så blir han vääldigt frustrerad när han inte får som han vill, och denna frustration kommer tydligen ofta på förskolan. Här hemma upplever jag en del trots men inte mer än normalt. Oftast är han väldigt 'duktig', plockar undan efter sig själv och blir stolt när vi berömmer, leker glatt, pratar, gosar etc.

    Hans "utbrott" håller inte i mer än 3 minuter här, och då handlar det oftast om att jag t.ex säger att "nej, ingen pepparkaka innan maten, men efteråt så får du" etc.
    Eller om jag tycker att han inte ska titta mer på tv, ja, sådana vanliga situationer som sker där det kan bli lite trotsigt.

    Men på förskolan har jag märkt att de verkar skeptiska till både mig och hans pappa, kanske för att vi ser väldigt unga ut, men vi är 25-26 år båda två. 
    Båda har stadig ekonomi, bostad, ett rent hem, nyttig mat, kärlek, uppmärksamhet allt som kan tänkas för att ge vår son så bra förutsättningar som möjligt. Dock är vi separerade och är hos oss växelvis (varannan vecka).

    Hursomhelst - på förskolan slåss han tydligen en del, blir frustrerad ofta etc, men är även en positiv och glad kille mellan varven..

    Nu har de gett oss ett ultimatum pga detta. Antingen ringer vi soc frivilligt och går med på "stödsamtal" som de kallar det, eller så kommer de "gå andra vägar" som de säger, lite hotfullt..

    Jag upplever inte att vår son mår dåligt, men att han har saker att jobba på som alla andra barn och jag gör mitt absolut bästa för att stötta han i det.

    Nu är jag dock lite orolig. Soc-kontakt känns ju aldrig bra. Känner mig nästan lite 'misslyckad', vet inte vad för stöd jag ska be om då jag tycker det går bra här hemma, men att han verkar ha det jobbigt på dagis..

    Vad kan jag förvänta mig av dessa 'stödsamtal', kommer de göra ett hembesök, vad kommer man oftast fram till?

    Jag tror ju inte det finns några grunder till min rädsla egentligen, men man har ju hört om skräck-historier där de omhändertar barn hipp som happ.

    Kan tillägga att förskolan markerade starkt att detta handlade EJ om misstanke på misshandel eller liknande men ändå kommer de anmäla oss om vi inte söker hjälp frivilligt? Fick bara ingen bra känsla, kändes mer som hot/tvång istället för att prata om saken. Känner mig rätt överkörd..

    Nån med erfarenhet av liknande?

  • Svar på tråden "Tvingad" till att anmäla oss själva till soc av förskola..
  • got

    Har ingen liknande erfarenhet som förälder men som pedagog på skola. Så som du beskriver det hela så låter det som en fullt normal 3- åring. Samtidigt så verkar de på förskolan se saker hos din son som de inte brukar märka hos 3- åringar och de bör ju ha träffat många barn. Min erfarenhet säger mig att man kan få bra hjälp och stöd genom att ta emot den men jag tycker att det är konstigt om soc är det första steget?! Har de kopplat in någon specialpedagog som har varit med i verksamheten och kartlagt i vilka situationer er pojke t ex blir våldsam? Det borde vara steg nr 1. Be om den hjälpen först, kanske kan denne ge din pojke och pedagogerna på förskolan verktyg och hjälp för hur de ska klara dessa situationerna. Skulle det efter det vara aktuellt med hjälp från soc, t ex stödsamtal så är det något som ni bör prata igenom på ett möte: ni föräldrar, pedagogerna på förskolan och specialpedagogen. Hoppas att det ordnar sig!

    Sen vill jag också säga att med min erfarenhet av soc så behöver ni inte vara oroliga för att de skulle ta ert barn ifrån er. Därmed inte sagt att det aldrig händer, socialtjänsten gör också fel, men jag tror att det är väldigt sällsynt och inte vid sådana ärenden som du beskriver. 

  • Chinchilli

    Tror inte du behöver oroa dig. De tycker antagligen att hans utbrott antingen är fler eller starkare än genomsnittet och vill att ni ska kontakta soc för att få hjälp att hantera det bättre hemma. Det är ju ni som kan "träna" honom på hans beteende mest, på förskolan har de ju inte samma tid.

    Det handlar nog inte heller om erålder, är ju inte speciellt extremt ungt med 25, hade ni varit 17 så.

    Hur det dock går till med soc vet jag inte men de brukar inte ta barn bara hux flux så det behöver du inteoroa dig för, ni är ju stabila föräldrar.

  • nozpa

    Som got är inne på. Det här med specialpedagog. Är det en specialpedagog inblandad? Jag har ingen som helst erfarenhet av detta, men borde det inte vara t ex bup man kontaktar, och då efter specialpedagogen gjort sin bedömning och så lägg en handlingsplan upp. Och där ingår väl även stödsamtal, både med specialpedagog och personal från bup.

    Varför ska man ringa till socialförvaltningen angående detta i första hand? Är det vanligt? Då det handlar om stödsamtal som dom säger.

  • Anonym (Hmm)

    Tack för svaren!

    jo, det glömde jag ju tillägga! Specialpedagog har varit med en dag på fsk, och kom sedan fram till att vi behövde stödsamtal fr soc, om inte frivilligt tar de "itu" med det själva..

    De kom med jättebra förslag på hur vi ska hantera honom när han blir frustrerad, vilket verkar ha gått bra. Vi är ju självklart samarbetsvilliga, men det känns som de drar slutsatsen med soc väldigt snabbt. Vi har endast suttit i ett möte, och hon har bara observerat honom under en dag. Tycker det känns lite dramatiskt med soc-kontakt i detta skede, speciellt när vi precis börjar försöka med metoderna spec-pedagogen har föreslagit.. Man kan ju ge det lite tid tycker jag? Blir det inte bättre är det ju självklart bra med någon sorts stöd. Soc, eller något annat som skulle hjälpa, men tycker det hela gått väldigt snabbt och att vi föräldrar knappt fått säga hur vi upplever det hela.

    Ringde och pratade med förskolechefen om detta jag skrivit i ts, och hon sa bara barskt tillbaka "Ja, gör ni inte det snarast kommer vi gå andra vägar!", trots att jag inte ens satte mig emot något, eller var otrevlig, utan bara hade mina funderingar kring vad detta egentligen handlar om då vi knappt fick enm syl i vädret under mötet.

    Känner mig väl inte helt rättvist bemött, utan snarare väldigt dömd utan att ens ha fått bidra med mina känslor och åsikter kring min sons beteende.

  • Anonym (Hmm)
    nozpa skrev 2014-12-19 14:55:11 följande:

    Som got är inne på. Det här med specialpedagog. Är det en specialpedagog inblandad? Jag har ingen som helst erfarenhet av detta, men borde det inte vara t ex bup man kontaktar, och då efter specialpedagogen gjort sin bedömning och så lägg en handlingsplan upp. Och där ingår väl även stödsamtal, både med specialpedagog och personal från bup.

    Varför ska man ringa till socialförvaltningen angående detta i första hand? Är det vanligt? Då det handlar om stödsamtal som dom säger.


    Jo jag tänker desamma. Att det finns ju andra vägar än soc. Soc känns fruktansvärt dramatiskt på ngt vis. Spec då de ju inte misstänker missförhållanden i hemmet, utan mer att vi behöver stöd i hur vi hanterar hans frustration så han blir mer harmonisk på förskolan och fortsätter utvecklas som han ska..

    Men detta kanske soc själva kmr fram till, att bup t.ex är ett bättre alternativ. 
    Jag tror och hoppas att soc bara finns där för att hjälpa, så det ska väl gå bra..
    Känner mig väl bara illa bemött. Hade de lagt fram det löite schysstare hade jag nog inte känt mig såhär. Känner mig rätt särbehandlad som förälder på fsk i allmänhet redan.
  • nozpa

    Kan du kontakta BVC? Fråga hur du ska göra där, vilka vägar du ska gå. Kanske ska du kontakta specialpedagogen igen? Alt kontakta bup.

    Förstår att du vill hjälpa ditt barn, och det verkar du ju absolut förmedla till förskolan också.

    Men jag undrar lite hur dom tänker då dom i princip säger "Sök stödsamtal hos soc, annars kommer vi att gå andra vägar" Jaha, vilka andra vägar?

    Och är det inte rimligt att bup är dom ni ska söka hjälp hos då det är dom som är inriktade på just detta. Och en kontakt från bup + specialpedagog, ,ni föräldrar och personalen på förskolan bör väl vara de personer som tillsammans jobbar med detta, och att ni som föräldrar får verktyg att jobba med er son hemma, på samma sätt som personalen får verktyg med att jobba med er son på förskolan.

  • Anonym (Hmm)
    nozpa skrev 2014-12-19 15:02:16 följande:

    Kan du kontakta BVC? Fråga hur du ska göra där, vilka vägar du ska gå. Kanske ska du kontakta specialpedagogen igen? Alt kontakta bup.

    Förstår att du vill hjälpa ditt barn, och det verkar du ju absolut förmedla till förskolan också.

    Men jag undrar lite hur dom tänker då dom i princip säger "Sök stödsamtal hos soc, annars kommer vi att gå andra vägar" Jaha, vilka andra vägar?

    Och är det inte rimligt att bup är dom ni ska söka hjälp hos då det är dom som är inriktade på just detta. Och en kontakt från bup + specialpedagog, ,ni föräldrar och personalen på förskolan bör väl vara de personer som tillsammans jobbar med detta, och att ni som föräldrar får verktyg att jobba med er son hemma, på samma sätt som personalen får verktyg med att jobba med er son på förskolan.


    Jo jag tänker desamma.. Men som sagt, känns inte som vi har mkt att säga till om för då nämner de bara att vi ska göra det 'annars..' i princip.

    Jag är ingen perfekt förälder, men jag gör mitt allra bästa. Jag tar mer än gärna emot stöd för min sons bästa. Det finns kanske saker jag inte ser som min son behöver hjälp med. Men soc? Det är ju inte ekonomin eller dylikt jag behöver stöd med, och inga missförhållanden hemma.. Men jag kmr ta detta med soc så fort samtalen kommer igång så får vi väl utgå därifrån..
  • got

    Om jag vore du så hade jag kontaktat BUP och sedan berättat det på förskolan. Skulle de sedan i sin tur kontakta soc så ser de att ni redan har gjort vad ni kan för ert barn: nämligen sökt hjälp på BUP, för det är förmodligen dit soc kommer att skicka er om de bedömmer att ni behöver hjälp med er son.

  • Anonym (BBC)

    Är så less på förskolepersonal. De klarar för fan inte av någonting. Den gnälligaste pedagogen jobbar alltid på förskola. De kan oroasanmäla själva. Aldrig tvinga en förälder att göra det. Det där är ju hot. Anmäl dem. Pajasar.

Svar på tråden "Tvingad" till att anmäla oss själva till soc av förskola..