• Anonymstudent

    Hjälp med att räkna ut kursbetyg (högskola/univ)

    Hej, jag är urusel på matte och behöver någon som kan hjälpa mig att räkna ut mitt kursbetyg/slutbetyg. 

    Jag har läst en kurs på 30 hp med fyra delkurser, en 10 hp-kurs, en 5 hp-kurs, o två 7.5 hp-kurser. Det sjugradiga betygssystemet A-F används där A ger 5 poäng, B 4, C 3, D 2 och E 1 poäng. Jag fick följande betyg

    10 hp - B (4 p)
    5 hp - C (3 p)
    7.5 - A (5 p)
    7.5 - A (5 p)

    Jag har ingen aning hur man ska gå till väga för att räkna ut medelvärdet av mina betyg för att få fram kursbetyget och undrar om det finns någon där ute som vet hur man gör? Det enda jag vet är att man ska addera/dividera/multiplicera och tillsist addera med 0.34, men var börjar man?
    Jag tycker det ser ut som att jag borde hamna på B (AACB = B är väl rimligt..?), men när jag försöker räkna ut medelvärdet på egen hand så hamnar jag på C?det kanske stämmer men vill så gärna se hur någon annan tänker/räknar.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hjälp med att räkna ut kursbetyg (högskola/univ)
  • snedtak

    Om universitetet först gör om delkurserna till siffervärden och sedan räknar ut snitte borde du få: (10*4 +5*3 + 7,5*5 + 7,5*5)/30, dvs 4,3 poäng.

    Men om det funkar tex. som i gymnasieskolan att man endast får ett A på hela kursen om man uppnått A på alla moment, så borde du få ett B dvs. 4 poäng.

Svar på tråden Hjälp med att räkna ut kursbetyg (högskola/univ)