• Anonym (Sa)
    Äldre 19 Dec 23:21
    4662 visningar
    25 svar
    25
    4662

    Behålla retroaktiva pengar?

    Jag har skulder till KFM. Jag har utmätning på min föräldrapenning, blir ca en 500ing i månaden då jag bara får ut 5000:- i månaden.
    Jag har haft aktivitetsersättning i flera år, och har nu fått reda på att jag blivit beviljad det i 2 år till.

    Jag ska nu få en retroaktiv summa för aktivitetsersättningen på 35.000:-
    Pengarna är redan ivägskickade, och när jag loggar in på mitt konto så står det att dom är på väg och att jag ska få dem den 22a.

    Jag vet att kfm KAN ta dom ifrån mitt konto. Men är det möjligt/troligt att dem har mitt konto bevakat? Kan dom det? Så att pengarna försvinner direkt dem kommer in på mitt konto? Eller görs det bara stickprover någon gång då och då på konton vars ägare har skulder? 
    Jag tycker det känns osannolikt, för hade dem vetat om pengarna, så borde dem väl kontaktat försäkringskassan och bett dem skicka dem till kfm direkt iställlet?

    Hur eller hur, så hade jag tänkt ta runt 10 själv och köpa/betala lite annat, och sen ringa kfm själv och spela lite duktig och berätta att jag har 25.000 jag vill sätta in till dem.

    Inga moraltanter tack. Jag har skulder pga att jag var tillsammans med en narkoman när jag var 18 år, som mer eller mindre tvingade mig att handla saker på avbetalning. Ung, kär, blind, idiotisk, och väldigt rädd som jag var, gjorde jag det.

    Snälla låt Waldo läsa detta och hjälpa mig!

  • Svar på tråden Behålla retroaktiva pengar?
  • Äldre 19 Dec 23:25
    #1

    De kan ta pegarna men risken är inte så stor. När mannen fick arv efter sin pappa så tog de inget, inte heller när han sålt aktier. Vi har faktiskt inte betalat in extra på skulderna hos kf med de pengarna utan betalat räkningar som vi legat efter med, köpt mat, det är inte olagligt att inte betala extra till kf.

  • Anonym (Sa) Trådstartaren
    Äldre 19 Dec 23:29
    #2
    elmadumle skrev 2014-12-19 23:25:33 följande:

    De kan ta pegarna men risken är inte så stor. När mannen fick arv efter sin pappa så tog de inget, inte heller när han sålt aktier. Vi har faktiskt inte betalat in extra på skulderna hos kf med de pengarna utan betalat räkningar som vi legat efter med, köpt mat, det är inte olagligt att inte betala extra till kf.


    Tack för ditt svar! Jag förstår att man använder alla pengar själv. Lever man på existensminimum så är det många gånger alldeles för lockande att unna sig att tex gå till frisören, unna barnen något fint osv. Något man aldrig har råd med annars.
    Sådant kan aldrig människor som aldrig haft utmätning förstå. Och därför är vi bara hemska människor i deras ögon.

    Nej jag ANTAR att dem kommer ta dom, OM dom vet om att jag har pengar på väg.
    Men det känns inte troligt att dem skulle fått reda på det 2 dagar innan jag får dom?

    Funkar det så?

    Waldo... Need you.. Gråter
  • Äldre 19 Dec 23:37
    #3
    +1
    Anonym (Sa) skrev 2014-12-19 23:29:51 följande:
    Tack för ditt svar! Jag förstår att man använder alla pengar själv. Lever man på existensminimum så är det många gånger alldeles för lockande att unna sig att tex gå till frisören, unna barnen något fint osv. Något man aldrig har råd med annars.
    Sådant kan aldrig människor som aldrig haft utmätning förstå. Och därför är vi bara hemska människor i deras ögon.

    Nej jag ANTAR att dem kommer ta dom, OM dom vet om att jag har pengar på väg.
    Men det känns inte troligt att dem skulle fått reda på det 2 dagar innan jag får dom?

    Funkar det så?

    Waldo... Need you.. Gråter
    De kommer inte hinna ta de om du tar ut de/handlar för de. Jag skulle först göra något som du skriver, ex gå till frissan, köpa något till barnen-de kanske behöver nya kläder eller skor nu inför vinter, du behöver kläder? köp det, betala lite räkningar om du ligger efter, laga något som är trasigt du inte haft råd med, vinterdäck till bilen osv. Ja vi anses hemska som "tar" pengar från andra, men du, jag har slutat skämmas för länge sedan för det. Mannen har dessutom fått inledande skuldsanering så vi kan förhoppningsvis se ett slut på hans skulder i alla fall. Unna er något nu till jul:)
  • Anonym (Sa) Trådstartaren
    Äldre 19 Dec 23:51
    #4

    Är d helt säker på att dem inte kan ha en övervakning eller liknande på kontot, så att dem dras direkt när dom kommer in på mitt konto?

    Vad skönt att din sambo blivit beviljad skuldsanering, grattis, eller vad man nu ska säga! Då löser det sig snart för er!

    Jag känner mig dock väldigt hemsk som kanske tar pengar som någon annan egentligen borde ha. Men då man alltid har så lite pengar blir frestelsen för stor att ge barnen några extra julklappar. Jag tänkte även passa på att gå till tandläkaren, något jag inte har råd med annars.

    Jag vet inte hur jag ska göra.. :/

  • Anonym (Bido)
    Äldre 20 Dec 00:09
    #5
    +1

    Ta ut alla pengar direkt den 22:e så slipper du oroa dig.

  • Anonym (Sa) Trådstartaren
    Äldre 20 Dec 00:23
    #6
    Anonym (Bido) skrev 2014-12-20 00:09:33 följande:

    Ta ut alla pengar direkt den 22:e så slipper du oroa dig.


    Ja om jag bestämmer mig för att jag vill behålla lite så tänkte jag föra över dem till min sambo. Men det jag undrar över är ifall kfm troligen redan har koll på att jag har pengar på väg, och tar dem direkt kl 00.00 natten till måndag?
  • Äldre 20 Dec 00:37
    #7
    Anonym (Sa) skrev 2014-12-20 00:23:07 följande:
    Ja om jag bestämmer mig för att jag vill behålla lite så tänkte jag föra över dem till min sambo. Men det jag undrar över är ifall kfm troligen redan har koll på att jag har pengar på väg, och tar dem direkt kl 00.00 natten till måndag?
    Troligtvis inte...
  • Äldre 20 Dec 00:45
    #8
    +1
    Anonym (Sa) skrev 2014-12-19 23:51:09 följande:

    Är d helt säker på att dem inte kan ha en övervakning eller liknande på kontot, så att dem dras direkt när dom kommer in på mitt konto?

    Vad skönt att din sambo blivit beviljad skuldsanering, grattis, eller vad man nu ska säga! Då löser det sig snart för er!

    Jag känner mig dock väldigt hemsk som kanske tar pengar som någon annan egentligen borde ha. Men då man alltid har så lite pengar blir frestelsen för stor att ge barnen några extra julklappar. Jag tänkte även passa på att gå till tandläkaren, något jag inte har råd med annars.

    Jag vet inte hur jag ska göra.. :/


    Jag kan ju inte garantera det, men ta ut pengarna då. Och så går du till tandläkaren som du skriver, köp lite extra till barnen, det är dina pengar, du betalar ju redan via utmätning. Det är inte straffbart att ta ut sina egna pengar.
    Men du vet väl att kf kan stoppa din utmätning om du tex behöver gå till tandläkaren, du får då behålla dina pengar så du kan betala tandläkaren. Vi har båda fått tillbaka pengar när vi behövt gå till tandläkare eller nya glasögon. Nu sist pajade varmvattenberedaren, det gick på 12.000, mannen fick behålla utmätningspengarna så vi kunde betala den räkningen.

  • Anonym (Sa) Trådstartaren
    Äldre 20 Dec 00:49
    #9
    elmadumle skrev 2014-12-20 00:45:54 följande:
    Jag kan ju inte garantera det, men ta ut pengarna då. Och så går du till tandläkaren som du skriver, köp lite extra till barnen, det är dina pengar, du betalar ju redan via utmätning. Det är inte straffbart att ta ut sina egna pengar.
    Men du vet väl att kf kan stoppa din utmätning om du tex behöver gå till tandläkaren, du får då behålla dina pengar så du kan betala tandläkaren. Vi har båda fått tillbaka pengar när vi behövt gå till tandläkare eller nya glasögon. Nu sist pajade varmvattenberedaren, det gick på 12.000, mannen fick behålla utmätningspengarna så vi kunde betala den räkningen.
    Jag förstår.
    Det hade jag inte en aning om, tack så jätte mycket! Jag trodde inte att dem tog någon som helst hänsyn till sådant. 
  • Äldre 20 Dec 00:56
    #10

    En fråga bara: vem är Waldo?

Svar på tråden Behålla retroaktiva pengar?