• Anonym (Pappan utan känslor)

    Stanna eller gå?

    Är en tvåbarnsfar som tampats en bra stund med ett dilemma.
    Ska jag stanna kvar i mitt ur min synvinkel kärlekslösa förhållande där allt funkar bra utom förhållandet?

    Det här är första gången jag släpper dessa känslor utanför mig själv så ursäkta om det är lite rörigt.
    Jag är som sagt far till två söner på 4-5år och en på några månader.
    Älskar mina söner och vill dem allt väl kanske därav att jag stannat kvar så länge.
    Eller så är jag bara rädd vad som ska hända om jag kastar mig ut i det okända?

    Om vi börjar från början träffade jag min fru för väl över tio år sedan efter ett struligt till och från förhållande med en tjej som jag fortfarande inte vet om jag bara var så attraherad av att jag även var förälskad eller hur det var. Hursom så krossade den tjejen verkligen mitt hjärta grundligt och när jag lagom hade hämtat mig träffade jag min nuvarande fru av en slump på internet.
    Hon var ganska mycket yngre men kändes väldigt mogen och var till viss del fysiskt lik "strultjejen". Efter ett tags date'ande blev vi tillsammans, hon kom från struliga hemförhållanden och en känslofattig familj. Det var väl aldrig någon stor förälskelse utan mer en värme mellan oss men vi hittade en del gemensamma intressen och flyttade ihop. Efter en att ha kämpat oss igenom en kris med dåligt hus så var vårt förhållande på bättre när vi äntligen kunde flytta därifrån. Då var nog en av de gånger jag faktiskt känt mig kär i henne, kände att nu känns det rätt så vi gifte oss och var på en riktigt fin bröllopsresa tillsammans.
    Efter den bestämde vi oss för att skaffa vårt första barn som föddes ca 1.5år senare.
    Han var riktigt efterlängtad och allt gick bra tills han började på dagis och hon började jobba igen.
    Då började hon delvis pga sig själv och delvis pga dålig arbetsplats jobba alldeles för mycket.
    Det slutade med att hon brände ut sig.
    Detta ledde till slut till att hon fick börja äta antidepressiv medicin och att vi tillsammans började med familjeterapi.

    I samma vända som hon började jobba för mycket började vårt sexliv bli ansenligt sämre från att ha varit skapligt till rent dåligt.
    Jag har mer eller mindre sedan dess alltid fått hindra mig själv om jag blivit attraherad av henne för att har jag blivit för "på" så har hon känt sig pressad. Det innebär att för att det ska bli "något" så får man ta myrsteg i flera dagar i en för henne lagom takt tills hon kanske känt sig redo. När det sen blev något var det mer som att jag gjorde saker bara för att vi skulle ha göra det, eventuell passion och ömhet var då borta sedan länge, bara rå "kåthet" utan känslor. I samma vända började hon även med p-dator vilken funkade jättebra förutom att man då skulle vänta till en "säker" period eller köra med skydd. Det hjälpte inte heller spontaniteten eller passionen.
    Så var hon sjukskriven en period och vi började sakta hitta varandra igen. vi åkte på en sommarsemester som kunde blivit bra men blev skit pga yttre omständigheter, bland annat sjukdom och skador. Så efter den tillbaka till jobbet igen för oss båda, hon hade nytt jobb som var bättre än det gamla men inte bra. Avsaknaden av känslor fortsatte och jag funderade under hela den hösten för tredje, fjärde(?) gången att bryta upp allting för det kändes inte rätt men stannade mest för sonens skull. Så kom en ödestiger dag när p datorn visade osäker period men jag var så frustrerad att jag struntade i skydd.
    Efter drygt en månad insåg vi att barn nr 2 var på väg och jag fick en sån panik men tordes inte orda om det. kände bara nej nej men vi hade ju pratat om att skaffa ett barn till, något jag skjutit på pga min tveksamhet över förhållandet. Det kändes som hade jag ordat om att vi skulle göra abort var det som att göra slut, hamnade i en omöjlig situation och feg som man är backade jag igen..
    Så kom en graviditet som i bästa fall var OK men utan känsla av längtan alls som med barn 1, kände mest ett ansvar att ta hand om det.
    Nu är jag alltså här igen och inget känns bra. Julen närmar sig och jag kommer spela min roll som pappa igen för barnens skull men gråter inombords. Problemet är nog att vi aldrig haft den där gnistan, och fysiska attraktionen, det har bara funkat bra i vardagen..
    Jag har tappat mycket av min i grunden glada personlighet när mycket har gått åt till att lyfta min fru ur sina mörker och att ösa kärlek gång på gång men fått så lite tillbaka. Det svåra är att jag tror att hon faktiskt älskar mig, det är bara att hon inte kan/orkar/tänker på att visa det.
    Själv har jag tryckt tillbaka så mycket känslor att jag inte längre vet om jag känner något. Har slutat vara arg och ledsen och sårad, är bara likgiltig och trött. Har flera gånger haft seriös längtan att ha en affär men dels blir det inte möjlighet till det tidsmässigt och dels vill jag inte skada barnen eller min fru och dra dem igenom en dålig separation.

    Har så många gånger tänkt att vad förlorar jag egentligen på om jag skulle vara själv med barnen. 9 gånger av 10 känner jag att jag inte skulle förlora ett dugg.
    Kan jag göra något mer, jag har tagit upp hur jag känner med henne men inte nyligen och då blev det bättre en stund men så är vi tillbaka igen.

    Vad ska jag göra? Ni tjejer som är inne här, har någon av er nånsin känt på samma sätt som jag eller är jag bara en man som inte fått tillräckligt med sex och närhet? Ni killar, har ni varit i samma sits? Vad gjorde ni?

  • Svar på tråden Stanna eller gå?
  • vuxenmentrött

    Tala om för henne igen hur du känner. Och säg att du vill ha din familj men du saknar kärlek ifrån henne. Sjung ut bara. O förklara att det o det måste det bli lite förändring på . Säg hur du mår o dina tankar o varför du stannar för att du i grund o botten älskar din familj. Finns ingen härligare känsla än att ha en man som verkligen kan diskutera och förklara sitt läge. Du kan nog inte förlora ngt på att ta o prata om detta med henne?

  • Anonym (.l.l.l.)

    Dels så avslutar man innan man påbörjar med någon annan.
    Affärer är bara snaskiga och inget man kan skylla på ett dåligt förhållande, det är enbart man själv som är ansvarig för att man är otrogen, så avsluta innan man påbörjar, för allas skull.

    Och dels så bör du ta den här diskussionen med din fru och inte med främlingar på internet. Det är ju ert liv det gäller, och kan man inte diskutera med sin partner vad har man då? man ska iallafall absolut inte gå på råd från främlingar som inte känner någon av er, ska vi sitta och antingen förstöra eller rädda ditt förhållande? Nej prata med din fru.
    Förstår att du vill ha råd men den du bör prata med är ju din fru, ingen av oss kan förändra något och beslutet att stanna eller gå är ditt eget att ta baserat på vad du vet inte vad vi tycker eller tror.

    Ärlighet är faktiskt det bästa vare sig man stannar eller går.

  • Andrew

    Jädrar, kunde ha varit jag som skrev detta för 3-4år sen, är 3 barns far strax under 40..

    Mitt råd är att just nu stanna. Skriver mer senare... lite sent tyvärr.

    Men det viktigaste är att du får fram av henne exakt vad hon vill "få" av dig. Sitt lugnt och lyssna. Låt henne få säga precis vilket stöd hon vill du är. Hon vill säkert att du är glada pappan och hennes starka trygghet. Sen ska du förklara att du vill ge henne det men för att bli så och vara den man hon längtar efter så behöver dina depåer fyllas på. OCH det är INTE samma depåer som hon känner behöver fyllas på hos henne just nu. Men ni är nu i en fas där olika behov av närhet och trygghet behövs hos varandra. Var inte rädd för att säga att det är just den här typen av tex sex du behöver nu för att orka vara den man, make och pappa du och hon vill att du ska vara. Hon behöver se från din situation och hur du mår. Hon ska naturligtvis inte göra något mot sin vilja därför är det viktigt att det sjunker in hur du mår och vad hon vill att livet hemma är.

  • Tacksamt

    mitt råd är att gå,du har redan beskrivit att du inte mår bra.
    ärlighet och själv mår bra är viktigast.
    man ska inte vara kvar i ett förhållande för barnens,för partnerns eller normers skull,man ska lyssna på hjärtat!
    kram

  • Anonym (Igenkänning...)

    Jag känner så väl igen mig i det du skriver. Är kvinna och har varit tillsammans med min man i 15 år. Vi har två barn. Allt funkar på det praktiska planet. Han älskar mig, säger han, men trots att han är en underbar och modellsnygg man, har jag inte de rätta känslorna för honom. Vi har haft en del Problem, så som sjukdom, perioder av hög arbetsbelastning samt olikartade livsmål... detta har gjort att vi glidit isär... Nu när mycket lugnat sig hittar jag inte tillbaka rent känslomässigt. Skillnaden mellan dig och mig är att jag inte kan förmå mig att ha sex med min man då han för mig känns som en bror/vän... Vi har inte den rätta fysiska Attraktionen till varann, även om vi båda ser bra ut... Jag har gått i seperationsankar i snart två år... Men jag kan inte företälla mig ett liv utan barnen. Min man vet om hur jag känner, men han "härdar ut" och verkar tro att detta är en övergående fas. Själv är jag ärlig och säger att jag verkligen inte har en aning om hur jag kan få känslorna att komma tillbaka... Det basta hade ju varit om å var fallet...

  • Anonym (hua)

    Man kan ju aldrig råda hur du ska göra.

    Själv gick jag..det hade gått så långt och jag hade bearbetat det klart..fanns ingen utväg.Egentligen var det kanske taskigt,vet inte om jag försökt tillräckligt.

    Om du vill vara en familj ,om du älskar din fru. Så säg som det är? Vad har du att förlora? Säg att du vill försöka få gnistan..Men att ni båda måste kämpa ihop.
    Går det inte,har du iaf försökt. Går det,så toppen ju :)

    Frågan är bara..har du redan bestämt dig?

  • Anonym (Samma här)

    Vad ska man säga efter 16 år tillsammans med ett stormigt förflutet kantat med svartsjuka och otrohet. Har jag mer elle mindre bestämt mig för att gå. Vi är över de värsta småbarns åren barnen blir 7 och 9. Småbarnsåren generellt är oftast den tiden man tappar bort varandra för att tid och orken finns Inge där.

    Skulle fundera på om du älskar henne? ni kanske inte haft en enorm passion emellan er men finns det kärlek finns det hopp. Vi har haft en fantastisk passion, otroligt bra sex, vi är båda väldigt sexuella. Men idag spelar det verkligen ingen roll allt är bortblåst det finns inga känslor kvar från mitt håll. Jag vill bara vara själv leva fritt och må bra!!

    Med tanke på att era barn är så små skulle jag nog arbeta lite mer på att föröka få det att fungera. Vi har provat i hela 5 år vilket gör att det känns bra att kliva därifrån nu.

    Lycka till

  • NisseSwe

    Är på ungefär samma ställe som TS (man, 25-årig relation utan närhet).

    TS: det finns inga rätt eller fel. Personligen har jag ältat min situation i nåt år och för några månader sedan satte jag ner foten och klargjorde att det inte längre funkar. Har gått i familjeterapi några gånger och även i egen terapi för att förstå mer om mig själv. 
    Det enda råd jag kan ge är att vara ärlig mot dig själv. Agera så att du kan se dig själv i spegeln om ett halvår o ärligt säga att du har betett dig vuxet och på ett sätt som du är stolt över. Tänk också på att du inte kan förändra någon annan. Du kan bara ändra dig själv.

    Håll ut.
    /N

  • tommyt

    Jodå känner också att efter 15 år så var det kanske fel från början.. jag försöker avsluta nu och gå vidare men har velat länge men nu så gör jag ett ärligt försök
    Ja man måste prata med varann och jag har varit himla dålig på det.. och hon med faktiskt!.Jag har inte pratat med någon om allt heller utan gått ensam med det
    Har börjat detta år att prata med andra och få annan vinkel på allt .. det hjälper!

    Har börjat gått i familjesamtal nu så får se hur det slutar....
    Så du kanske ska föreslå det till henne?

    JA lagom God Jul härifrån med! .. näste måste bli bättre

  • Anonym (BörjaOm)

    När va ni ute på en dejt tillsammans senast?


    När kände ni attraktion till varandra senast?


    Försök leta efter glimtar som du vet att du mådde bra i och sätt dig ner och prata med henne som flera ovanstående säger. Ge henne en chans att förklara sig först, hur hon mår, vad honn känner för dig, vart hon vill t vägen med förhållandet. Avbryt inte, ställ frågor men formulera inte ledande. Sen är det din tur du ska få tla med samma respekt.


    avsluta med att du, som du ändå mellan raderna skriver, att du älskar din familj och vill lev med dom och bjud ut henne, ta en pizza och en öl eller gå på fin restaurant eller ta er favorit där ni ha starka känslomässiga kopplingar.


    När ni lägger er på kvällen så kryp intill henne och håll om henne, Bestäm att ni ska säga 3 positiva saker om varandra varje dag, till en början är de krystat men sen faller de in under dagen helt naturligt. Skicka ett kort sms med några fina ord.


    Försök ta er ur det! Om hennes jobb äter upp henne är det svårt att ge mer hemma :/ Är själv från en känslokall uppväxt och ovanstående råd är från vår teraput, vi gick för att vi ville ha en neutral miljö att diskutera jobbiga saker och även få vägledning. Detta har hjälpt mig/oss enormt!!


    Lycka till! Du verkar vara en fin man och far!

  • nyponros69

    Gift sen 20 år, 3 barn tillsammans och haft 3 företag tillsammans. Allt har inte varit alls dans på rosor

    Vi har alltid haft bra kommunikatin, men ändå

    Många slitningar ska gudarna veta

    Vi tog hjälp av oss en super bra parterapeut via Humanova. Fantastiskt bra

    Gav oss andra "glasögon " så vi kunde se varandra på annat sätt än förut.

    Allt är inte som när vi träffades men vi försöker jobba på det. Ingen är perfekt men vi kan säga att vi har verkligen försökt att hitta tillbaka till varandra igen. Detta hände för 3 år sedan..

    Jag skulle rekommendera verkligen en bra parterapeut. Ingen som kommunen ordnar de jobbar på helt annat sätt. Vi är så glada att vi hittade denna terapeut

    Lycka till

  • Anonym (Lillan)

    Jag och min sambo har ungefär samma problem, fast utan barnen. För oss är jag den jobbiga, har fått kämpa med mig själv i hela förhållandet för att inte gå under. Och min fina sambo har burit mig då jag inte orkat själv. Jag vet att han fått ta mer än nödvändigt av bördan, och när jag haft självmordstankar och ingen annan att vända mig till har han inte släppt mig ur sikte mer än korta stunder.

    De perioder då jag mått bättre har jag återgäldat allt han gjort för mig, men det är klart jag har dåligt samvete över hur mitt mående påverkar honom. Vi har genom min samtalskontakt inom psykologin lärt oss att prata om allt. Han får säga ifrån när jag blir för jobbig och jag får säga till när det är allvar och han måste hjälpa mig.

    Mitt mående är dock mitt ansvar, och jag är innerligt tacksam att min sambo bestämt sig för att stanna och kämpa. I nöd och lust, säger man ju, och om vi haft mycket nöd nu kanske det bra är framför oss. I annat fall vet vi att vi klarar att ta oss igenom skiten också.

Svar på tråden Stanna eller gå?