• Anonym (Hia)

    Börja betala skulder..

    Jag har skulder. Skulle tippa på ca 200.00:-. Mycket mer till inkasso än kfm.
    HUR bär jag mig åt för att ta tag i detta? Jag har utmätning nu, men blir bara ca 500:- i månaden då min inkomst är låg. 
    Jag tror jag har skulder till 4 inkassobolag, och till kfm såklart.
    Hur får jag reda på vart alla mina skulder ligger, och hur mycket dom är på?
    Har hört att kfm inte kan svara på hur mycket man har i skuld till dom, stämmer det??
    Jag kan omöjligt betala mycket till alla inkassobolagen. en hundring per månad skulle gå, max. 
    Är det ens värt det?

    Ang skuldsanering, tas alla inkasso skulder bort då också? Eller bara de man har hos kfm? Om det bara är de hos kfm är ju inte det något alternativ för mig, då jag som sagt har mer skulder hos inkasso.

    Vore tacksam för hjälp/tips.

  • Svar på tråden Börja betala skulder..
  • Anonym (Kfm)

    Hej! Jag tycker de är jättebra att du vill ta tag i detta!

    Steg ett

    Kolla en gratis kreditupplysning på minuc.se

    Då ser du hur din totala skuld, hur många krediter du har och om du har fått anmärkning och isåfall även hur många. På uc:n ser man dock inte vart skulderna ligger och det gör inte heller kronofogden.

    Hos kronofogden hamnar bara alla ärenden som inkassobolag tex lämnar vidare för såkallad verkställighet.

    Du skulle exempelvis kunna ha en kreditkortsskuld som bara står och växer hos nordea med ränta och inkasso avgifter utan att du betalar, dem kan alltså aldrig driva in skulden förrän de tagit kontakt med kronofogden.

    Steg två är att kontakta inkassobolagen, man kan alltid be om en avbetalningsplan. Ofta brukar de vara villiga på detta.

    Skuldsanering är bara för mål hos kronofogden och det ska göras en bedömning på att du på flera år inte kommer kunna betala av din skuld.

    Steg tre är att försöka betala av då, vad du nu än kan!

    Hoppas de löser sig!

    Med vänlig hälsning,

  • zZzZz
    Anonym (Hia) skrev 2014-12-20 00:51:45 följande:

    Ang skuldsanering, tas alla inkasso skulder bort då också? Eller bara de man har hos kfm? Om det bara är de hos kfm är ju inte det något alternativ för mig, då jag som sagt har mer skulder hos inkasso.

    Vore tacksam för hjälp/tips.
    Skuldsanering är inte så lätt att få som du tror, finns mycket information på google att hitta, även KFM hemsida..

    https://www.kronofogden.se/Skuldsanering4.html

    Dina skulder hos inkassobolagen kommer förr eller senare hamna hos KFM om du inte betalar dom...
Svar på tråden Börja betala skulder..