• Darimna

    Ta med barnet på toaletten eller lämna utanför?

    Förlåt en väldigt intim fråga, men skulle uppskatta förnuftiga svar.

    Om ma nnu måste välja, vilekt är minst skadligt för barnet? (2-3år)


    Att stå utanför toalettdörren och gråta och skrika för att hen inte får komma in, eller att vara med inne och se att det kommer blod från mammas underliv?


     


    Jag försöker dölja, passa på när barnet ser TV eller är upptagen, men i perioder får jag bara inte gå på toaletten ensam och ibland måste man ju byta tampong och binda. Jag märker att barnet reagerar och blir rädd och orolig och igår kom det med ängslig röst; "Har du fel på rumpan mamma?"

    Hur gör ni?

  • Svar på tråden Ta med barnet på toaletten eller lämna utanför?
  • Flickan och kråkan

    Oj, jag har aldrig mörkat min mens. Jag berättade tidigt att alla mammor och äldre flickor regelbundet blöder ur snippan....och att det beror på att man kan få barn. Ju äldre mina pojkar blivit desto mer har jag berättat. De har ju undrat vad jag köpt när jag köpt bindor och så också. Förklara bara rakt upp och ner, odramatiskt. Det är ju inget farligt .

  • Flickan och kråkan

    Mitt tips är alltså att du berättar ärligt att det är något helt normalt och ofarligt. Visa henne att man har skydd binda/tampong under tiden för att man inte ska få blod på kläderna .

  • Alexi

    Jag har alltid undvikit att ha barn med på toa just när jag har mens... Eller så byter jag binda väldigt diskret.

  • Alexi

    När barnen varit tillräckligt stora för att notera och kommentera har de helt enkelt fått börja vänta utanför. Man kan ju oftast styra sina toabesök lite i tiden i alla fall.

  • Darimna
    Flickan och kråkan skrev 2014-12-20 11:38:07 följande:

    Mitt tips är alltså att du berättar ärligt att det är något helt normalt och ofarligt. Visa henne att man har skydd binda/tampong under tiden för att man inte ska få blod på kläderna .


    Tack. Jo det är ju så jag har gjort. Hon har ju alltid varit med in och det är bara nu senaste månaderna som hon börjat reagera. Kanske för att hon lärt sig vad blod är för något och att man oftast är skadad när man har det... 


    Jag såg hennes oro extra tydligt igår, förklarade tydligt att det inte var något fel, inte gjorde ont och inte var farligt, men hon verkar inte riktigt förstå och fortfarande tycka det är läskigt. Skulle helst vilja att hon slapp se detta nu, men är ju rädd att nu när hon vet kanske hon blir ännu mer orolig om jag inte vill släppa in henne alls. 

  • Darimna
    Alexi skrev 2014-12-20 11:47:11 följande:

    När barnen varit tillräckligt stora för att notera och kommentera har de helt enkelt fått börja vänta utanför. Man kan ju oftast styra sina toabesök lite i tiden i alla fall.


    Inte "helt enkelt" när att vänta utanför alltid innebär att hon står och storgråter och bankar på dörren. Spelar ingen roll om hon var fullt upptagen i lek eller TV sekunden innan, det är någonting hon tycker är fruktansvärt obehagligt med att jag stänger in mig och låser henne ute. 
  • Flickan och kråkan
    Darimna skrev 2014-12-20 11:53:55 följande:

    Tack. Jo det är ju så jag har gjort. Hon har ju alltid varit med in och det är bara nu senaste månaderna som hon börjat reagera. Kanske för att hon lärt sig vad blod är för något och att man oftast är skadad när man har det... 

    Jag såg hennes oro extra tydligt igår, förklarade tydligt att det inte var något fel, inte gjorde ont och inte var farligt, men hon verkar inte riktigt förstå och fortfarande tycka det är läskigt. Skulle helst vilja att hon slapp se detta nu, men är ju rädd att nu när hon vet kanske hon blir ännu mer orolig om jag inte vill släppa in henne alls. 


    Stänger man ute barnet i det läget så säger man ju på något sätt att det faktiskt är något farligt och fel. Jag skulle tveklöst vara öppen med det, ha henne med när hon önskar, och göra det så odramatiskt som möjligt. Världen är lite stor och läskig när man är liten och inte riktigt förstår. Kanske läge att berätta om ägg, bebisar i magen och vad som händer med ägg som inte blir bebisar ? Du kan ju utgå från när hon var liten bebis och låg i magen....det brukar barn gilla .
  • Cecese

    Jag har aldrig haft problem med det eller försökt dölja det. Mina barn har varit med från dom varit små och jag förklarade helt enkelt att när flickor blir stora så får dom mens och det är inget farligt. Ibland har dom ställt frågor om det och då har jag försökt svara så bra jag kan på frågorna. Alla mina 4 barn vet att tjejer får mens, även mina pojkar som är 6 och 8 år. Dom tycker kanske att det är lite äckligt men inte konstigt. 

  • Mymla

    Men herregud dölja sin mens? Det är väl klart ungen undrar om du håller på med hemlighetsmakeri. Förklara att alla vuxna/mammor har mens och det är bra och naturligt för kroppen och visa henne vad en binda är och att man har det för att inte få mens på byxorna. När min mamma fick mens blev hon livrädd och brände upp sina trosor, ingen hade berättat vad det var så hon trodde att hon var dödssjuk.

  • KakanSmakan

    Jag minns själv när jag var ett barn på åttiotalet och var inne på toaletten när min mamma bytte både tamponger och bindor. Det var skönt för mig sen när jag själv fick mens att veta att det är normalt och att alla kvinnor lever med det.

    Har man en son tycker jag det är minst lika viktigt att inte hymla om det. Det tråkigaste som finns är ju killar som är rädda för mens.

  • Litet My

    Ta med barnet in eller förklara vad det är, reagerar barnet ändå så avled med något typ din mobil eller nåt de sekunderna det tar att byta mensskydd. Så invecklat är det inte att göra utan att flasha en massa blod inför barnen heller.

  • Virus85

    När jag är själv hemma har jag alltid toa dörren öppen oavsett och är min man hemma låser jagð???

  • MammAmma

    Mina barn har vetat vad mens är så fort de förstått orden som kommer ur min mun. Jag låser aldrig toadörren hemma så när de första gången kommit in och sett att jag haft mens har jag förklarat vad det är och att det är normalt och ofarligt.

  • Butterscotch

    Minst skadligt är det förstås att förklara för barnet vad mens är för något. Det är väl inget att vara hemlighetsfull om?

  • Mercurialis

    Jag hade inte lämnat barnet utanför badrummet utan tagit med barnet in. Mens är inte farligt. Mina barn, som är 5 och 7 år, vet vad mens är och att det är något naturligt.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • fluu

    Ser inte varför det skulle vara konstigt med mens. Inte skrämmande heller. Förklara vad det är istället och stäng inte ute barnet.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Alexi

    Jag ser bara inget behov av att diskutera min kropp med mina barn, vare sig vad man gör på toaletten, mens eller övrigt. Det är privat. Sen att lära dem om sånt kan man göra på andra sätt, när de behöver veta.

  • Penida
    Flickan och kråkan skrev 2014-12-20 11:33:11 följande:

    Oj, jag har aldrig mörkat min mens. Jag berättade tidigt att alla mammor och äldre flickor regelbundet blöder ur snippan....och att det beror på att man kan få barn. Ju äldre mina pojkar blivit desto mer har jag berättat. De har ju undrat vad jag köpt när jag köpt bindor och så också. Förklara bara rakt upp och ner, odramatiskt. Det är ju inget farligt .


    Håller helt med.
    Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Ta med barnet på toaletten eller lämna utanför?