• Anonym (BonusFarzan)

    Tänker jag fel här ang sambons barn?

    Hej,

    Jag är frånskild och sambo med en ny kvinna sedan 5 års tid. Under alla dessa 5 år har hennes numera 12-åriga dotter bott med oss på heltid då hennes pappa är alkolist. För en tid sedan flyttade även sambons 21-åriga son hem till oss då han blev av med sitt eget boende och har väldigt svårt att hitta nytt boende, p.g.a att han inte får nytt jobb så lätt då han är straffad för narkotikabrott och finns med i polisens brottsregister.

    Jag har alltid betalat hälften av alla gemensamma räkningar hemma som mat, el, vatten, bredband, TV-licens m.m under alla åren jag & sambon bott tillsammans.

    Nu börjar hennes dotter bli betydligt dyrare i drift då hon tränar 3 ggr i veckan och därmed äter mer än sin både mig och sin egen mamma ibland och definitivt duschar betydligt längre (vi bor i bostadsrätt som vi äger 50/50 med egen panna) och dessutom slår hon på både TV, datorer och lampor överallt utan att slå av det efter sig fast jag tjatar på henne att göra det. Nu har även hennes son flyttat in och han är precis likadan, han äter som en häst, duschar ibland slut på vårt varmvatten så jag har fått duscha kallt på morgonen till jobbet, tänder alla lampor han hittar och går hemifrån på nätterna utan att vare sig släcka dem eller ens låsa dörren ibland när vi ligger och sover.

    Jag känner nu att jag inte längre har nån lust att betala hälften av det sambons barn förbrukar, det handlar om ganska stora pengar över tid. Jag kan tycka att hon ska betala 3/4 delar (för henne och sina två barn) av hushållets gemensamma utgifter när det gäller mat, el & vatten.

    Tycker ni att jag tänker fel här?

    Jag har redan två egna barn sedan tidigare på 24 och 21 år att supporta som bor själva som hon inte behöver betala en krona för.

  • Svar på tråden Tänker jag fel här ang sambons barn?
  • Papito

    Svårt.....

    Att börja ändra upplägget med tolvåringen nu kan nog skapa en kris i relationen och kan inte handla om sååå många kronor extra om ni handlar genomtänkt (mat och sånt alltså). Möjligen att ni kan bestämma att mamman får stå för extrakostnader för märkeskläder och sånt om tjejen kräver sånt (vilket hon kanske inte alls gör).

    Personligen tror jag att jag hade låtit det med tolvåringen vara, med undantag för lyxförbrukning.

    Vad gäller sonen hade jag däremot begärt att han skulle betala för sig. Någon form av inkomst är han berättigad till (i värsta fall socialbidrag) och där finns tydliga mallar för vad han ska betala som inneboende, vilket han får skriva sig som.

  • eslah

    Jag förstår faktiskt inte varför du betalat för hennes barn från början, bara att sluta upp med det. Det är hon och barnets far som har försörjningsplikt, inte du. Och 21-åringen borde pröjsa om han ska bo hemma, om inte....ja då är det din bruds huvudvärk.

  • Morning Star

    Jag håller med föregående talare. 21-åringen borde man utan problem kunna avkräva nån form av hyra eller motsvarande; han är tillräckligt gammal för att man ska kunna förvänta sig att att han ska ha en inkomst av något slag. Tolvåringen är väl däremot svårare, men hennes pappa borde väl bidra ekonomiskt med något om hon bor permanent hos er? 

    Ett annat alternativ är väl också att installera timers och rörelsedetektorer på allting, så att det inte står igång utan att nån aktivt använder det. Tyvärr är väl en varmvattenreglerande pollettmaskin ganska dyr att installera i duschen, annars hade ju det varit en smidig väg att ransonera vattnet så att det räcker till alla.

    Har du sammanställt en detaljerad kostnadskalkyl så att du kan peka exakt på vad som kostar extra och vilka intäkter som (inte) täcker dessa kostnader? Det kan nog vara bra att få på pränt, även för egen del så du får lite koll.

  • Drottningen70

    21 åringen ska betala hyra och sin egen försörjning. Om han ej har inkomst så får han söka försörjningsstöd från socialtjänsten. Småaktigt att börja jiddra om 12 åringen efter så många år dock. Lägg ned den biten.

  • Anonym (BonusFarzan)
    Alexi skrev 2014-12-20 12:06:09 följande:

    Men 21-åringen betalar väl för sig själv??


    21-åringen ska bara betala hyra, som sambon enväldigt bestämt till 2.000:- / mån. Hyran kommer hon ta säger hon. Jag ska betala hälften av allt som vanligt, vilket för mig innebär att hon plötsligt går 2.000 :- plus per månad. Mat behöver bara betala nån gång ibland, typ när han har råd har hon enväldigt bestämt. Då han är uppe hela nätterna och sover bort en del dagar har jag svårt och förstå hur han ska kunna jobba ihop det han förbrukar. Jag har försökt ta upp detta med henne och då blir hon alltid arg och tycker jag är snål...nu börjar jag ruttna på hennes agerande! Därför jag vill vädra mina tankar här med er innan jag agerar konkret...
  • Anonym (nej)
    Anonym (BonusFarzan) skrev 2014-12-20 13:40:34 följande:
    21-åringen ska bara betala hyra, som sambon enväldigt bestämt till 2.000:- / mån. Hyran kommer hon ta säger hon. Jag ska betala hälften av allt som vanligt, vilket för mig innebär att hon plötsligt går 2.000 :- plus per månad. Mat behöver bara betala nån gång ibland, typ när han har råd har hon enväldigt bestämt. Då han är uppe hela nätterna och sover bort en del dagar har jag svårt och förstå hur han ska kunna jobba ihop det han förbrukar. Jag har försökt ta upp detta med henne och då blir hon alltid arg och tycker jag är snål...nu börjar jag ruttna på hennes agerande! Därför jag vill vädra mina tankar här med er innan jag agerar konkret...
    nej nej det där måste ni ta en runda till! 

    kan du prata med sonen utan henne först, han är ju ändå vuxen och haft eget boende förut, Han vet att det kostar, Är han någorlunda normal borde han erbjuda sig betala allt han kostar. Och du och hans mamma ska DELA på det ni får av sonen!
  • Alexi

    Kolla konsumentverket, det finns tydliga riktlinjer på rimlig nivå att betala hemma.

  • Fjärilslarv

    shit vilket daltande med sonen!
    Jag betalade 3000kr i hyra + min egen mat. 

  • AstaMärta

    Det här med att tända lampor... Går folk verkligen runt i mörka lägeheter nuförtiden bara för att spara ström? Dagens lågenergi och led drar ju inte mycket alls. Klart att man ska ha ett upplyst hem!

  • Tom Araya
    AstaMärta skrev 2014-12-20 21:53:50 följande:

    Det här med att tända lampor... Går folk verkligen runt i mörka lägeheter nuförtiden bara för att spara ström? Dagens lågenergi och led drar ju inte mycket alls. Klart att man ska ha ett upplyst hem!


    Går man runt så nyttjar man väl ljuset. Går man och lägger sig, lämnar bostaden eller rummet för timmar så gör man inte det.
Svar på tråden Tänker jag fel här ang sambons barn?