• JillyJ

    Hur var första natten med växelvis boende efter en skilsmässa?

    I mars flyttar jag in i ett radhus efter ett gemensamt beslut om att skiljas. Maken kommer bo kvar i huset. Trots att vi är lugna med vår skilsmässa och det är ömsesidigt, och jag har gått och tänkt på separation i flera år, så känns det ändå FÖRJÄVLIGT just nu med alla tankar som snurrar. Det ÄR ju en enorm förlust att på nåt sätt välja bort sin familj, sitt liv, och halva barnens barndom. Det är främst mot barnen jag känner mig helt usel och förbannat kass, snart kommer vi släppa en bomb att deras trygghet kommer att påverkas och livet ställs upp och ner.

    Vi har två barn, 2 & 5 och de är våra ljuvligaste i denna värld och vi kommer göra precis allt vi kan för att detta ska gå så smidigt och lugnt det bara går (precis som vi jobbade arslet av oss för att få äktenskapet att funka), och jag är nyfiken på att höra hur det var för andra den allra första tiden, första natten i det nya boendet?
    Gärna tips från er som fortfarande var kompis med ert ex, att ändå visa barnen att föräldrarna bryr sig om varandra och vill varandras bästa men utan att förvirra dem om att man kanske blir ihop nångång igen.

    Så hur var första natten för barnen i sina nya sängar, i sitt nya, andra hem?
    Hur var första natten ensam? Veckan?

  • Svar på tråden Hur var första natten med växelvis boende efter en skilsmässa?
  • zbaby

    Vi är i typ samma sits men har börjat bo i en annan lgh varannan natt så att barnen slipper flytta runt i början. Ska öka det till två osv. Familjerådgivaren vi gick till sade att barn under två inte ska vara utan den andra föräldern mer än två dygn, max tre. De glömmer tydligen..

    Håller med dock, sjukt tungt att man tar barndomen ifrån dem, galet! Men vi försöker intala oss att vi gör det för deras bästa. De blir två resp sex år i vår.

  • ELLEoClara

    Nu minns jag inte riktigt första natten hon var borta men kan komma med lite positiv energi endå.

    Det går att få det att funka!

    Vi gick isär för 3 år sen ( bott isär 2,5 år) skiljdes som vänner och är fortfarande vänner.

    Dottern var nästan 3 år när pappan fick annat boende.

    Första 1-2 åren bodde hon mest hos mig ( pga hur vi jobbade) Var hos sin pappa ca 2-3 nätter i veckan men oftast hämtade jag på dagis även på pappadagar.

    Hade hon inte träffat sin pappa på några dagar kom han förbi o hälsade på kanske åt med oss osv.

    Samarbete o aldrig mer än 3 dagar från kontakt med den andra föräldern !

    Idag bor vi nära varandra så dottern kan själv gå mellan som hon vill, och även flytta saker mellan som hon vill. Pga bättre arbetstider är hon nu ca 3-4 dagar hos oss vardera.

    Vi firar jul/ födelsedagar tillsammans när vi kan.

Svar på tråden Hur var första natten med växelvis boende efter en skilsmässa?