• Anonym (tröttast)

    Ni som har barn som har egen familj

    Om du har ett vuxet barn som har egen familj och du får veta om en situation i ditt barns familj där ditt barn gjort fel och sambon eller barnbarnet blivit lidande hur hanterar du det?

    Säger du något eller lägger du dig inte i? Erbjuder du hjälp?

  • Svar på tråden Ni som har barn som har egen familj
  • Fjärilslarv

    Jag skulle inte lägga mig om inte de bad mig.
    Jag hade blivit skitsur om min mamma/pappa la sig i.

  • Anonym (Mia)

    Men självklart kan du prata med ditt eget barn och säga att det gjort fel. Däremot borde du verkligen inte göra det inför ditt barns respektive och egna barn. Ibland kan man hjälpa, ibland ska man inte hjälpa, beror på personer och vad som hänt.

  • Anonym (tröttast)
    Anonym (Mia) skrev 2014-12-22 12:58:17 följande:

    Men självklart kan du prata med ditt eget barn och säga att det gjort fel. Däremot borde du verkligen inte göra det inför ditt barns respektive och egna barn. Ibland kan man hjälpa, ibland ska man inte hjälpa, beror på personer och vad som hänt.


    Säg att ditt barn gjort av med hela familjens pengar och inte har råd att betala hyran?
  • Bestemor
    Anonym (tröttast) skrev 2014-12-22 13:34:47 följande:

    Säg att ditt barn gjort av med hela familjens pengar och inte har råd att betala hyran?


    Det där känns som ett mindre fel eller vad man nu ska kalla det.

    Självklart hade man fått hjälpa till med hyran. Det är ju jag som uppfostrat mitt barn.
  • Långbenopluto
    Anonym (tröttast) skrev 2014-12-22 13:34:47 följande:
    Säg att ditt barn gjort av med hela familjens pengar och inte har råd att betala hyran?
    Deras huvudvärk.....
  • Anonym (Mia)
    Anonym (tröttast) skrev 2014-12-22 13:34:47 följande:
    Säg att ditt barn gjort av med hela familjens pengar och inte har råd att betala hyran?
    Jag skulle bli extremt besviken på mitt barn. Som vuxen ska man klara sig själv, vill man då springa till mamma och be om lån, dvs ha hjälp av föräldrarna får man lov att tåla lite jobbiga frågor. Mina barn är bara tonåringar än så länge och rätt sparsamma. Den där saken som pengarna gått till, går den att sälja? Om mitt barn med familj riskerade bli bostadslösa skulle jag nog lägga ganska mycket pengar på att hjälpa dem. Men sen är jag så hemsk så att i gengäld skulle jag ställa krav. Mitt barn skulle till exempel få betala av lånet! Är båda vuxna lika dåliga med pengarna eller är partner mer förnuftig? Kanske begära att om jag ställer upp denna gång så är motkravet en automatöverföring från mitt barns konto direkt efter löning till partnerns konto som då ansvarar för betalning av hyra, el, mat. Överföring varje månad från båda till ett sparkonto där det endast går att ta ut pengar med bådas underskrift? Svårt att veta hur jag exakt skulle göra för det beror så mycket på om det bara var en engångshändelse eller om det är vanligt återkommande problem.
  • 880215

    Min mamma arenans erbjudit ekonomisk hjälp och sedan tagit "diskussionen" med mig. Helt i sin ordning, anser jag. Hon slutade inte vara min mamma bara för att jag, enligt svensk lag, blev myndig.

Svar på tråden Ni som har barn som har egen familj