• Anonym (Kaffedraken)

    Årsarbetstid, spelar det ngn roll?

    Hej!


    Jag har anmält min lön till försäkringskassan och ska om ett tag gå på min första föräldrarledighet.
    Min årsinkomst är långt över taket.


     


    Min årsarbetstid blev 2080timmar vilket jag tror är standard, eller?

    Dock så vet jag att vi på jobbet jobbar kortare än 40h per vecka, tror det är 37-38 eller något.


    Min fråga är om det spelar någon som helst roll med årsarbetstid, isåfall, förklara gärna hur?


    Och sedan om det spelar ngn roll för mig som ändå har slagit i taket?


    Sista frågan, om jag nästa år får en löneförhöjning från säg 62000kr/mån till 63000kr/mån, behöver jag anmäla detta eftersom jag ändå har slagit i taket?

  • Svar på tråden Årsarbetstid, spelar det ngn roll?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej Jeff

    "Årsarbetstid är det antal timmar eller dagar per år som en försäkrad kan


    antas komma att tills vidare ha i sitt förvärvsarbete som ordinarie arbetstid,


    eller motsvarande normal arbetstid. Årsarbetstid kan timberäknas eller


    schablonberäknas i dagar".

    Om du arbetar 40 timmar/vecka  så räknar du 40 timmar x 52 veckor = 2080 timmar.
    Arbetar du 38 timmar/vecka så räknar du 38 timmar x 52 veckor = 1976 timmar

    Det är viktigt att du står på rätt årsarbetstid.


    Syftet med reglerna om årsarbetstid är att en person som avstår från arbete


    ska få en mer korrekt kompensation vid inkomstbortfall


    När man räknar fram vilken ersättning för t ex vab (vård av sjukt barn eller 10 dagar I samband med barns födelse) du ska ha, så räknar man årsinkomsten x 0,97 x 0,80 dividerat med årsarbetstiden.
    Vid beräkning av föräldrapenning så är det samma formel men man dividerar istället med 354 dagar. Det beror på att föräldrapenning kan man få för 7 dagar/vecka.

    Eftersom du redan nu ligger högt over "taket" så blir det ingen skillnad på din ersättning och du behöver inte anmäla ändrad inkomst om du får löneökning,

    Hälsningar
    Alex, handläggare

Svar på tråden Årsarbetstid, spelar det ngn roll?