• Anonym (MrsX)

    Ska man känna såhär efter cellgift mot utomkeds??

    Fick bekräftat att jag hade ett utomkedhavandeskap i början på veckan. Fick ligga inne på sjukhuset under hela onsdagen och det beslutades att jag skulle få cellgift för att få bort det, då det är jätte tidigt (vecka 6) och att mitt HCG låg på 1100. Jag blev även tillsagd att fortsätta äta folsyra-tabletter.


    Dagen efter kändes inget märkligt, men i går började jag känna som en tyngd över hela buken. Inte så att det gjorde ont, mest obehag-känsla... möjligtvis att det gjorde lite ont när jag hostade till/nyste eller skulle bajja.... Ringde kvinnokliniken och dom sade att det kan va tecken på att blödningen kommer börja. Jag är dock livrädd att jag kanske har massa blod i buken?! Men då menade hon på att då borde jag ha mer ont och kanske feber...


     


    Idag är det samma tyngdkänsla, mer ont vid tömmning/nysning/hostning dock... Är det normalt att känna såhär? Jag har fortfarande inte börjat blöda... enligt läkaren skulle jag börja blöda inom första dygnet.... nu har det snart gått 3 dygn och fortfarande inget blod. MIna bröst är dessutom fortfarande extremt ömma som de vart under hela graviditeten.


     


    Tankar om detta? gärna från erfarna som varit med om samma och som fått cellgift mot X.

  • Svar på tråden Ska man känna såhär efter cellgift mot utomkeds??
  • Anonym (MrsX)

    puff.... skulle verkligen behöva höra andras erfarenheter. hittar inget när jag googlar...

  • Påven Johanna
    dollface85 skrev 2014-12-29 20:49:48 följande:

    Är du säker på att du fick cellgift? har du cancer?


    "En medicinsk metod för behandling av graviditet utanför livmodern är behandling med methotrexat. Detta är ett cellgift som hämmar cellväxten i graviditetsprodukten, som då upphör. Fördelen med en medicinsk behandling är att man slipper en operation, som ju inte är riskfri och dessutom ökar risken för en ny graviditet utanför livmodern. Medicinsk behandling med methotrexat är dock på försöksbasis och kan ännu inte erbjudas som rutinbehandling."

    www.netdoktor.se/graviditet/artiklar/utomkvedshavandskap/
  • dollface85
    Påven Johanna skrev 2014-12-29 21:01:13 följande:
    "En medicinsk metod för behandling av graviditet utanför livmodern är behandling med methotrexat. Detta är ett cellgift som hämmar cellväxten i graviditetsprodukten, som då upphör. Fördelen med en medicinsk behandling är att man slipper en operation, som ju inte är riskfri och dessutom ökar risken för en ny graviditet utanför livmodern. Medicinsk behandling med methotrexat är dock på försöksbasis och kan ännu inte erbjudas som rutinbehandling."

    www.netdoktor.se/graviditet/artiklar/utomkvedshavandskap/
    Fast då är det inte abort då är det utomhavandeskap. det ger också intycket som det är på prov grund istället för standar procedude. sorry men inget av detta skriker abort..
  • Anonym (^.^)
    dollface85 skrev 2014-12-30 00:16:33 följande:
    Fast då är det inte abort då är det utomhavandeskap. det ger också intycket som det är på prov grund istället för standar procedude. sorry men inget av detta skriker abort..

    Vad menar du egentligen? Jag tror att åtminstone jag missförstår dig grovt, för texten Påven citerat handlar just om att avbryta en graviditet, liksom trådstarten. Försök gärna förklara vad du menar igen :)


     


    TS: Har ingen personlig erfarenhet, men i ditt läge hade jag gått på vad läkaren sagt, i det här fallet att blödningen skulle börja inom ett dygn, och ringt till mottagningen/sjukvårdsrådgivningen och frågat. Om inte annat så för att lugna nerverna lite. Det handlar säkert bara om att det är individuella skillnader, men ring hellre en gång extra så slipper du fundera. 


    Beklagar vad du fått gå/går igenom, och önskar lycka till fortsättningsvis!

  • Anonym (här är en till)

    jag var i sjukan förra veckan och fick samma behandling, sen dess har jag varit hemma och "vilat" och har haft ont och en del blödningar...egentligen skulle jag ta nytt blodprov igår men vågar inte lämna huset p g av alla smärtor.

    Jag tror inte att man kallar det abort eftersom det är inget foster som utvecklas. Detta är att ägget har befruktats med sperma men inte gått hela vägen in till moderlivet, utan "fastnat" på vägen, på äggledaren. Det kan inte utvecklas till ett foster eller embryo men växer och skapar massa smärta tills det brister och förstör äggledaren om man inte avbryter med operation eller cellgifts sprutan, som i vårat fall.

    Förhoppningsvis, så blir jag bra snart och det hoppas jag du också blir.

Svar på tråden Ska man känna såhär efter cellgift mot utomkeds??