• DSA01

    Änglamakerskor !!

    Hörde på radion idag om änglamakerskor  och hur de behandlade  barnen förr i tiden, det var ju såna kvinnor som tog emot oäkta barn för som sagt kunde ju inte en ogift kvinna ha barn sådär utan att vara gift på den tiden, så därför överlämnades dessa stackars barn till dessa som kallades för  änglamakerska , höll på att få mig ett bryt då jag hörde vad de gjorde och ännu värre nu när jag satt och läste här , läs nedan

    sv.wikipedia.org/wiki/Hilda_Nilsson

    sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84nglamakerska

    Man blir ju bara ledsen Gråter stackars barn

  • Svar på tråden Änglamakerskor !!
  • Sisisisi

    Det var ju inte heller särskilt länge sedan som detta försiggick... Bara några generationer sen!


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Aniiee

    Ja, så blir det när naturen gör som naturen gör. Man skulle kunna dra upp massor av mer eller mindre politiskt dravel om patriarkat och kvinnors utsatthet och människors desperation och aborträtter och preventivmedel och sånt. Men jag nöjer mig med att konstatera att utvecklingen trots allt går framåt. I alla fall i västvärlden. Änglamakerskor finns fortfarande.


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Emmask
    Aniiee skrev 2014-12-20 19:26:06 följande:

    Ja, så blir det när naturen gör som naturen gör. Man skulle kunna dra upp massor av mer eller mindre politiskt dravel om patriarkat och kvinnors utsatthet och människors desperation och aborträtter och preventivmedel och sånt. Men jag nöjer mig med att konstatera att utvecklingen trots allt går framåt. I alla fall i västvärlden. Änglamakerskor finns fortfarande.


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
    Så du anser att du _skulle kunna_ göra en avancerad analys men nämner istället lösryckta fenomen och begrepp utan att varken analysera eller argumentera. Tack?
  • Aniiee
    Emmask skrev 2014-12-20 19:34:02 följande:
    Så du anser att du _skulle kunna_ göra en avancerad analys men nämner istället lösryckta fenomen och begrepp utan att varken analysera eller argumentera. Tack?
    Var så god. Eller nåt....
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • DSA01
    Fjärilslarv skrev 2014-12-20 19:48:05 följande:

    Ja... är det för dig ny info eller vad?


    Nä det är ingen ny info , men jag ville ta upp, och som någon här i tråden sa att det tyvärr  fortfarande försiggår ....
    Skrämmande ......
Svar på tråden Änglamakerskor !!