• Äldre 20 Dec 19:18
    3670 visningar
    7 svar
    7
    3670

    Känner mig som ett monster och offer i min relation

    Har genom tiderna enbart läst andras inlägg i dessa forum och känner idag att jag behöver skriva av mig. Det är nämligen såhär;

    Jag känner mig som ett monster och ett offer i den relation jag befinner mig i. Jag är 27 år och lever i ett samboförhållande med personen jag älskar som vill skaffa barn med i framtiden. Vi har roligt tillsammans, kompletterar varandra, älskar varandra på alla sätt- och, tyvärr, finns det också ett ämne som vi bråkar kring ganska regelbundet. Detta ämne kan bilda en ful och ojämn hinna över vårt annars så fina förhållande. Problemet är inte mycket omfattande men påverkar ändå vår relation de dagar vi varit oense.

    Jag är en introvert person som har ca. tre mycket nära vänner. I ett kontinuum, skulle jag placera mig själv en bra bit till vänster om mitten. I relationen till mina vänner existerar inga krav på att umgås regelbundet, eller att ha jämn kontakt. Vännerna har samma personlighetsdrag som jag och har inget behov av att träffas mer någon gång i månaden/varannan månad. Vi finns för varandra i vått och tort, men vi mår samtliga bäst av att vara med våra män/sambos. Jag mår bäst av att ha lugnt runtomkring mig, gillar inte att festa, men värderar en kväll med nära vänner och god mat mycket högt. Men, det som jag prioriterar högst, är min sambo och min närmaste familj. Som person är jag en mycket jordnära, rak och ärlig. Jag har inte svårt att säga ifrån och poängtera orättvisor. I ett förhållande kan jag med dessa egenskaper ibland låta väldigt "hård" när jag är arg över något i en diskussion.

    Min sambo; är en mer extrovert person. Inte extremt extrovert, men tillräckligt extrovert för att lätt känna sig instängd här hemma (bor i en liten villa på landet), på kvällar och helgen. Tilläggas bör att han har eget företag och arbetar hemifrån på vardagarna. Han poängterar ofta att han önskar att han hade fler vänner (han har ca 4 nära vänner som han träffar ca. 1-2. ggr. i veckan). Faktumet att han poängterar att han saknar ett socialare liv på regelbunden basis kan få mig att känna mig otillräcklig. Varför är han inte nöjd med det han har? Vad är det han saknar? Varför kan inte jag fylla det tomrum som finns kvar därinne i hans hjärta? Hur jag än vrider och vänder på det han säger så förstår jag inte vart tomrummet kommer ifrån. I mina ögon har han allt. Han har en sambo som älskar honom, flera vänner som han träffar regelbundet, stabil ekonomi, ett roligt och utmanande arbete etc. En gång, när jag frågade honom om han kan tänka sig att gifta sig med mig i framtiden svarade han "Nej, det kan jag inte. Inte förrän jag har en massa vänner som jag kan bjuda till vårt bröllop". Detta förbättrade inte min känsla av att känna sig otillräcklig. Dock, lät jag bli att kommentera detta närmare. Att detta är ett problem för mig, vet han ändå redan om.

    Med ovanstående i bakgrunden, vill jag gärna beskriva ett axplock ur denna helg. Min sambo åker utomlands på måndag och kommer att vara där i 9 dagar. Detta innebär kort och gott att vi inte kan fira jul tillsammans. Detta står jag helt bakom och jag förstår att han vill hälsa på släkten. (Jag kan inte ta ledigt från mitt arbete och kan tyvärr inte följa med). Med vetskapen om att han åker på måndag, torde det sig vara självklart för mig att han och jag utnyttjar denna helg för att umgås med varandra. I min värd, fanns det inte på kartan att han skulle lämna mig ensam hemma, en lördag kväll för att umgås med en vän. Dock, är detta just det som hände. Efter timmar av bråk kring detta, sitter jag och känner mig fruktansvärd ensam. Mina vänner har andra planer, och mina möjligheter att hitta på något är obefintliga. Bråk, för att jag sa ifrån och såg detta som orättvist. Bråk, för att han vägrade att låta kompisen komma hem till oss som jag föreslog; min tanke med detta var att jag då hade kunnat vara med också och slapp vara ensam. (Jag känner hans kompis mycket väl och har umgåtts tillsammans förr). Istället ville han till stan och eventuellt dricka öl och "sådant som de brukar göra". Att ändra detta för att jag gärna vill vara med fanns inte på kartan. Jag blev mycket sårad och besviken och agerade därefter. När jag tänker att min sambo är en mansgris och j?%la as, då kan jag säga det också. 

    Hur som helst, kom vi inte överens. Han tycker att jag hindrar honom från att vara med vänner- och jag känner mig ensam och lämnad. I denna stund känner jag mig ett offer för att behöva spendera min lördag kväll på detta vis - och ett monster för att jag ger min sambo känslan att han inte kan träffa kompisar utan att det blir bråk.

    Och jag, jag vet ärligt inte längre vad jag ska tänka. Vem är det som gjort fel? Vem kan ändra på vad för att undvika dessa jobbiga situationer? Jag kanske är otillräcklig för honom ändå?

    Det hade varit givande för mig att få lite feedback av hur ni läsare tolkar detta. Finns det något jag borde göra annorlunda? Tilläggas bör att situationer som dessa uppstår titt som tätt och inte sällan leder det till stora bråk. 

    Jag älskar min sambo, men såhär vill jag inte ha det. 

    //Karina 

  • Svar på tråden Känner mig som ett monster och offer i min relation
  • Äldre 20 Dec 21:24
    #1

    Ni verkar båda ha olika behov av att ha ett socialt liv. Jag tycker inte att du har rätt att bestämma hur ofta han 'behöver' träffa sina vänner. Speciellt om han dessutom jobbar hemifrån. Han älskar inte dig mindre för det. Sen förstår jag inte varför ni måste tillbringa hela helgen tillsammans? Han kan väl umgås med vännerna en dag och med dig nästa?

  • Äldre 21 Dec 10:02
    #2

    Ingen av er har rätt eller fel men ni passar inte ihop.

  • Äldre 21 Dec 10:49
    #3

    tja just när det gäller den här helgen kan jag förstå att du vill att ni ska umgås efter som han sen ska vara borta nio dagar.

    men när det gäller det andra så har ni olika behov, och om ni ska fortsätta er relation får du helt enkelt inse att han har ett högre socialt behov än vad du har.

    jag älskar min sambo, men han kan ändå inte ersätta mina vänner. och det har inget att göra med att jag är missnöjd med honom på något sätt eller att han inte uppfyller alla mina behov. och det är säkert likadant med din sambo.

  • Äldre 21 Dec 14:38
    #4

    Tack för era svar. Det är så värdefullt att få input utifrån ibland.

    Min mening är verkligen inte att "bestämma" när han ska träffa vännerna. Mitt största problem är att han regelbundet poängterar att han känner sig ensam och att jag, hur jag än försöker, inte förstår honom. Han har ju vänner, som nästan hör av sig dagligen och som han träffar ett par gånger i veckan. Så som jag ser det, har han precis allt. Varför säger han att han inte vill gifta sig för att han inte har tillräckligt många vänner att bjuda till bröllopet? 

    Jag är rädd, att (även om han aldrig skulle bekräfta), att tomheten han upplever är förorsakad genom mig och min introverta personlighet. Jag kan vara mycket social när jag måste, detta är dock mer eller mindre ett inlärt beteende för att "passa in" i vissa situationer och inget jag älskar. Jag är rädd, att han behöver en "vildare" tjej istället för mig, som ständigt söker nya utmaningar och träffar nya människor och situationer. 

    Vi älskar varandra och vill verkligen lösa detta dilemma men ingen verkar veta vad som krävs. När vi samtalar om detta slutar det nästan alltid i bråk och gråt. Han "bossar" upp sig och tror att jag försöker styra honom och blir arg för det. Jag känner mig otillräckligt och ej förstådd och känner mig alltså som orsaken till våra problem..

    Igår hörde min sambo inte av sig under hela kvällen/natten och kom dessutom inte hem (han har en egen lägenhet i stan också). När han idag inte hört av sig heller, ringde jag honom klockan 13 och sa att jag var besviken på att han inte hört av sig. Direkt, så fortsatte och eskalerade vårt bråk... 

    Vad tror ni kan vara sätt för oss att lösa detta? 

    Borde jag sluta "försvara" min personlighet och bara acceptera läget som det är om vi någonsin skall kunna få ett stabilt och trevligt förhållande? 

  • Äldre 21 Dec 14:56
    #5

    Jag tycker förhållandet låter väldigt destruktivt, särskilt för dig. Du har behov av mer djup i relationen och han vill ha många vänner där du är en i mängden. Risken är att du kommer i underläge, helt i onödan. Jag tycker du ska göra slut.

  • Äldre 21 Dec 16:26
    #6

    Tyvärr tror jag inte ni har någon framtid tillsammans.

    Ni är för olika helt enkelt.

    Han kommer alltid att vilja ha mkt folk omkring sig och i sitt liv och du kommer ständigt känna dig åtsidosatt eftersom du vill ha något annat.

  • Äldre 21 Dec 16:43
    #7

    Jag tror inte det handlar om dig. Du skriver att ni älskar varandra men att han inte känner att 4 vänner räcker. Ibland kan man känna sig kvävd av rutin. Om man jobbar hemifrån så träffar man ju inte nån på vardagarna. Det är annorlunda än att träffa kolleger och andra varje dag och prata med folk varje dag. Om han känner att han vill ha en bredare bekantskapskrets så tycker jag att du ska låta honom skaffa det. Jag och min man umgås en kväll i veckan. Vi har iofs småbarn också. Men jag bryr mig inte om han vill träffa sina vänner efter jobbet varje dag. Sen kan jag träffa min familj o mina vänner flera gånger i veckan. Vi försöker umgås varje lördag iallafall. Under dom 15 år vi har varit ihop så har vi båda haft våra svackor. Jag har känt mig 'kvävd' och han också nån gång. Men man får respektera och stötta varann då. Jag tycker inte att man behöver vara lika eller tänka lika för att ett förhållande ska funka.

Svar på tråden Känner mig som ett monster och offer i min relation