• Anonym (Hm)
    Äldre 20 Dec 19:40
    3211 visningar
    25 svar
    25
    3211

    vem ska betala?

    Man ska aldrig göra affärer med familjemedlemmar. Det rådet ska jag ge varenda en som funderar på att göra det.

    Min svärfar erbjöd oss att köpa hans bil när han skulle sälja den. Vi fick den ca 10 000kr billigare än marknadsvärde. Vi fick splitternya däck till bilen och han sa att den var helt schysst utan några fel. Det hade han kollat på verkstad. Han sa att den snart skulle servas men att han garanterade att allt var bytt och att det bara var en vanlig service. Han gav oss 3000 kr för den servicen som vi bokade tid till 1,5 månad efter att vi fått bilen.

    Det visade sig då att bilen hade flera fel och var mkt sliten. Vi fick utöver servicen en räkning på 17 000kr. Alltså 20 000kr allt som allt.

    Svärfar vill inte betala oss ngt mer utan tycker att vi ska stå för detta.

    Vad tycker du?

  • Svar på tråden vem ska betala?
  • Anonym (Så kan det gå)
    Äldre 20 Dec 19:44
    #1

    Man ska aldrig lita på någon när det gäller att köpa bilar. Jag känner att ni får skylla er själva. Det bästa hade varit att, tillsammans med svärfar, boka besiktning och köpa bilen EFTER att bilen gått igenom besiktningen.

  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Äldre 20 Dec 19:45
    #2
    Anonym (Så kan det gå) skrev 2014-12-20 19:44:09 följande:

    Man ska aldrig lita på någon när det gäller att köpa bilar. Jag känner att ni får skylla er själva. Det bästa hade varit att, tillsammans med svärfar, boka besiktning och köpa bilen EFTER att bilen gått igenom besiktningen.


    Ja nu i efterhand har vi ju verkligen lärt oss en läxa! Borde verkligen ha gjort så som du skriver.
  • Äldre 20 Dec 19:50
    #3

    Ni har lärt er en dyr läxa. Jag tycker ni ska betala.

  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Äldre 20 Dec 19:50
    #4
    Tines skrev 2014-12-20 19:50:11 följande:

    Ni har lärt er en dyr läxa. Jag tycker ni ska betala.


    Ja, vi har inget annat val. Men relationen till svärfar blir ju därefter. Jag känner mig lurad!
  • Anonym (X)
    Äldre 20 Dec 19:56
    #5
    Anonym (Hm) skrev 2014-12-20 19:50:56 följande:

    Ja, vi har inget annat val. Men relationen till svärfar blir ju därefter. Jag känner mig lurad!


    Vad tycker din man/fru?

    Om det var min mamma/pappa skulle jag skälla ut dem efter noter...

    Givetvis är det svårare om det gäller svärföräldrar.
  • Anonym (hmm..­)
    Äldre 20 Dec 20:12
    #6

    Fast det är ju fel på bilen. Bedömningen om något är fel ska göras efter om felet fanns vid avlämnande och risken gick över på er. Detta gjordes när ni fick bilen i er besittning och tog hand om den. Troligtvis fanns felet då. Huvudregeln är att köparen står för alla kostnader efter avlämnandet men det är somsagt fel på varan eftersom det inte överensstämmer med det svärfar sa och om det han sagt kan ha inverkat på ert val att köpa bilen. Även om felet visar sig efter risken ha gått över på köparen, men fanns redan innan svarar säljaren för dessa. Om ni undersökt bilen kan ni inte åberopa fel som ni då märkt eller borde ha märkt. Om bilen anses felaktig kan ni kräva avhjälpande om detta inte är oskäligt dyrt för säljaren, vilket det kan bli här. Nii kan också kräva prisavdrag och skadestånd men då ni redan fått avdrag på priset kan ni nog inte kräva det. Däremot borde ni kunna få skadestånd för den skada ni lidit för att han ljugit. Detta gäller såvida ni inte avtalat annat då köplagen kan avtalas bort.

  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Äldre 20 Dec 20:17
    #7
    Anonym (X) skrev 2014-12-20 19:56:33 följande:
    Vad tycker din man/fru?

    Om det var min mamma/pappa skulle jag skälla ut dem efter noter...

    Givetvis är det svårare om det gäller svärföräldrar.
    Min man säger ingenting till sina pappa. Han vill inte att det blir en konflikt. När svärfar sa att han inte ville betala för felen (som enligt verkstaden funnits på bilen långt innan vi fick den) sa min man "okej".

    Jag kokar inombords och känner mig så jävla arg. Men det är inte min pappa så jag kan inte säga ngt.
  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Äldre 20 Dec 20:20
    #8
    Anonym (hmm..) skrev 2014-12-20 20:12:50 följande:

    Fast det är ju fel på bilen. Bedömningen om något är fel ska göras efter om felet fanns vid avlämnande och risken gick över på er. Detta gjordes när ni fick bilen i er besittning och tog hand om den. Troligtvis fanns felet då. Huvudregeln är att köparen står för alla kostnader efter avlämnandet men det är somsagt fel på varan eftersom det inte överensstämmer med det svärfar sa och om det han sagt kan ha inverkat på ert val att köpa bilen. Även om felet visar sig efter risken ha gått över på köparen, men fanns redan innan svarar säljaren för dessa. Om ni undersökt bilen kan ni inte åberopa fel som ni då märkt eller borde ha märkt. Om bilen anses felaktig kan ni kräva avhjälpande om detta inte är oskäligt dyrt för säljaren, vilket det kan bli här. Nii kan också kräva prisavdrag och skadestånd men då ni redan fått avdrag på priset kan ni nog inte kräva det. Däremot borde ni kunna få skadestånd för den skada ni lidit för att han ljugit. Detta gäller såvida ni inte avtalat annat då köplagen kan avtalas bort.


    Ja, enligt verkstaden så är det fel som funnits betydligt tidigare än när vi fått den och att den omöjligt kan ha kollats på en verkstad såvida de inte var blinda.

    Men hade vi köpt av en firma eller en okänd person hade det varit så mkt lättare. Hans pappa säger bara "tråkigt. Jag vill inte hjälpa er att betala".

    Det som ytterligare retar mig är att svärfar har det mkt gott ställt. Dessa pengar skulle inte kännas för honom. För oss är det knappt möjligt.
  • Äldre 20 Dec 22:05
    #9

    Men vaddå, fixade verkstaden fel för 17000 utan att höra av sig till er och berätta att det fanns flera dyra fel som behövde åtgärdas och gav er ett kostnadsförslag/offert vad det skulle kosta?

    Om dom bara lagade sakerna utan erat godkännande för 17000 så bestrid att dom reparerat bilen utan erat godkännande...

    alla reparationer/fel som överstiger priset med 10procent ska godkännas av kunden, innan reparation utförs, man kan inte bara laga saker och sen säga, såhär mycket ska ni betala om inget är överenskommet mellan verkstad och kund..

    att ni sen köpte en bil av en familjemedlem, som sa att det inte fanns några fel alls, är godtroget, för oftast finns det alltid något fel på fordon med flertalet år på nacken, typ glapp i länkarmar, spindelleder, bussningar, ev läckage i avgasystem som ännu inte börjat låta märkbart osv..

  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Äldre 20 Dec 22:42
    #10
    zZzZz skrev 2014-12-20 22:05:43 följande:

    Men vaddå, fixade verkstaden fel för 17000 utan att höra av sig till er och berätta att det fanns flera dyra fel som behövde åtgärdas och gav er ett kostnadsförslag/offert vad det skulle kosta?

    Om dom bara lagade sakerna utan erat godkännande för 17000 så bestrid att dom reparerat bilen utan erat godkännande...

    alla reparationer/fel som överstiger priset med 10procent ska godkännas av kunden, innan reparation utförs, man kan inte bara laga saker och sen säga, såhär mycket ska ni betala om inget är överenskommet mellan verkstad och kund..

    att ni sen köpte en bil av en familjemedlem, som sa att det inte fanns några fel alls, är godtroget, för oftast finns det alltid något fel på fordon med flertalet år på nacken, typ glapp i länkarmar, spindelleder, bussningar, ev läckage i avgasystem som ännu inte börjat låta märkbart osv..


    Verkstaden ringde oss. Men de sa att felen var så allvarliga att det inte skulle vara säkert att köra bilen utan att åtgärda dom. Vi har haft samma bilverkstad i över 10 år och känner mekanikern mkt väl. Så från deras håll har det inte gjorts fel.

    Visst har de flesta bilar fel, men eftersom han sa att han varit på en verkstad och gått igenom hela bilen och bytt ut alla gamla delar så litade vi på det...
Svar på tråden vem ska betala?