• Katlan
    Äldre 20 Dec 19:45
    1624 visningar
    8 svar
    8
    1624

    Självklart, givetvis... PUNKT!

    Nu har jag suttit och läst runt i forumen och en sak slår mig, oavsett vad skribenten tycker så inleds ofta meningarna med "självklart", "självfallet" eller "givetvis" Sedan för att verkligen markera att man har rätt så avslutar man sin utläggning med ordet "punkt". Helst skrivet i versaler.
    De riktigt desperata skriver dessa ord med mellanslag mellan bokstäverna. (P U N K T)

    Ni som gör som jag beskriver, tror ni att ni har mer rätt i era åsikter för att ni slänger in ett "givetvis" för att förstärka er åsikt?

    Jag undrar varför ni gör så, någon får gärna berätta!
    I trådarna finns oftast en frågeställning och då är inget givet utan det finns alternativ.

    Som avslutning undrar jag varför ni så ofta klämmer in ett "helt seriöst", tror ni att någon fått för sig att ni skämtar eller?

  • Svar på tråden Självklart, givetvis... PUNKT!
  • Äldre 20 Dec 19:48
    #1

    Du får nog fråga i dom berörda inläggen för jag har aldrig sett det du beskriver. Jag tror du får svar då.

  • Äldre 20 Dec 19:55
    #2

    Du får gärna hänvisa till någon som gör så, gärna med länk till tråd(ar), för det har jag aldrig sett. Eller, jo, jag själv kan börja en mening (eller göra ett "tillrop") med orden "självklart", "självfallet" eller "givetvis", när det känns påkallat. Naturligtvis.


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Secret­Me
    Äldre 20 Dec 19:57
    #3

    Jag känner igen det du beskriver.
    Till er som inte gör det, kolla i tråden om adoptivbarnens vara eller inte vara med i släktträdet. Där vimlar det att just detta fenomen.

    www.familjeliv.se/forum/thread/74542577-inkludera-adoptivbarnen-i-slakttradet-ja-eller-nej

  • Katlan
    Äldre 20 Dec 20:01
    #4
    Tines skrev 2014-12-20 19:48:43 följande:

    Du får nog fråga i dom berörda inläggen för jag har aldrig sett det du beskriver. Jag tror du får svar då.


    Hade tänkt det först men det känns så OT när diskussionen pågår om själva ämnet i TS.
    Aniiee skrev 2014-12-20 19:55:13 följande:

    Du får gärna hänvisa till någon som gör så, gärna med länk till tråd(ar), för det har jag aldrig sett. Eller, jo, jag själv kan börja en mening (eller göra ett "tillrop") med orden "självklart", "självfallet" eller "givetvis", när det känns påkallat. Naturligtvis.


    Naturligtvis, lustigkurre där! Flört
    Titta in i den tråden SecretMe hänvisar till, där vimlar det av exempel på detta.

    Det var i den tråden jag läste när jag fick idé till denna.
  • Äldre 20 Dec 20:33
    #5
    SecretMe skrev 2014-12-20 19:57:52 följande:

    Jag känner igen det du beskriver.
    Till er som inte gör det, kolla i tråden om adoptivbarnens vara eller inte vara med i släktträdet. Där vimlar det att just detta fenomen.

    www.familjeliv.se/forum/thread/74542577-inkludera-adoptivbarnen-i-slakttradet-ja-eller-nej


    Katlan skrev 2014-12-20 20:01:49 följande:
    Hade tänkt det först men det känns så OT när diskussionen pågår om själva ämnet i TS.
    Aniiee skrev 2014-12-20 19:55:13 följande:

    Du får gärna hänvisa till någon som gör så, gärna med länk till tråd(ar), för det har jag aldrig sett. Eller, jo, jag själv kan börja en mening (eller göra ett "tillrop") med orden "självklart", "självfallet" eller "givetvis", när det känns påkallat. Naturligtvis.


    Naturligtvis, lustigkurre där! Flört
    Titta in i den tråden SecretMe hänvisar till, där vimlar det av exempel på detta.

    Det var i den tråden jag läste när jag fick idé till denna.


    I den tråden känns det helt påkallat att använda sig av ett "självfallet" etc när man tycker det. Det är en markör, ungefär som engelskans "vehemently". MAn tycker liksom lite starkare än bara "ja" eller "nej". Jämför "Jag tycker X", mot "Självklart X". Att avsluta meningar med ordet "punkt" är dock bara fånigt.

    Men om det är enda tråden ni kan dra fram så tycker jag nog att ni drar lite för stora växlar på användningsfrekvensen.....
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Katlan
    Äldre 20 Dec 20:37
    #6
    Aniiee skrev 2014-12-20 20:33:43 följande:
    Katlan skrev 2014-12-20 20:01:49 följande:
    Hade tänkt det först men det känns så OT när diskussionen pågår om själva ämnet i TS.Naturligtvis, lustigkurre där! Flört
    Titta in i den tråden SecretMe hänvisar till, där vimlar det av exempel på detta.

    Det var i den tråden jag läste när jag fick idé till denna.


    I den tråden känns det helt påkallat att använda sig av ett "självfallet" etc när man tycker det. Det är en markör, ungefär som engelskans "vehemently". MAn tycker liksom lite starkare än bara "ja" eller "nej". Jämför "Jag tycker X", mot "Självklart X". Att avsluta meningar med ordet "punkt" är dock bara fånigt.

    Men om det är enda tråden ni kan dra fram så tycker jag nog att ni drar lite för stora växlar på användningsfrekvensen.....
    Nej då, det finns fler.
    Återkommer!
  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 20 Dec 21:25
    #7

    Självklart skriver man så för att markera att det enligt en själv ej borde finnas några alternativa ståndpunkter. Punkt.


    De
  • Katlan
    Äldre 21 Dec 13:45
    #8
    Drottningen70 skrev 2014-12-20 21:25:49 följande:

    Självklart skriver man så för att markera att det enligt en själv ej borde finnas några alternativa ståndpunkter. Punkt.


    Bra exempel på hur det brukar skrivas!

    Såg en hel del sånt i denna tråd också.
    www.familjeliv.se/forum/thread/74456591-mamma-och-mamma
Svar på tråden Självklart, givetvis... PUNKT!