• whiskey

    Vad kan ni berätta om folkhögskolor med internat?

    I somras var jag på en sådan och det var helt oseriöst, jag satt nästan bara på rummet precis hela tiden med ett avbrott då vi åkte och tittade på runstenar. Min pappa sa nånting om att just såna som har internat är det överlag nåt skumt med. Då undrar jag helt enkelt, vad har ni för erfarenheter av såna? 

  • Svar på tråden Vad kan ni berätta om folkhögskolor med internat?
  • Batmamba

    Jag har underbara erfarenheter! Stor gemenskap och nya, nära vänner som jag till viss del har kvar nästan 20 år senare. Fester, myskvällar vid tv:n, nära samtal på tu man hand i rummen, de sedvanliga lapparna om att man måste diska efter sig... Ungefär som på en studentkorridor mao.

    Fördel är att man har närhet till undervisningslokalerna så att man kan jobba på kvällstid. Gött också att få maten lagad, disken diskad och på vissa ställen även sängkläder tvättade!

    På folkhögskolor går det en del udda existenser. Skolformen finns ju delvis för att fånga upp dessa. Min erfarenhet är att de i lika hög grad bor på orten som på internatet. Jag har gått på folkhögskola i sammanlagt tre år och bara två stycken av de udda personerna har varit udda på ett dåligt sätt, vilket nog är ungefär som riksgenomsnittet. I princip alla folkhögskolor har internat.

  • Batmamba

    Men om du bara sitter på rummet missar du så klart allt det där...

  • Brumma

    Jag gick ett år på folkhögskola med internat och det är faktiskt ngt av det bästa jag gjort :)

    Dels handlade studierna om ngt jag verkligen ville fördjupa mig i, och skolan o under inunder var bra. De flesta hade ett driv att "förändra världen" vilket gjorde att det var mkt diskussioner och evangemang både på klasserna men även på fritiden.

    Själva boendeformen tycker jag gav mig mkt. Jag har flera mkt nära vänner från den tiden.

    Känns som om din pappa har lite förutfattade meningar...

  • whiskey
    Batmamba skrev 2014-12-20 20:35:52 följande:

    Men om du bara sitter på rummet missar du så klart allt det där...


    Saken är den att jag är en social människa men lärarna verkade inte ha något intresse för att ge oss saker att göra, faktiskt var det som så.
  • studentska
    whiskey skrev 2014-12-20 21:18:07 följande:
    Saken är den att jag är en social människa men lärarna verkade inte ha något intresse för att ge oss saker att göra, faktiskt var det som så.
    Ja eget initiativ krävs ju, att förvänta er att lärarna ska ge er nåt att göra utöver undervisning och eventuella utflykter är nog att kräva lite väl mycket. Jag har själv fantastiska erfarenheter av folkhögskola ungefär som de andra i tråden skrivit om.
  • Batmamba
    whiskey skrev 2014-12-20 21:18:07 följande:

    Saken är den att jag är en social människa men lärarna verkade inte ha något intresse för att ge oss saker att göra, faktiskt var det som så.


    Det har de inte gjort där jag har pluggat heller (två skolor). Jag har faktiskt aldrig hört talas om ngn svensk folkhögskola öht där lärarna tar del i elevernas fritid. Lärarna undervisar dagtid, sen åker de hem till sig. Att sysselsätta sig på fritiden får man ta ansvar för själv. Det går bara vuxna på folkhögskola, så det förutsetts att man grejar sånt på egen hand.
  • Batmamba
    whiskey skrev 2014-12-20 21:18:07 följande:

    Saken är den att jag är en social människa men lärarna verkade inte ha något intresse för att ge oss saker att göra, faktiskt var det som så.


    Eller menar du att ni inte fick någon undervisning? Vad gick du för kurs?
  • whiskey
    Batmamba skrev 2014-12-21 19:39:44 följande:
    Eller menar du att ni inte fick någon undervisning? Vad gick du för kurs?
    Jag fick ingen undervisning, det var en leva bo växa kurs.

    Oj, nu såg jag att det blev väldigt otydligt, att vi får ta hand om själva på fritiden är självklart, men det hände verkligen ingenting på stället jag var på.
  • Brumma
    whiskey skrev 2014-12-21 21:16:04 följande:

    Jag fick ingen undervisning, det var en leva bo växa kurs.

    Oj, nu såg jag att det blev väldigt otydligt, att vi får ta hand om själva på fritiden är självklart, men det hände verkligen ingenting på stället jag var på.


    Förlåt men... vad är en leva, bo, växa kurs?

    Och hur hålls en kurs utan undervisning?
  • whiskey
    Brumma skrev 2014-12-21 23:43:57 följande:
    Förlåt men... vad är en leva, bo, växa kurs?

    Och hur hålls en kurs utan undervisning?
    Det är en kurs där man får lära sig ta hand om sitt hem.

    Och jag vet inte men jag fick inga lektioner iaf.

    Dock måste jag uppdatera här, pratade med pappa idag och han sa att överlag är det väl inget fel på ställen med internat men jag vill minnas att han sa nånting om att då är det inte kommunen som har insyn i det hela.
  • Batmamba
    whiskey skrev 2014-12-22 21:40:30 följande:

    Det är en kurs där man får lära sig ta hand om sitt hem.

    Och jag vet inte men jag fick inga lektioner iaf.

    Dock måste jag uppdatera här, pratade med pappa idag och han sa att överlag är det väl inget fel på ställen med internat men jag vill minnas att han sa nånting om att då är det inte kommunen som har insyn i det hela.


    Folkhögskolor kan drivas på många olika sätt. Det vanligaste tror jag är att de ägs av landstinget, men det är inte ovanligt att de drivs av religiösa samfund. Svenska kyrkan har tex flera folkhögskolor. Om de har internat tror jag inte påverkas av ägandeformen.

    Om du var missnöjd med din kurs tycker jag att du ska kontakta skolan. Det är ju bra för dem att veta om något bör förändras.
  • Ogräset

    Jag har gått på två folkhögskolor och bott på deras internat.
    Det är precis som att bo i studentkorridor. Dock med fördelen att bara ha några meter till skolan och tillgång dit dygnet runt. De jag gick på var även helt drogfria, så alkohol fick inte förkomma på området.

    Det var en mysig tid under ens liv.
    Även om jag personligen är för introvert för att leva så nära inpå andra.

Svar på tråden Vad kan ni berätta om folkhögskolor med internat?