• karlan

    Påverkar lågt amh chansen att bli gravid med jättefint embryo

    Har för ca en vecka sedan gjort min första ET. Min undran är hur mitt låga amh faktiskt påverkar möjligheten till fullbordad graviditet när de satte in ett "jättefint" embryo?

    Hittar ingen riktigt bra info....

    Tack


    Hoppet är det sista som lämnar en.
  • Svar på tråden Påverkar lågt amh chansen att bli gravid med jättefint embryo
  • Kattflickan

    Jag tror inte det. Det största problemet är att få ut några ägg när man har lågt AMH. Men är du äldre så kan äggen hålla sämre kvalitet och på så sätt kanske det är större risk att ditt embryo inte lyckas.

    Jag har lågt AMH och fått ut ok med ägg men få som i slutändan var bra. Jag har trots det blivit gravid vid alla mina tre ivf försök ( ett barn, ett missfall och nu gravid igen).

    Om embryot var fint borde du ha goda förutsättningar att lyckas.

  • karlan

    Tack kattflickan för ditt svar! Allt jag kan läsa om amh känns nattsvart. Jag håller alla tummar och tår jag kan för din graviditet.

  • Zai

    Hur gick det Karlan? 
    Jag är i en liknande situation nu. Lyckades bara befrukta ett ägg, men det var ett fint fyracelligt embryo som de satte in. Lyckas inte få någon rätsida på om jag har genomsnittliga chanser eftersom det embryot ändå verkade vara bra kvalitet, eller om det är troligt att även det ägget hade dålig kvalitet eftersom jag har lågt AMH (1,0) och de bara fick ut 4 ägg. 

    Någon annan som vet något om detta?

  • Kattflickan

    Zai: Vilket hormonpreparat användes? AMH 1.0 är inte så lågt. Jag har fått ut 4, 8 och 7 ägg och första gången var två embryon bra, andra gången två embryon och sista gången ett embryo. Jag har AMH 0,5.

    Menopur har använts som hormonpreparat alla gångerna.

    Vad jag vill säga är att trots att bara nåt enstaka embryo per omgång är ok så kan det ändå leda till graviditet.

  • Zai
    Tack för svar! Trodde inte heller att 1,0 var så lågt men min nuvarande gyn verkade tycka det (kanske för att det är lågt för min ålder? jag är 33). Blev själv förvånad över att de bara fick ut 4 ägg eftersom jag vid inseminationer i hormonstimulerad cykel (låg dos pergotime) nästan alltid haft två mogna folliklar och en gång t.o.m. tre. 

    Jag fick Gonal-f denna gång. Har  gjort 7 inseminationer som aldrig lett till graviditet och det här är min första ICSI (inte gjort någon vanlig IVF).

  • Snuttis2

    Hej TS

    Hur har det gått för dig?

    Är själv mitt i ivf svängen med ett avslutat försök nu under våren. Hos oss hittar de inga tydliga fel mer än ett misstänkt värde på äggreserven. Jag har 0,69 i amh och mitt tsh var 14. Så det ena är för högt o det andra är lågt.

    Långt protokoll med menopur och fick 13 äggblåsor o 10 ägg vilket läkarna var nöjda med. 8 befruktade ägg, ett insatt o 2 till frysen.

    Blev gravid men fick tyvärr MA i v 11 så nu får vi börja om.. Har ett tidigare missfall i bagaget.

    Själv funderar jag mkt i banorna av att min reserv sannolikt är okej ett tag till men frågan är hur kvalitén är då äggen långsiktigt inte verkar vilja utveckla sig ordentligt.....ändå har våra ägg räknats som topp ägg baserat på delning o utseende ????......

    Men Lyssna inte på mig nu- är lite Depp .........

    Väntar på att cykeln ska hoppa igång så vi kan planera för framtida embryo insättning....

    Lycka till !!!!????

Svar på tråden Påverkar lågt amh chansen att bli gravid med jättefint embryo