• Anonym (klarar?)

    Klarar eran/era döttrar på 1 år att äta en hel banan utan att sätta i halsen?

    Klarar eran/era döttrar på 1 år att äta en hel banan utan att sätta i halsen?

  • Svar på tråden Klarar eran/era döttrar på 1 år att äta en hel banan utan att sätta i halsen?
  • Anonym (Nojig mamma)

    Har aldrig ens försökt. Har alltid varit väldig nojig med mat och bitar så när mina barn varit 1 år har jag gett banan delad i bitar.

  • Anonym (klarar?)
    Anonym (Nojig mamma) skrev 2014-12-20 22:19:34 följande:

    Har aldrig ens försökt. Har alltid varit väldig nojig med mat och bitar så när mina barn varit 1 år har jag gett banan delad i bitar.


    Tack för ditt svar!

    Jag såg nu ikväll en flicka på runt ett år äta upp en hel banan utan att sätta i halsen det minsta.

    Därför frågade jag.
  • Anonym (O's mamma)

    Nu är dottern 16 månader men ja hon kunde absolut äta en hel banan själv när hon var 12 månader.

  • Anonym (klarar?)
    Anonym (O's mamma) skrev 2014-12-20 22:36:02 följande:

    Nu är dottern 16 månader men ja hon kunde absolut äta en hel banan själv när hon var 12 månader.


    Även fast bananen inte var i mindre bitar utan direkt i skalet?
  • Anonym (Allvarligt)

    Svarar ni på det här seriöst fruntimmer? Varför utelämnade TS söner kring 1 års ålder, är väl ingen skillnad?

  • Anonym (trew)

    På amerikanska barnsajter rekommenderar de inte att barn äter banan själv innan de fyllt tre. Det beror på bananens konsistens. Om barnet sätter banan i halsen blir det som en slempropp som inte alls lossnar lika lätt som andra hårdare grejer. Gissar på att heimlichmanövern inte funkar lika bra eftersom det blir mer tilltäppt.

    Har själv struntat i det. Mest för att jag aldrig hört svenska rekommendationer om det. Men också för att alla andra låter ju sina småbarn äta banan själv. Men för någon vecka satte mitt barn (två år) banan i halsen. Det såg skitläskigt ut. Mycket för att han verkade ha just så mycket svårare att hosta upp det än andra saker som han tidigare satt i halsen. Jag försökte ge han tid att hosta upp det utan att visa min panik medans han blev allt mer röd i ansiktet. Till slut, när jag redan var på väg att börja med heimlich, fick han äntligen upp allt.

    Vet inte om banan är farligare än annat men jag tänker i alla fall inte chansa. Tänker dela banan till mitt barn tills han fyller tre. Ville bara dela med mig.

  • Anonym (klarar?)
    Anonym (trew) skrev 2014-12-20 22:50:24 följande:

    På amerikanska barnsajter rekommenderar de inte att barn äter banan själv innan de fyllt tre. Det beror på bananens konsistens. Om barnet sätter banan i halsen blir det som en slempropp som inte alls lossnar lika lätt som andra hårdare grejer. Gissar på att heimlichmanövern inte funkar lika bra eftersom det blir mer tilltäppt.

    Har själv struntat i det. Mest för att jag aldrig hört svenska rekommendationer om det. Men också för att alla andra låter ju sina småbarn äta banan själv. Men för någon vecka satte mitt barn (två år) banan i halsen. Det såg skitläskigt ut. Mycket för att han verkade ha just så mycket svårare att hosta upp det än andra saker som han tidigare satt i halsen. Jag försökte ge han tid att hosta upp det utan att visa min panik medans han blev allt mer röd i ansiktet. Till slut, när jag redan var på väg att börja med heimlich, fick han äntligen upp allt.

    Vet inte om banan är farligare än annat men jag tänker i alla fall inte chansa. Tänker dela banan till mitt barn tills han fyller tre. Ville bara dela med mig.


    Det är ju risken att sätta bananen i halsen samt att inte vid den åldern se banan som något "kladdigt och onyttigt"
  • kluckis

    Skär oftast upp bananslantar för att hon så äter bättre men ja hon kan äta en hel banan utan att sätta i halsen :) Hon är idag 1,5år men kunde de redan som 1åring, hon hade dock mkt tänder som hon tuggade med :)

Svar på tråden Klarar eran/era döttrar på 1 år att äta en hel banan utan att sätta i halsen?