• SannaMamma

    PAPPAledig, inte semester!!

    Hej! Jag behöver höra andras åsikter om min story för atttyp få bekräftat att det inte är jag som kräver för mycket av min sambo. Eller tänker korkat helt enkelt...

    Min sambo verkar tro att pappaledighet är detsamma som semester. Just nu är han just: pappaledig, på heltid, och har de föregående 5 månaderna endast jobbat 60%. D.v.s. "ledig" 4 av 7 dagar i veckan. JAG var innan mammaledigheten inringare/vikarie och såg/ser mig själv som arbetslös. Och är därför hemma på heltid med tösen.

    Vår dotter är ca 5 månader gammal och jag helammar fortfarande. Dock med stress fr. Omgivningen att hitta jobb typ...nu. Hon äter fortfarande minst varannan timme varje natt och i min värld är det likabra att jag t ar nätterna istället för att pappan ska gå upp som ändå inte har den eftertraktade tutten. VORE det inte logiskt då att pappan går upp med dottern på morgonen(mellan 7.00-9.00.) eftersom jag som sagt haft hela natten?

    Det tycker inte han! Istället är han uppe hela nätterna och spelar Dota, kollar film, och bara... Slappar. Och sover sen till runt 12 på dagen. Och då vaknar han gärna til genom att spela. Ungkarlsliv.

    De gånger jag varit borta under dagtid och jobbat nåt pass, vart på Ikea eller liknande, de dagarna kommer vår dotter inte utanför dörren. Sambon sitter fortfarande i pyjamas när jag kommer hem på kvällen. Och ingenting är gjort här hemma. (jag gör allt här hemma annars!)

    Jag har inte vart hemma SJÄLV på 5 månader! Inte en minut.

    Finns tusen liknande saker jag skulle kunna berätta om, men detta börjar likna en hel roman.

    Men jag passar på att bygga upp en relation med vår dotter nu, njuter av den här tiden och av henne, nästan dygnet runt, sju dagar i veckan. Varför gör inte han detsamma? Och varför kräver han inte att få kramas med sin dotter mellan amningarna? Han känns mer som en barnvakt än en far.

  • Svar på tråden PAPPAledig, inte semester!!
  • Kasperina

    Varför är han pappaledig om du ändå är hemma och dessutom helammar? Är det inte bättre att spara hans dagar tills du kan jobba? Har du testat att pumpa? Om det funkar skulle pappan kunna ta ett nattpass tex. Är han pappaledig så ska han ta hand om barnet. Fråga inte kl 7 utan lämna över och gå och lägg dig igen en stund, sen går du upp och söker jobb.

  • Scoops

    Hur skötte han hem och hushåll innan ni fick barn? Kom det som en helomvänding eller smygande?

  • Penida

    Kan ni överhuvudtaget kommunicera med varandra?
    Klart det inte är rätt att inte se till sin partner oavsett i vilken situation man lever! Om man älskar denne vill säga..
    I min värld delar man på sådant som rör hushåll och barn.


    Avskyr CIO-metoder
  • zZzZz

    Låter som en oseriös pappa, han borde ta sitt ansvar, spec om han är pappaledig på heltid..

    Medans min tjej var mammaledig och jag jobbade (12tim/dag) så försökte jag göra så mycket jag kunde efter jobbet, men behövde lägga mig 20-21 för jag gick upp 03 varje morgon, men brukade gå upp lör/söndag när grabben vaknade tidigt på morgonen så hon fick fortsätta sova, men nu när jag är pappaledig och hon jobbar så är sonen såklart det viktigaste, samt fixar disken, tvätten, städar upp hemma osv, så hon får komma hem och känna att hon bara kan slappna av.. att hon sen går upp och låter mig sova lite längre vissa dagar när hon är ledig/börjar sent är sådär ge och ta, man är ju ett team och hjälper varann...

    Jag har aldrig trott att detta är semester på något sett, då detta är mera "jobb" än mitt riktiga jobb och köra tradare.. så njuter ändå av varje dag hemma med min son till sommaren kommer :)

    Det är nog dags att du tar ett ordentligt snack med ditt barns pappa och får till en fungerande situation hemma, och är han hemma på heltid så är det hans uppgift att sköta om barnet som du skulle gjort om han jobbade och var hemma med barnet...

    Stå på dig! alla kan bli förälder men det kräver mycket mer för att kunna vara en pappa...

  • SannaMamma
    Scoops skrev 2014-12-20 22:27:29 följande:

    Hur skötte han hem och hushåll innan ni fick barn? Kom det som en helomvänding eller smygande?


    Han skötte det hyfsat. Dock så flyttade vi inte ihop förrens jag var gravid i vecka 25. Och som du kanske förstår då så var hela barn-grejen inte planerad. Men eftersom han betalar det mesta så käns det mest rätt att jag gör mer på hemmaplan. Det som stör mig är mest att han inte verkar ha lika stort behov av att lära känna sin dotter, så som jag har... Jag saknar henne ju varenda minut jag är iv ä g.
  • SannaMamma
    zZzZz skrev 2014-12-20 22:40:40 följande:

    Låter som en oseriös pappa, han borde ta sitt ansvar, spec om han är pappaledig på heltid..

    Medans min tjej var mammaledig och jag jobbade (12tim/dag) så försökte jag göra så mycket jag kunde efter jobbet, men behövde lägga mig 20-21 för jag gick upp 03 varje morgon, men brukade gå upp lör/söndag när grabben vaknade tidigt på morgonen så hon fick fortsätta sova, men nu när jag är pappaledig och hon jobbar så är sonen såklart det viktigaste, samt fixar disken, tvätten, städar upp hemma osv, så hon får komma hem och känna att hon bara kan slappna av.. att hon sen går upp och låter mig sova lite längre vissa dagar när hon är ledig/börjar sent är sådär ge och ta, man är ju ett team och hjälper varann...

    Jag har aldrig trott att detta är semester på något sett, då detta är mera "jobb" än mitt riktiga jobb och köra tradare.. så njuter ändå av varje dag hemma med min son till sommaren kommer :)

    Det är nog dags att du tar ett ordentligt snack med ditt barns pappa och får till en fungerande situation hemma, och är han hemma på heltid så är det hans uppgift att sköta om barnet som du skulle gjort om han jobbade och var hemma med barnet...

    Stå på dig! alla kan bli förälder men det kräver mycket mer för att kunna vara en pappa...


    Oj!! Ni låter verkligen som ett team. En familj! All cred till er!!

    PRECIS, tack!! Du NJUTER av varje dag med din son! Så ska det vara! Min sambo "tar hand om" vår dotter när jag måste göra annat...

    Bra skrivet! :)
  • SannaMamma
    Kasperina skrev 2014-12-20 22:24:29 följande:

    Varför är han pappaledig om du ändå är hemma och dessutom helammar? Är det inte bättre att spara hans dagar tills du kan jobba? Har du testat att pumpa? Om det funkar skulle pappan kunna ta ett nattpass tex. Är han pappaledig så ska han ta hand om barnet. Fråga inte kl 7 utan lämna över och gå och lägg dig igen en stund, sen går du upp och söker jobb.


    Det tyckte jag ock s å. Men, som jag först å r, så vill han också vara hemma lite mer under denna tiden då utvecklingen sker fort och mkt. Så länge ekonomin håller, why not.

    Pumpar gör jag så fort jag ska iväg nånstans. Och det funkar. Han har över gett flaskan ibland även annars. Ersättning inför natten osv. För att se om hon sover längee på det.

    Sen som sagt. Det handlar inte om att jag e dötrött eller behöver massor av mer sömn. Utan det handlar om att jag inte fattar hur han INTE vill ta varenda chans han får till att umgås med henne. VILL HAN inte spendera hela dagar med henne, så tvingar jag honom inte. Jag har henne gärna dygnet runt. Dock så förlorar vår dotter på detta. Hon får inte lära känna sin pappa ordentligt.
  • Penida
    SannaMamma skrev 2014-12-20 23:11:39 följande:
    Han skötte det hyfsat. Dock så flyttade vi inte ihop förrens jag var gravid i vecka 25. Och som du kanske förstår då så var hela barn-grejen inte planerad. Men eftersom han betalar det mesta så käns det mest rätt att jag gör mer på hemmaplan. Det som stör mig är mest att han inte verkar ha lika stort behov av att lära känna sin dotter, så som jag har... Jag saknar henne ju varenda minut jag är iv ä g.
    Hur gamla är ni? Har du någon utbildning? Om inte, sök till komvux eller universitet beroende på var du befinner dig. Sätt dig inte i beroendeställning och acceptera en partner som inte behandlar dig så väl som du förtjänar. Att någon tjänar mer än den andra är en skitsak om man vill samma saker. Man hjälps åt att nå dit.
    Har han alltid varit så ointresserad av sitt barn? Att han är ointresserad av dig är en sak, att han inte är intresserad av barnet en annan.


    Avskyr CIO-metoder
  • zZzZz
    SannaMamma skrev 2014-12-20 23:15:52 följande:
    Oj!! Ni låter verkligen som ett team. En familj! All cred till er!!

    PRECIS, tack!! Du NJUTER av varje dag med din son! Så ska det vara! Min sambo "tar hand om" vår dotter när jag måste göra annat...

    Bra skrivet! :)
    Angående inlägget ovan så bidrog jag med 3ggr så mycket pengar som min tjej under hennes mammaledighet mot hennes FP, men ändå ansåg jag inte att hon skulle göra allt på hemmaplan, utan det hon orkade och hann med, för att ta hand om barn tar mycket tid, energi och brist på sömn och allt, så man får helt enkelt sova dom stunderna man kan... som nu, när jag är hemma med grabben så bidrar jag fortfarande med mera pengar än henne, och har inga problem att göra allt som behöver göras hemmavid, för tycker sånt ingår när man är hemma, fixa och dona.. :)

    Ja, vi gör vårt bästa, sure ibland går man varann på nerverna och det blir ett litet bråk, man kan även missförstå varann när sömn uteblir pga sonen sover dåligt och hellre är vaken 5timmar på natten så man inte får sova och humöret blir därefter, men vi försöker få allt och funka...

    Ja, absolut det gör jag, jag längtade i 17år efter att få ha min pappaledighet med mitt barn, så tvekade inte en sekund på att vara hemma så länge jag kunde (behövde ta ut 7dagar i veckan för att få ut någorlunda så vi kan få allt och gå ihop) Även om jag tar hand om min son, så njuter jag av det, se han le när man busar med honom när man byter blöja, få känna hans kärlek när han kryper upp i ens famn och myser på ens bröst när han är trött, se kärleken och glädjen i hans bröst när han kommer krypandes mot en i full fart med ett skrik av glädje i rösten (när man varit hemifrån ett tag) Visst, man har inte så mycket egentid som förr, man kan inte göra precis vad man vill, när man vill, men man tar vara på tiden när grabben sover, och försöker "hinna med" det man vill/behöver/brukar... :)

    Jag vet och hoppas att min tid hemma med sonen kommer stärka vårat band och att han alltid ska veta att jag finns där för honom, och även när han är äldre att han alltid kan krypa upp i min famn och inte bara sin mamma när han är ledsen.. :)

    Håller tummarna för att ditt barns pappa inser hur värdefull tiden med sitt barn är, den kommer aldrig åter... :)
Svar på tråden PAPPAledig, inte semester!!