• SannaMamma

    PAPPAledig, inte semester!!!

    Hej! Jag behöver höra andras åsikter om min story för atttyp få bekräftat att det inte är jag som kräver för mycket av min sambo. Eller tänker korkat helt enkelt...

    Min sambo verkar tro att pappaledighet är detsamma som semester. Just nu är han just: pappaledig, på heltid, och har de föregående 5 månaderna endast jobbat 60%. D.v.s. "ledig" 4 av 7 dagar i veckan. JAG var innan mammaledigheten inringare/vikarie och såg/ser mig själv som arbetslös. Och är därför hemma på heltid med tösen.

    Vår dotter är ca 5 månader gammal och jag helammar fortfarande. Dock med stress fr. Omgivningen att hitta jobb typ...nu. Hon äter fortfarande minst varannan timme varje natt och i min värld är det likabra att jag t ar nätterna istället för att pappan ska gå upp som ändå inte har den eftertraktade tutten. VORE det inte logiskt då att pappan går upp med dottern på morgonen(mellan 7.00-9.00.) eftersom jag som sagt haft hela natten?

    Det tycker inte han! Istället är han uppe hela nätterna och spelar Dota, kollar film, och bara... Slappar. Och sover sen till runt 12 på dagen. Och då vaknar han gärna til genom att spela. Ungkarlsliv.

    De gånger jag varit borta under dagtid och jobbat nåt pass, vart på Ikea eller liknande, de dagarna kommer vår dotter inte utanför dörren. Sambon sitter fortfarande i pyjamas när jag kommer hem på kvällen. Och ingenting är gjort här hemma. (jag gör allt här hemma annars!)

    Jag har inte vart hemma SJÄLV på 5 månader! Inte en minut.

    Finns tusen liknande saker jag skulle kunna berätta om, men detta börjar likna en hel roman.

    Men jag passar på att bygga upp en relation med vår dotter nu, njuter av den här tiden och av henne, nästan dygnet runt, sju dagar i veckan. Varför gör inte han detsamma? Och varför kräver han inte att få kramas med sin dotter mellan amningarna? Han känns mer som en barnvakt än en far.

  • Svar på tråden PAPPAledig, inte semester!!!
  • aleydis

    Har svårt att förstå nuvarande upplägget, är båda föräldralediga?

    I vilket fall så borde han vara inteesserad av sin dotter och ta gemensamt ansvar för hemmet. Jag tror att det blir lättare när du inte är där på dagarna och när du lämnar ansvaret helt till honom, så han inte kan falla tillbaka på dig och bygga en egen relation med henne. Boka in tid för egen hobby eller aktivitet utanför hemmet ett par timmar ånga gånger i veckan...

  • Almina

    Är det inte bättre att du är föräldraledig nu och sen kan han ta sin föräldraledighet om några månader, när du förhoppningsvis har fått jobb och kanske även ammar mindre? Det krävs nog att han får vara ensam hemma med dottern för att han ska förstå sitt ansvar. Har ni haft problem även innan dottern kom med att ni inte hjälps åt med hushållssysslorna?

  • SannaMamma
    aleydis skrev 2014-12-20 22:26:28 följande:

    Har svårt att förstå nuvarande upplägget, är båda föräldralediga?

    I vilket fall så borde han vara inteesserad av sin dotter och ta gemensamt ansvar för hemmet. Jag tror att det blir lättare när du inte är där på dagarna och när du lämnar ansvaret helt till honom, så han inte kan falla tillbaka på dig och bygga en egen relation med henne. Boka in tid för egen hobby eller aktivitet utanför hemmet ett par timmar ånga gånger i veckan...


    Haha, yes. Båda är föräldralediga. Och ja, han borde det ja! Iallaf för sin dotter.

    Jo, jag trodde det ock. Men e borta både några mornar i veckan på gym. Och jpbbar heldagar ibland. Men när jag kommer hem är det som att "här, jag går o spelar/vilar". Inye mig emot dock, älskar tiden med tösen. Men vill att han ska vilja. Jag trodde vi skulle slåss om henne nästan, innan hon föddes!
  • aleydis

    Jag kan tänka mig att han har hAft svårt att knyta an på samma sätt som du som dels burit barnet och har ett "hormonellt band" som förstärkts av amningen. Han kanske inte helt har hittat sin papparoll utan ser dig mer som "huvudförälder". Jag tror att det är lättare för honom om han är föräldraledig på heltid och blir satt med allt ansvar och får hitta sitt eget sätt att göra saker på. Nu vet han att du alltid finns och backar upp.

    Men sen måste ni ju kommunicera kring förväntningarna nu har om vem som är ansvarig för vad. Att han ägnar jättemkt tid t spel låter ju inte bra. Hur funkade allt innan ni fick barn, har han alltid varit sån?

  • fluu

    Han låter ju charmig... not.

    Du kräver inte för mycket. Du ska inte ens behöva kräva något alls. En förälder ska ta hand om sin unge i vilket fall. Visserligen tycker jag inte att du ska behöva ta varje natt(vi delade varenda natt i princip trots att jag nattammade i 19 månader), men när du nu gör det så tillhör det allmän hyfs att du ska få sova om morgonen! Speciellt eftersom pappa får BETALT för att vara hemma med sitt barn! Han får inte betalt för att sitta hemma och fisa.
    Skärpning seriöst!


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Maddi

    De är inte första fången jag läser sådant här på fl, jag fattar ärligt talat inte hur folk är pantade. Jag har alltid tagit föregivet att mina barn pappa ska ta lika mycket ansvar som mig när han inte jobbar. Att vi delar på ansvaret. Men nu börjar jag inse att han är en underbar sambo och pappa och vilken tur jag har. Eller är det egentligen så att vissa män är helt bakom flötet? Inte mogen för rollen som pappa. Helt sjukt att vissa karlar inte kan tänka..

Svar på tråden PAPPAledig, inte semester!!!