• Liljan77

    Varför vägra kortisonspruta vid infektion?

    Jag har efter flera rundor till både läkare o akuten äntligen fått veta att jag har en infektion i min vänstra axel o även i bröstmuskeln.
    Jag tål bara panodil, vilket inte hjälper alls.
    Kortisonspruta står på tur, men då sägs det att man ska försöka undvika att ta den så länge som möjligt. till o med låta bi den helt.
    Vet dock inte varför?
    Jag ska få komma till sjukgymnast men väntetiden är lång o så är det ju dessa helgerna med.
    Vad kan jag göra själv?
    Du som har haft detta, hur lång tid tog det innan du vart bra igen?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-20 22:36
    En inflammation ska det vara.

  • Svar på tråden Varför vägra kortisonspruta vid infektion?
  • enimini

    Man kan även få Cushings-symptom, precis samma som när man har Cushings sjukdom alltså. Och det är inte roligt, googla på det.

    Sen som ovan sa, att immunsystemet försvagas, vilket kan bli allvarligt om man har otur.

    Jag vägrade kortison (Prednisone) när jag hade en inflammation. Jag läste om folk som fick världens problem, tex fettansamlingar på magen, mån-ansikte och tappade alla tänder. Fy attans, det är ju liksom värre än det tillståndet man tar det mot.

  • Anonym (Doc)
    enimini skrev 2014-12-21 01:28:32 följande:

    Man kan även få Cushings-symptom, precis samma som när man har Cushings sjukdom alltså. Och det är inte roligt, googla på det.


    En annan sak som inte är roligt är pajade leder för att någon virrpanna kommer med dålig råd, no offence. Att man skulle få ett Cushings syndrom av en ledinjektion är oerhört osannolikt; man får helt enkelt inte tillräckligt stor dos.

    För nyfikenhetens skull: vilken åkomma skulle du få prednisolon för?
  • mysan77

    Jag vet att för många kortison sprutor är inte bra då de "förstör" leder. har själv fått såna. Det du ska ta upp med din läkare är att du ska få en kur med kortisontabletter istället, de är inte skadliga. Tyvärr verkar inte många läkare veta om dessa och föreslår det inte. Fick själv reda på det nyligen då en vän till mig hade inflammation, hon fick en 7dagars kur och blev helt bra, redan efter 2 dagar kände hon skillnad. Ska nu själv "kräva " det från min läkare, då jag är extremt spruträdd...

  • Anonym (Doc)
    mysan77 skrev 2014-12-21 06:36:04 följande:

    Jag vet att för många kortison sprutor är inte bra då de "förstör" leder. har själv fått såna. Det du ska ta upp med din läkare är att du ska få en kur med kortisontabletter istället, de är inte skadliga. Tyvärr verkar inte många läkare veta om dessa och föreslår det inte. Fick själv reda på det nyligen då en vän till mig hade inflammation, hon fick en 7dagars kur och blev helt bra, redan efter 2 dagar kände hon skillnad. Ska nu själv "kräva " det från min läkare, då jag är extremt spruträdd...


    Det är inte bra med för många cortisoninjektioner i en led, men om man har ledinflammation är det i de flesta fallen bättre med injektion lokaliserad till leden. Tabletter är inte skadliga som sådant, men å andra sidan kan långvarigt bruk ge benskörhet och annat.

    Men långvarig inflammation är inte bra det heller, så cortison eller ej är för läkaren att bedömma.
  • enimini
    Anonym (Doc) skrev 2014-12-21 04:04:50 följande:

    En annan sak som inte är roligt är pajade leder för att någon virrpanna kommer med dålig råd, no offence. Att man skulle få ett Cushings syndrom av en ledinjektion är oerhört osannolikt; man får helt enkelt inte tillräckligt stor dos.

    För nyfikenhetens skull: vilken åkomma skulle du få prednisolon för?


    Men man måste ju lyssna mer på sin läkare än nån i ett forum, eller? Nu syftade jag mer på systemisk kortison, därför nämnde jag Prednisone, men upprepade injektioner är inte bra heller i långa loppet. Men så klart får man ju väga för och nackdelar.

    I mitt fall fick jag en kraftig och smärtsam inflammation av min sköldkörtel. Min endokrinolog ville att jag skulle ta Predisone för att inflammationen skulle gå ner, vilket den gör snabbt. Men jag undersökte drogen och biverkningarna är ju tio ggr värre än det jag redan hade, vilket somliga kan bli bestående. Vet även en tjej som tog just Prednisone för en inflammation i ena njuren och hon började få näthinneavlossning på båda ögonen tack vare det.

    Nu visste jag att min inflammation skulle gå över ändå med tiden så jag vägrade ta drogen, men har man nåt allvarligare så kan ju förstås det bli rent av livsnödvändigt att ta det.

    Jag lärde mig också att om jag tar drogen så kommer symptomen av inflammationen nästan alltid tillbaka när man slutar med den så man får minska sakta och ta det i flera, flera månader, vilket jag verkligen vägrade. Det gick bra ändå. Så så ligger det till.
  • Anonym (Doc)
    enimini skrev 2014-12-21 20:56:44 följande:

    Men man måste ju lyssna mer på sin läkare än nån i ett forum, eller?.


    Jag utgår från att det var en retorisk fråga... (För säkerhets skull: ) Ja! Lita alltid mer på din läkare än någon på något Internetforum!

    Gissar att du hade så kallad subakut (de Quervains) thyreoidit. I svårare fall kan man behandla den med cortison, men inte i några hästdoser. Du hade absolut mest sannolikt inte fått någon betydande biverkan.

    Synd om din kompis, hon råkade ut för en ovanlig, men tråkig, bieffekt. Sådana kan hända vem som helst när som helst. Dålig svamp kan ge irreversibel transplantationskrävande njurskada t.ex.
  • sextiotalist

    Jag har tacksamt tagit kortisonsprutor de få gångerna jag behövt. De har hjälpt direkt och jag fick full rörlighet och inflammationerna har inte kommit tillbaka.

    Men det är kanske skillnad när inflammationen uppkommit pga en akut skada eller om det beror på slitningar.

    jag fick problemen efter olyckor

  • Liljan77

    Jag vet inte hur eller varför jag fått inflammation.
    Har haft ont i över 2 månader o blivit utredd för hjärtproblem utifrån denna smärta.
    Det hittades inget o då fick jag bara höra att jag skulle ta värktabletter.
    Stod på mig o fick äntligen träffa en 3:e läkare som konstaterade detta. 
    Dock skrev han ut tabletter som jag inte får äta, så det vart lite rörigt.
    Han sa att jag kan inte få ordning på detta utan träning o kontakt med sjukgymnast så nu hade jag turen att få en tid privat nästa vecka. 
    Vänta tills slutet av jan via landstinget går bara inte.

    Vad anser ni om laser?
    Någon som testat det?

  • enimini
    Anonym (Doc) skrev 2014-12-22 06:12:54 följande:

    Jag utgår från att det var en retorisk fråga... (För säkerhets skull: ) Ja! Lita alltid mer på din läkare än någon på något Internetforum!

    Gissar att du hade så kallad subakut (de Quervains) thyreoidit. I svårare fall kan man behandla den med cortison, men inte i några hästdoser. Du hade absolut mest sannolikt inte fått någon betydande biverkan.

    Synd om din kompis, hon råkade ut för en ovanlig, men tråkig, bieffekt. Sådana kan hända vem som helst när som helst. Dålig svamp kan ge irreversibel transplantationskrävande njurskada t.ex.


    Ja det var subakut och en väldigt kraftig sådan. Hela sköldkörteln svullnade upp, den "kröp" från vänstra sidan till högra. Jag var akut sjuk i 2 månader, hela tiden med otrolig smärta, hög feber och även thyrotoxicosis som gjorde så jag landade på akuten med skakningar, otroliga svettningar, vidriga hjärtklappningar och en vilopuls på över 120 (min normala vilopuls är annars runt 40-50 så det var äckligt obehagligt) Sen föll alla värden jättesnabbt och jag blev hypo i stället, något jag fortfarande är och får nu Levaxin.

    Min endo sa att hon kunde inte säga om jag skulle få dessa biverkningar eller ej, jag skulle då ätit 50 mg i flera månader och sen sänka långsamt i flera månader efter det. Min kompis med näthinneavlossningen åt inte heller mer än det. Visst kan det gå bra men eftersom jag visste att det jag hade inte var direkt livsfarligt utan kortison så valde jag bort det. Det värsta var väl smärtan, kunde inte äta och tappade över 10 kilo, men hypersymptomen gjorde väl sitt till också. Det gjorde även så att jag knappt kunde sova även fast jag var utmattad och Prednisone kan också göra så att man blir uppvarvad och får ännu svårare att sova.

    Men som sagt, det finns fall där man inte har nåt val. Jag skulle också så klart ta kortison om det gällde liv och död. Särskilt om det är lokalt.
  • Anonym (Doc)
    enimini skrev 2014-12-22 13:48:01 följande:

    Ja det var subakut och en väldigt kraftig sådan. Hela sköldkörteln svullnade upp, den "kröp" från vänstra sidan till högra. Jag var akut sjuk i 2 månader, hela tiden med otrolig smärta, hög feber och även thyrotoxicosis som gjorde så jag landade på akuten med skakningar, otroliga svettningar, vidriga hjärtklappningar och en vilopuls på över 120 (min normala vilopuls är annars runt 40-50 så det var äckligt obehagligt) Sen föll alla värden jättesnabbt och jag blev hypo i stället, något jag fortfarande är och får nu Levaxin.

    Min endo sa att hon kunde inte säga om jag skulle få dessa biverkningar eller ej, jag skulle då ätit 50 mg i flera månader och sen sänka långsamt i flera månader efter det. Min kompis med näthinneavlossningen åt inte heller mer än det. Visst kan det gå bra men eftersom jag visste att det jag hade inte var direkt livsfarligt utan kortison så valde jag bort det. Det värsta var väl smärtan, kunde inte äta och tappade över 10 kilo, men hypersymptomen gjorde väl sitt till också. Det gjorde även så att jag knappt kunde sova även fast jag var utmattad och Prednisone kan också göra så att man blir uppvarvad och får ännu svårare att sova.

    Men som sagt, det finns fall där man inte har nåt val. Jag skulle också så klart ta kortison om det gällde liv och död. Särskilt om det är lokalt.


Svar på tråden Varför vägra kortisonspruta vid infektion?