• traveler

    gör jag fel när han ska sova?

    Vår familj bor i ett stort hus. Vår son på snart 4 år tycker inte om att sova själv, han säger att han blir rädd. Vi vill inte sätta oss emot honom eftersom vi känner sympati för vår son. Vi har förut erbjudit oss att sova bredvid i hans säng tills han somnat men han vill inte ens det längre. Kommer han någonsin bli självgående eller gör jag rätt när jag respekterar hans rädsla?

  • Svar på tråden gör jag fel när han ska sova?
  • zZzZz

    Frågat honom vad det är han blir rädd för?

    motbevisa honom att det inte finns några monster/spöken under sängen/garderoben, samt låt honom sova med en lampa tänd, så han inte behöver bli rädd för mörkret?

    Han är väl antagligen i en fas, som han kommer komma ur och kunna sova i sin egna säng igen, barn är barn med stor fantasi och kan bli rädd för allt möjligt..

  • Flickan och kråkan

    Jag är lite osäker på vad du menar. Samsover ni och du undrar om det är rätt eller fel? Vi samsov med våra äldsta pojkar ända tills i somras. De var då 5 respektive 6,5 år. De började sova i egna sängar i egna rum helt odramatiskt när vi flyttade i somras. Vi ligger fortfarande alltid tillsammans med dem tills de somnar. Trivsamt. Yngsta är 1,5 och samsover med oss och kommer att göra länge till .

  • traveler

    Det jag undrar är väl om det hämmar barnets utveckling

  • Flickan och kråkan
    traveler skrev 2014-12-20 23:03:26 följande:

    Det jag undrar är väl om det hämmar barnets utveckling


    Varför skulle det göra det? Att sova ensam i ett eget rum är ett väldigt nytt och geografiskt rätt begränsat fenomen . Trygghet föder trygghet. Det är väl snarare mer hämmande att han sover ensam, oroligt och rädd....
  • Penida
    traveler skrev 2014-12-20 23:03:26 följande:

    Det jag undrar är väl om det hämmar barnets utveckling


    Blev också osäker på vad du menar, undrar du om samsovning skulle hämna ert barns utveckling?
    Mitt svar på den är nej i så fall, barnet är fortfarande litet.
    Avskyr CIO-metoder
  • Mascaraklumpar
    Penida skrev 2014-12-20 23:13:26 följande:

    Blev också osäker på vad du menar, undrar du om samsovning skulle hämna ert barns utveckling?

    Mitt svar på den är nej i så fall, barnet är fortfarande litet.


    Det TS frågar är om hon gör rätt som respekterar barnets rädsla. Man skulle ju kunna tänka sig att man, genom att ta den på allvar, visar barnet att det faktiskt finns något att vara rädd för och därmed hindrar barnet från att komma över den.
  • Mascaraklumpar

    Nu menar jag alltså inte att det är så. Personligen tror jag snarare att man riskerar att göra barnet mer otryggt om man inte tar rädslan på allvar.

  • traveler

    Tack för svar. Då är det nog ingen fara. Jag är man för övrigt

Svar på tråden gör jag fel när han ska sova?