• Äldre 21 Dec 08:49
    1252 visningar
    11 svar
    11
    1252

    Vad ska Julians lillebror heta?

    Jag har fastnat för namnen Emanuel, Samuel och Gabriel. Jag tycker att de passar fint till Julian men maken är inte övertygad. Vilka namn tycker du passar ihop med Julian?

  • Svar på tråden Vad ska Julians lillebror heta?
  • BCH52
    Äldre 21 Dec 09:10
    #1

    Vackra och tidlösa namn alla tre, men viktigare än att de passar ihop med Julian är väl att det fungerar tillsammans med efternamnet.

    Det är ju bara under barndomen de kommer att betraktas som en enhet. Sedan blir de vuxna män som i en yrkesroll ska presentera sig med förnamn och efternamn.

  • Äldre 21 Dec 09:18
    #2

    Du har verkligen helt rätt! Har fastnat lite i tanken om att namnen måste bara i samma stil. Efternamnet är ganska ovanligt,lite gammal latinsk klang.


    BCH52 skrev 2014-12-21 09:10:14 följande:

    Vackra och tidlösa namn alla tre, men viktigare än att de passar ihop med Julian är väl att det fungerar tillsammans med efternamnet.

    Det är ju bara under barndomen de kommer att betraktas som en enhet. Sedan blir de vuxna män som i en yrkesroll ska presentera sig med förnamn och efternamn.


  • Äldre 21 Dec 09:26
    #3

    Helt rätt att det ska passa med efternamnet, men lite samma stil tycker jag att det är finast om namnen har. Ert första barn har ett anglosaxiskt/internationellt namn, då skulle jag inte t ex välja ett fornnordiskt namn till lillebror. Men alla tre förslag du har faller ju in i liknande kategori som Julian (även om Julian är nyare i Sverige) så de passar utmärkt! Av dina förslag tycker jag Samuel är vackrast.

  • Äldre 21 Dec 10:10
    #4

    Håller med om Gabriel. Jag tycker att Amandus också passat :)

  • Äldre 21 Dec 10:22
    #5

    Tycker att alla du räknar upp passar fint med Julian. Alla namnen är internationella och mjuka. Av era förslag gillar jag Samuel bäst.

    Andra i liknande stil:

    Philip
    Isak
    Aron
    Manfred
    Nikolas
    Levi
    Jonatan
    Felix


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 21 Dec 10:39
    #6

    Simon!

  • Äldre 21 Dec 11:47
    #7

    Tack snälla för alla tips! Av de tipsen jag fått faller Simon och Jonathan mig bäst i smak.

  • Äldre 21 Dec 16:28
    #8

    Alla 3 namnen är jättefina.

    Förslag: Nathaniel, Elias, Nicolas, Sakarias.

  • Äldre 21 Dec 19:10
    #9

    Åh, Julian är så fint! Var nära att min äldsta fick heta det :) Jag gillar även Samuel och Gabriel, och hade valt något utav dem. 

    Några förslag:
    Leo / Leopold
    Ossian
    Dominic
    Vincent
    Hugo
    Henry
    Theodor
    Alexander
    Casper
    Benjamin

  • Abbe83
    Äldre 22 Dec 08:28
    #10

    Jag gillar Samuel bäst.

    Förslag:
    David
    Jakob
    Johannes
    Ludvig
    Maximilian
    Ossian
    Rafael
    Sebastian
    Viktor
    Vincent

  • Äldre 22 Dec 22:25
    #11

    Tycker både Emanuel, Samuel och Gabriel är fina, ståtliga namn. Favoriten bland dessa är nog ändå Samuel.


Svar på tråden Vad ska Julians lillebror heta?