• Anonym (Anfal­l)
    Äldre 21 Dec 10:14
    694 visningar
    2 svar
    2
    694

    Gallstensanfall - farligt?

    Har magproblem sedan tidigare. Troligen IBS då de ej hittat nått annat fel än. Men detta är en ny smärta.

    Vaknade imorse och mådde bra. Åt frukost. Risgrynsgröt med mjölk (äter detta sällan), limpa och kopp kaffe. Ca 30 minuter efter att jag ätit gröten kände jag en plötslig smärta under höger revben som eskalera. Efter ca 10 minuter försvann den för att sedan komma tillbaka. Och så har det varit nu i can1-2 timmar.

    Har gått göra nr 2 på toa (normalt) men smärtan försvann inte efter detta.

    Känner mig illamående svagt, som jag ätit för mycket. Och känns som jag har en tennisboll under höger revben men när jag klämmer/känner där finns ingen svullnad eller direkt ömhet. Mer ett obehag.

    Kan detta vara ett gallstensanfall? Måste man uppsöka läkare? Är det farligt?

    Har inte behövt ta alvedon, men när det gör som ondast känns det väldigt lockande.

  • Svar på tråden Gallstensanfall - farligt?
  • Anonym (Gå till en läkare­)
    Äldre 21 Dec 11:46
    #1

    Ett gallstensanfall gör så ont att du varken kan stå, sitta, ligga eller gå.... Alvedon gör absolut ingenting åt den smärtan!!

    Det är inte farligt men plågsamt... Du behöver gå till en läkare och konstatera att det finns stenar i gallan... Det är ju omöjligt för oss att läsa en text på hur du känner dig och sen kunna ställa en diagnos!

  • Anonym (Anfal­l) Trådstartaren
    Äldre 21 Dec 15:25
    #2

    Nu sökte jag inte en diagnos utan undrade om det var farligt. Men gör alltså gallstensanfall skitont jämt? Kan man inte ha olika styrkor på anfallen, eller?

Svar på tråden Gallstensanfall - farligt?